Generacja Y i alkohol: wino wyparło wódkę i piwo!

Pokolenie Millenium spożywa najwięcej alkoholu spośród wszystkich generacji. Jednak co ciekawe, ich ulubionym trunkiem nie jest ani wódka, ani tym bardziej piwo. Okazuje się, że kultura spożywania alkoholu według osób urodzonych w latach 80’ i 90’ to lampka chilijskiego wina oraz zdjęcie na Instagrama z hasztagiem #winelover.

Generacja Y i alkohol.
Generacja Y i alkohol.

 

Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez amerykańską organizację Wine Market Council. Z kolei polscy dystrybutorzy wina donoszą, że to wymagający, ale za to bardzo wierni klienci.

Millenialsi piją częściej od bommersów!

Po napój bogów Millenialsi sięgają częściej od np. swoich rodziców z wyżu demograficznego, czyli tzw. pokolenia „bommersów”. Z amerykańskich badań wynika, że tamtejsi 22-37-latkowie – w sumie 79 milionów osób – wypili w zeszłym roku ponad 159 milionów skrzynek wina. Jedna skrzynka to standardowo 12 butelek trunku, po 750 ml każda. W sumie daje to 9 litrów wina na osobę! Według Wine Market Council, średnio podczas jednego „posiedzenia” amerykanie wypijają ponad 3 lampki wina. Jednocześnie ponad 40 proc. badanych przyznało, że miesza wino z innym alkoholem. Jak na pokolenie „sieci” przystało, ponad 50 proc. Millenialsów pijących wino, dzieli się tymi doświadczeniami w social mediach, publikując treści m.in. na Facebooku i Instagramie.

 
Podobnych badań nie przeprowadzono dotychczas w Polsce, ale krajowi dystrybutorzy potrafią ocenić postawy swoich konsumentów na podstawie wyników sprzedażowych. – Obecnie preferencje konsumenckie polskich Millenialsów zmierzają w kierunku Nowego Świata, szczególnie w kierunku win chilijskich – komentuje Tomasz Jurczyk, prezes firmy TiM S.A., lidera dystrybucji win gronowych w Polsce. I dodaje: – W sumie wina z tego kraju stanowią ponad 25 proc. udziału wartościowego w sprzedaży naszej firmy.

Jakie jest pokolenie Y?

Generalnie pokolenie Y charakteryzuje m.in. większe lenistwo, egoizm, dbałość o własny wygląd, a z postaw konsumenckich – przywiązywanie większej wagi do jakości, niż ceny. Jak się okazuje, wybierają przede wszystkim wina nowoczesne i zaskakujące smakiem. Według amerykańskich badań, są najbardziej eksperymentującym pokoleniem w historii. Najczęściej decydują się na wina – tak jak w Polsce – chilijskie, portugalskie i południowoafrykańskie, a do ich ulubionych szczepów należą Malbec, Pinot Noir oraz Sauvignon Blanc.

 
– Z naszych obserwacji wynika, że polscy Millenialsi świadomie wybierają produkty. Ich decyzje wynikają z emocji i przywiązania do danej marki. W niej poszukują historii, autentyczności, ale przede wszystkim – jakości. Widzimy to m.in. na przykładzie chilijskiego Panula, którego wartość sprzedażowa wynosi 10 proc. i ciągle wzrasta. Zwłaszcza wśród młodego pokolenia, które buduje w Polsce kulturę picia wina – mówi Tomasz Jurczyk.

 
W Polsce generacja Y obejmuje 9 milionów populacji. Dla dystrybutorów win fakt, że Millenialsi utożsamiają się z wybraną przez siebie marką to bardzo dobra wiadomość. Ich emocjonalne przywiązanie powoduje, że pozostają wierni swoim wyborom. Jednocześnie ich otwartość na doświadczanie nowych smaków, stwarza dystrybutorom szerokie możliwości w doborze trunków.

TiM – Importer win