Manifest kobiet w kampanii Shetopia

Znana zagraniczna marka kosmetyczna Sally Hansen stworzyła kampanię będącą odpowiedzią na seksizm w reklamach. Można już zobaczyć efekty tego przedsięwzięcia.

Manifest kobiet w kampanii Shetopia

Rozprzestrzeniający się seksizm, szowinizm oraz rasizm negatywnie wpływają na nastroje społeczne. Nagłośnienie medialne od zawsze dociera do sporego grona odbiorców. Dlatego też chcąc zwalczyć takie zjawiska, powstało pojęcie femvertisingu.

Czym jest femvertising?

Femvertising to ingerencja mediów w celu zwalczania negatywnych zjawisk. Za pomocą reklamy/kampanii społecznej znane marki mogą wspierać równouprawnienie i bronić praw kobiet.

Coraz częściej widzimy, że kobieta jest postrzegana jako obiekt seksualny oraz są jej przypisane stereotypowe role społeczne. Głośną sprawą była kontrowersyjna reklama Tesco, gdzie ciężarna kobieta przygotowywała mężowi obiad. Afera medialna spowodowała wycofanie reklamy i przeprosiny. Taki sposób przedstawiania kobiet i ich uprzedmiotowienie pojawia się w coraz większej ilości reklam.

Shetopia

Jednym z głośnych wydarzeń ostatnich dni jest kampania Shetopia, którą stworzyła marka kosmetyczna Sally Hansen. Nazwa symbolizuje idealistyczną wizję, w której kobiety przejmują role mężczyzn i stają się niezależne oraz zdeterminowane do osiągania celów.

Krótki film stworzony na potrzeby kampanii przedstawia charakterystyczne stereotypy dotyczące kobiet i uprzedzenia. Natomiast w „Shetopii”to mężczyźni walczą o swoje prawa, a kobiety przejmują ich cechy i pozycje społeczne.

Kontrowersyjna reklama

Nie bez przyczyny marka Sally Hansen odpowiada za taką ideę. Założycielka marki posiada cechy skłaniające się ku feminizmowi – jako młoda kobieta postanowiła sprzeciwić się stereotypom i nie podejmować się prowadzenia gospodarstwa domowego, jak robiły to ówczesne kobiety. Sally Hansen kupiła dla rodziców sklep kosmetyczny, by później przekształcić działalność w ogólnokrajową korporację. Dzięki jej determinacji i zaangażowaniu marka zrewolucjonizowała branżę kosmetyczną oraz funkcjonuje do dziś. To dowód na to, że nie warto rezygnować z marzeń na rzecz narzuconej roli społecznej oraz nie ulegać „szufladkowaniu”. Każdy z nas powinien mieć równe szanse zaistnienia w każdym aspekcie życia, bez względu na płeć.