Niejedzenie mięsa to narażanie się na choroby. Najpopularniejsze białkowe mity!

Białko stanowi budulec dla naszego organizmu. Wielu z nas identyfikuje ten składnik z mięsnymi produktami spożywczymi. Nie wierzymy, że rośliny mogą dostarczyć równie wartościowych substancji. Dlaczego?

Niejedzenie mięsa to narażanie się na choroby. Najpopularniejsze białkowe mity!

Rozchorujemy się, nie zbudujemy mięśni, albo nie przygotujemy wartościowego posiłku. To najczęstsze stereotypy, jakie słyszmy z ust wielu Polaków. Naukowcy udowadniają, że białko nie jest niezastąpione, a nawet czasami może nam szkodzić. Trudne do uwierzenia? Poznaj najpopularniejsze mity, w które wierzymy!

Bogatobiałkowa dieta to idealne rozwiązanie na zrzucenie zbędnych kilogramów

Wiele diet opiera się na spożywaniu białka, które ma rzekomo przyspieszyć spalanie tłuszczu. Niestety, są to złudne założenia. Taka metoda jest niewystarczająca. Początkowy spadek wagi, jaką daje białkowa dieta, jest spowodowany odwodnieniem organizmu. Otrzymujemy mniej węglowodanów, więc spalamy więcej tłuszczów.

Nie istnieją jednak badania potwierdzające fakt, że długotrwałe stosowanie białkowej diety pozwoli na stopniowe zrzucenie kilogramów. Profesor Valter Longo podkreśla, że największe ryzyko przedwczesnej śmierci mają te osoby, których dieta jest uboga w węglowodany.

Nadmiar białka jest nieszkodliwy

To popularny mit wśród sportowców. Zbyt dużo pokarmów zawierających białko obciąża wątrobę oraz jelita. Ten fakt jest szczególnie niepokojący dla osób cierpiących na cukrzycę. Za wysokobiałkową dietę uznaje się taką, w której ponad 20% dziennego spożycia kalorii stanowi białko. Naukowcy wskazują także na jej związek z powstawaniem osteoporozy. Proteiny występujące w nadmiarze zwiększają wypieranie z organizmu wapnia.

Duńscy naukowcy zaobserwowali, że niemowlaki otrzymujące ponad 15 proc. kalorii w postaci białka, w późniejszym czasie są otyłe. Natomiast w Szwecji wykryto związek między wysokobiałkową dietą a chorobami serca. Najgroźniejszy okazuje się nadmiar białka pochodzenia zwierzęcego.

Człowiek potrzebuje dużo białka

W XIX wieku stwierdzono, że dla zdrowia naszego organizmu ważne jest, aby spożywać dużo produktów zawierających białka. Dzisiaj możemy zaobserwować, że trudno jest o niedobór tego składnika. Na to, że spożywanie białka nie jest wpisane w naszą naturę, wskazuje między innymi ludzkie mleko. Ma jedną z najniższych zawartości protein w porównaniu z innymi ssakami.

Instytutu Żywności i Żywienia informuje, że dorosły człowiek, niezależnie od trybu życia powinien spożywać 0,9 grama białka na kilogram ciała, dziennie. niezależnie od trybu życia. Światowa Organizacja Zdrowia proponuje jeszcze mniejszą dawkę – 0,83 gra-ma. Obecnie mamy dostęp do wielu produktów bogatych w białko. To nie tylko mięso, ryby i jaja, ale też zboża i warzywa. Z tego powodu zjadamy jeszcze więcej białka, niż wynosi norma.

Wegetarianizm oznacza niedobór białka

Istnieją odmiany białka, które są pełnowartościowe. Zawierają wszystkie potrzebne aminokwasy. Wśród roślin jest jednak niewiele takich produktów. Jest to między innymi soja, komosa ryżowa oraz gryka.

Stwierdzenie, że źródłem pełnowartościowego białka jest wyłącznie mięso, jest błędne. Rośliny są tak samo bogate w składniki odżywcze. Wegetarianie muszą jedynie zwracać uwagę na urozmaicenie jadłospisu, korzystając z produktów w różnych proporcjach i wariantach.

Marcelina Bednarska

Wpis znaleziono dzięki:

- Mięso

- Białko zwierzęce

- Dieta