Jak dbać o odporność zimą? 5 rad

Odporność organizmu to temat, o którym głośno zwłaszcza podczas jesienno-zimowej aury, a także w trakcie pierwszych dni wiosny. To właśnie w tych okresach przypominamy sobie, że nasze zdrowie potrzebuje szczególnego wsparcia. I słusznie! Choć o układ immunologiczny powinniśmy troszczyć się przez cały rok, to właśnie podczas zimy najłatwiej o osłabienie i infekcję.

Jak dbać o odporność zimą? 5 rad

Aż  88% mieszkańców województwa mazowieckiego zapada na infekcje co najmniej raz w roku. Do działania i walki z dolegliwościami, lecz dopiero w sezonie infekcyjnym, przystępuje 40%, zaś 26% w momencie pojawienia się pierwszych objawów. Późna reakcja i brak codziennej troski o zdrowie zdecydowanie nie sprzyja utrzymaniu prawidłowej odporności, za to może przyczynić się do występowania co raz częstszych infekcji. W pięciu krokach radzimy jakich zasad przestrzegać, by nasz układ immunologiczny nie zawiódł.

1. Przez żołądek do odporności

Zwróć uwagę jakie posiłki oraz składniki jesz w ciągu dnia. Nie zapominaj o śniadaniu – to właśnie pierwszy posiłek dnia dostarczy Ci energii. Powinien być rozgrzewający i sycący. W codziennym menu nie zapomnij o produktach bogatych w cynk, selen i żelazo. To właśnie te trzy składniki zwiększają liczbę przeciwciał i hamują rozmnażanie drobnoustrojów chorobotwórczych. Sięgnij po ryby, chude mięso, rośliny strączkowe i orzechy. Postaraj się ograniczyć lub całkowicie zrezygnować z poobiedniej herbaty i kawy, bowiem ograniczają one wchłanianie żelaza. Twój organizm doceni także produkty z zawartością witaminy C, jak natka pietruszki, kiszona kapusta, szpinak czy owoce cytrusowe, ale również te z witaminą D, bowiem na jej niedobór jesteśmy najczęściej narażeni, zwłaszcza zimą.

2. Rośliny lecznicze dobre na wszystko

Od wieków, najskuteczniejszą metodą uzdrawiającą, a przede wszystkim bezpieczną dla naszego organizmu jest wykorzystywanie roślin leczniczych. Naturalne właściwości niektórych roślin potrafią nie tylko zdziałać cuda w trakcie trwania infekcji, ale przede wszystkim skutecznie ją zahamować. Dla osób poszukujących skondensowanej dawki ziół dobrym rozwiązaniem będą leki pochodzenia naturalnego, roślinnego
o udokumentowanej klinicznie skuteczności.

3. Ćwicz, ale z głową!

Być może sport to Twoja pasja, a dzień bez treningu to dzień stracony. Pamiętaj jednak, że aktywność fizyczna wykonywana prawie codziennie, a przy tym intensywnie, osłabia Twoją odporność w zawrotnym tempie. Staraj się ćwiczyć regularnie, nie doprowadzając organizmu do wycieńczenia. Taka dawka aktywności zdecydowanie wspomoże pracę układu odpornościowego. Dla osiągnięcia pożądanego efektu ćwicz jednorazowo ok. 50 minut, a kolejny trening wykonaj po przynajmniej jednym dniu regeneracji i odpoczynku.

4. Regeneracja dla ciała i duszy

Nie od dziś wiadomo, że sen jest lekiem na wszystko. Zatem pamiętaj o zapewnieniu swojemu organizmowi odpowiedniej dawki spoczynku, czyli 8 godzin snu, bowiem jego długotrwały brak, a nawet jedna noc bezsenności, może obciążać naturalne mechanizmy obronne organizmu przed mikroorganizmami. Wiele czynników wskazuje na to, że osoby, które śpią krótko, przeziębiają się znacznie częściej niż te, które przesypiają 8 lub więcej godzin.

5. Powietrze ma znaczenie

Zanieczyszczone powietrze oraz kurz sprzyjają powstawaniu infekcji i alergii. Dbaj o to, aby codziennie wycierać kurz z Twojego najbliższego otoczenia, zarówno w domu, jak
i w pracy. Dobrą inwestycją będzie zakup oczyszczacza powietrza wyposażonego w specjalne filtry, które usuwają nie tylko kurz, ale eliminują też pyłki i neutralizują zarazki oraz bakterie. Poza tym nie zapominaj o wietrzeniu pomieszczeń, w których przebywasz. Nawet w bardzo chłodne dni otwieraj okna, kiedy na chwile wychodzisz z pokoju. Świeże powietrze nie tylko rozjaśni Twój umysł, ale również zapobiegnie mnożeniu się bakterii.

 

Wpis znaleziono dzięki:

- Zdrowie

- Odporność

- Zima