Jakiego rodzaju sprzęt jest używany do piaskowania aluminium?

Piaskowanie aluminium to jeden z podstawowych elementów popularnego w Polsce procesu regeneracji felg. Pozwala na dokładne oczyszczenie elementu z wszelkich zabrudzeń oraz pozostałości starego lakieru.

meski swiat
Jakiego rodzaju sprzęt jest używany do piaskowania aluminium?

Skuteczność piaskowania aluminium zależy w znacznej mierze od sprzętu niej wykorzystywanego. Jakich urządzeń użyć zatem w tym celu najlepiej?

Co trzeba wiedzieć o piaskowaniu aluminium?

Piaskowanie aluminium sprawdza się doskonale w procesie renowacji felg. Pozwala uniknąć zabrudzenia, rdzę i starej farby z trudno dostępnych miejsc, co umożliwia późniejsze, równomierne rozłożenie lakieru. Jak widać, piaskowanie aluminium wymaga zastosowania odpowiedniego sprzętu, pozwalającego na skuteczną realizację całego procesu.
Do niezbędnych urządzeń umożliwiających profesjonalne i skuteczne piaskowanie aluminium należy zaliczyć:

  • kompresor;
  • piaskarkę;
  • wyposażenie osoby wykonującej piaskowanie, chroniące ją i ułatwiające pracę zarazem.

Kompresor musi dawać odpowiednią moc Kompresor to sprężarka ze zbiornikiem o odpowiednio dużej pojemności, która dostarcza sprężone powietrze do dyszy, która uwalniając je skutecznie oczyszcza dany element poddawany piaskowaniu. Moc i wydajność są w tym wypadku najważniejsze. Koszty profesjonalnego kompresora mogą być znaczne. Dochodzą nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jak na warunki domowe to zdecydowanie zbyt dużo, zwłaszcza, że piaskowanie aluminium to nie mycie samochodu. Wykonuje się je raczej jednorazowo, nie zaś regularnie co 1 – 2 tygodnie. Inwestycja w drogi sprzęt wydaje się więc tutaj zbyteczna.
Profesjonaliści często korzystają ze stacjonarnych sprężarek śrubowych oraz mobilnych kompresorów tłokowych, które można stosować w procesie piaskowania aluminiowych felg, lecz także innych, o wiele bardziej złożonych elementów. Ich moc i wydajność są optymalnie dostosowane do zapotrzebowania konkretnych piaskarek. Te zaś mają różnych rozmiarów dysze, które wymagają stosowania ścierniwa o określonej grubości. To z kolei rodzi konieczność posiadania odpowiedniej wielkości zbiornika, umożliwiającego krążenie ścierniwa w obiegu zamkniętym. Jak widać jest to specyficzny system naczyń połączonych, którego właściwa konfiguracja oraz obsługa wymaga sporo wiedzy i doświadczenia.

Piaskarki kabinowe dają optymalne efekty

W profesjonalnych zakładach blacharsko-lakierniczych do najczęściej spotykanych urządzeń służących do piaskowania aluminium należą piaskarki kabinowe. Ich najpopularniejszym, a zarazem najlepiej sprawdzającym się w motoryzacji, typem są kabiny ciśnieniowe. Standardowo składają się z:

  • kabiny;
  • separatora ścierniwa;
  • filtra odpylacza;
  • oczyszczarki ciśnieniowej.

W kabinach ciśnieniowych piaskowanie aluminium odbywa się metodą strumieniowo-ścierną z użyciem odpowiednio dobranego ścierniwa. Urządzenia tego typu precyzyjnie odmierzają stosunek ilości sprężonego powietrza w relacji do materiału ściernego, niezbędnego do dokładnego oczyszczenia powierzchni poddawanej piaskowaniu. Separator ścierniwa działający na zasadzie cyklonu, umożliwia jego ciągłą regenerację, co podnosi skuteczność całego procesu. Wymaga on jednak dostarczenia naprawdę dużej mocy więc bez wspomnianego wcześniej, porządnego kompresora, ani rusz.

Piaskowanie aluminium za pomocą piaskarki kabinowej

Zasada działania piaskarki kabinowej jest dosyć prosta. Sprężone powietrze z kompresora jest rozprowadzane dwukierunkowo w kabinie, zapewniając sprawne mieszanie gazu ze specjalnie przygotowanym ścierniwem. Powietrze, które doprowadzane jest do urządzenia poprzez jego górną część, powoduje wytworzenie siły dociskowej, działającej na powietrze wymieszane ze ścierniwem. Tak właśnie formuje się strumień ścierny, który odprowadzany jest dyszą na powierzchnię elementu poddawanego procesowi piaskowania. Dzięki zamkniętemu obiegowi, ścierniwo zużyte na tym etapie jest wtłaczane pod ciśnieniem i wykorzystywane ponownie, aż do jego całkowitego zużycia.
Piaskarki kabinowe niestety do tanich urządzeń nie należą. Ich koszt waha się od kilku do nawet kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych za sprzęt przeznaczony do najbardziej wymagających zastosowań. Do tego dochodzą jeszcze koszty bieżącej eksploatacji, części oraz serwisu. Do piaskarki ochronnej należy jeszcze dokupić specjalną maskę ochronną oraz rękawice. W procesie piaskowania aluminium oraz innych materiałów konieczny jest zakup ścierniwa w postaci:

  • węgliku krzemu;
  • elektrokorundu brązowego;
  • elektrokorundu szlachetnego;
  • śrutu staliwnego;
  • mikrokulek szklanych.
    Podlega ono zużyciu, dlatego trzeba je nabywać dosyć regularnie. To koszty zdecydowanie zbyt duże i to nawet na największy domowy budżet przeznaczony na majsterkowanie.

Gdzie szukać profesjonalistów?

Piaskowaniem aluminium zajmuje się szereg zakładów blacharsko-lakierniczych, oferujących usługi kompleksowej renowacji felg samochodowych. Adres najbliższego można sprawdzić korzystając z branżowych wyszukiwarek motoryzacyjnych takich jak https://autobooking.com. Chcąc dokonać wyboru potencjalnie najlepszego wykonawcy usługi, warto poszukując położonego nieopodal serwisu, sprawdzić opinie klientów na jego temat. Stanowią one rzetelne źródło informacji, a zarazem pozwalają mieć pewność, że dana usługa zostanie wykonana solidnie i w terminie.
Piaskowanie aluminium nadal pozostaje jednym z najskuteczniejszych sposobów kompleksowego i precyzyjnego oczyszczania elementów takich jak obręcze kół. Koszt urządzeń potrzebnych do fachowej realizacji tego procesu jest jednak kosmiczny, co powoduje, że lepiej zostawić jego realizację w rękach profesjonalistów. W końcu nie wszystko trzeba robić samemu.