Dieta Daniela. Don Colbert

Inspiracją tej diety jest biblijna historia o proroku Danielu, który żywił się wyłącznie warzywami i owocami, a mimo to jego kondycja zdrowotna była lepsza niż tych, którzy żywili się przysmakami z królewskiego stołu. Książka dr Colberta stanowi alternatywę wobec znanego 40-dniowego postu.

ieta
Dieta Daniela. Don Colbert

Smakowicie wydany podręcznik warzywno-owocowej diety oczyszczającej!

Książka zawiera kompletny 21-dniowy program oczyszczania organizmu z toksyn, który pozwala odzyskać siły fizyczne oraz przywrócić równowagę duchową. Czytelnik znajdzie w niej również wskazówki, jak po diecie powrócić do normalnego odżywiania, bez szkody na zdrowiu.

Jeżeli czujesz się ociężały, nie masz energii, narzekasz na złe samopoczucie oraz nadwagę i problemy zdrowotne z nią związane zalecam zastosowanie diety Daniela jako wstępu do zmiany sposobu żywienia już na stałe. Oczyszczanie organizmu nie musi kojarzyć się jedynie z głodówkami o chlebie i wodzie. Dzięki przepisom diety Daniela zasmakujesz w aromatycznych daniach na bazie gamy produktów pochodzenia roślinnego.
Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyk kliniczny, Instytut Żywienia i Żywności

Dieta Daniela dedykowana jest szczególnie tym, którzy szukają pomocy w takich schorzeniach jak:

  • cukrzyca typu 2
  • choroba wieńcowa
  • nowotwory łagodne
  • choroba Crohna
  • wrzodziejące zapalenie jelita grubego
  • choroby autoimmunologiczne
  • alergia i astma
  • łuszczyca i wysypki
  • nadciśnienie

Nowatorskie podejście autora, który podkreśla duchowe i fizyczne korzyści z biblijnego postu, czyni tę książkę wyjątkową.
Recenzja

Post Daniela, dieta owocowo-warzywna, dieta dr Dąbrowskiej. Wszystkie te określenia to nazwy sposobu oczyszczania organizmu, który rodzimie łączy się również z oczyszczaniem duchowym. Książka ,,Dieta Daniela’’ to również szczegółowy plan jak zdrowo oczyścić ciało i duszę, ale tak zmodyfikowany aby nie był trudny do wykonania, nie miał skutków ubocznych oraz by móc wykorzystywać lokalne produkty dostępne dla każdego. Mogłabym się pokusić nawet o stwierdzenie, że zaproponowany sposób żywienia na 21 dni to redukcyjna, ale wartościowa dieta wegańska, czyli bez produktów pochodzenia zwierzęcego, ale z bogactwem żywności roślinnej.

Jak wskazuje autor książki i co wszyscy wiemy, w obecnych czasach nasza dieta i styl życia nie należą do wzorcowych. Przede wszystkim nie jadamy regularnie, spożywamy szybkie dania gotowe, dużo słodyczy i słonych przekąsek oraz mięsa i nabiału, zaś cały czas zbyt mało warzyw, owoców i roślin strączkowych bogatych w błonnik pokarmowy. Dodatkowo sport nie jest dla większości osób rytuałem każdego dnia, żyjemy w stresie i na zanieczyszczonej planecie. To wszystko prowadzi do występowaniu stanu zapalnego, który prowadzi do rozwoju licznych chorób naszego organizmu. Nie jest łatwo niestety zmienić nawyki żywieniowe, często kończą się fiaskiem i jeszcze większym osłabieniem organizmu. Konsumpcyjny tryb życia prowadzi do otyłości i rozwoju chorób cywilizacyjnych. Jesteśmy niedożywieni- ale jakościowo, czyli brakuje nam witamin i składników mineralnych z powodu spożywania produktów będących źródłem pustych kalorii. Obciążony układ pokarmowy gorzej oczyszcza organizm. Szczególnie dotyczy to wątroby, która w ciągu minuty filtruje 2 z 5 litrów krwi. To właśnie jej obciążenie skutkuje między innymi spadkiem poziomu energii.

Niezależnie od wieku i stanu zdrowia zawsze jest dobry moment na zmiany stylu życia, jednak samo intensywne oczyszczanie organizmu nie jest już wskazane dla wszystkich. W książce opisane są sytuacje, stany zdrowotne kiedy nie zaleca się stosowania diety Daniele, ze szczególnym naciskiem na schorowanych, niedoborowych seniorów, dzieci, kobiet w ciąży i karmiących i podczas stosowania poszczególnych leków. Rekomenduje się ją natomiast dla osób z otyłością, chorobami układu krążenia, cukrzycą, stanami zwyrodnieniowymi, ale zawsze pod kontrolą lekarza, dietetyka oraz zgodnie z zaleceniami przedstawionymi w tej pozycji. Przeciwwskazaniem może być również okres jesienno-zimowy. Codzienne koktajle, surówki i tydzień sokowy może być ciężki do przetrwania w czasie mrozu i braku słońca za oknem. Bardziej zaleca się przeprowadzić takie oczyszczanie w okresie wiosny i lata.

Na uwagę zasługuje fakt, że książka skupia się nie tylko na samych pokarmach, choć to najważniejsze, ale również na oczyszczaniu duchowym, regularnym odpoczynku oraz w miarę możliwości unikanie stresu.

Na Dietę Daniela nie należy przechodzić gwałtownie, czyli bardzo złe nawyki żywieniowe zamienić jedynie na produkty pochodzenia roślinnego. Zalecam stopniową eliminację produktów zwierzęcych, żywności przetworzonej i słodyczy przed samym rozpoczęciem diety.

Opisana dieta jest dość krótka- trwa 21 dni. W tym okresie zalecane są w przeciwieństwie do postu Daniela obok wszelkich gatunków warzyw i owoców, produkty zbożowe bezglutenowe będące źródłem błonnika, dające uczucie sytości, rośliny strączkowe stanowiące dobre źródło białka, żelaza, magnezu i witamin z grupy B oraz orzechy, pestki i oleje jako źródło tłuszczu. Na szczególna uwagę zasługuje udział w diecie oleju rzepakowego, ziaren konopi jako źródeł wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 oraz sezamu i migdałów dostarczających wapnia.

Potrawy zaproponowane w diecie są lekkostrawne mimo obecności surowych warzyw i owoców ponieważ każdy dzień zaczyna się koktajlem, a kończy aromatyczną zupą zwykle w postaci kremu warzywnego. W ten sposób dochodzi do oczyszczania organizmu i uzupełnienia cennych witamin i składników mineralnych. Z pewnością koktajle można modyfikować według swoich upodobań jak również powtarzać dni, aby nie spędzać dużo czasu w kuchni. W codziennym menu znajdziemy również sałatki na bazie zielonych warzyw będących źródłem chlorofilu. Sycący dodatek stanowi np. ryż, który bardzo często znajduje się w przepisach i zaleceniach. Autor publikacji nie wskazuje na to czy w ciągu dnia maja być spożywane jedynie trzy posiłki, czy można dojadać. Uważam, że w przypadku głodu, spadku energii warto pomiędzy trzema głównymi posiłkami na przekąskę podjadać warzywa i owoce.

Dieta całkowicie wyklucza rafinowany cukier (dosładzamy jedynie syropem z agawy i miodem), tłuszcze zwierzęce oraz wszelkie używki. Miłośnicy kawy mogą popijać jedynie kawę zbożową. Podczas opisu diety autor wskazuje na eliminacje soi i jej przetworów, natomiast w przepisie zastosowane jest tofu. Uważam, że jest to bardzo dobry wartościowy produkt, lekkostrawny i bogaty w białko oraz wapń i powinien znaleźć się w oczyszczającym menu. Pozytywnym aspektem opisywanej diety jest również wskazanie na konieczność wypijania dużej ilości wody.

Dieta Daniela zachęca również do przedłużenia oczyszczania organizmu o kolejne 7 dni. Następny tydzień jednak bazuje jedynie na sokach, dlatego też można go wykonać jedynie po konsultacji lekarskiej po 3 tygodniach diety oczyszczającej. Dużym plusem jest to, że zalecane soki wykonujemy sami nie wyrzucając pulpy z owoców i warzyw.

Książka zawiera również opis w jaki sposób wyjść z diety bez uszczerbku na zdrowiu i efektu jojo. Ważne jest stopniowe wprowadzanie poszczególnych produktów i już na zawsze stosowanie zasad zdrowego żywienia.

Wpis znaleziono dzięki:

- Dieta Daniela

- Dieta

- Poradnik dietetyczny