Obalamy mity o modnych dietach i najpopularniejszych wymówkach

Zamiast szukać kolejnych powodów i wymówek, przez które wciąż nie jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu, poznajmy najpopularniejsze przyczyny nieskutecznego odchudzania i pozbądźmy się zbędnych kilogramów raz na zawsze.

Dieta. Foto. Pixabay Pexels

Mit nr 1

Dieta owocowo-warzywna skutecznie odchudza i jest bardzo zdrowa Warzywa i owoce to bardzo ważny element zdrowej diety, jednak menu bazujące wyłącznie na owocach i warzywach jest dietą niedoborową i nie polecają jej dietetycy. Dla osób chcących wykluczyć  z menu produkty pochodzenia zwierzęcego zdecydowanie lepsza będzie dieta wegańska. Właściwie skomponowany jadłospis wegański zawiera dobre tłuszcze nienasycone, węglowodany złożone pochodzące z produktów pełnoziarnistych i białko pochodzące z roślin strączkowych. Pamiętajmy przy tym, że nie każdy produkt z znaczkiem „vegan” jest zdrowy. Przykładem mogą być ciastka, które w składzie mają głównie cukier, olej palmowy lub margarynę, jasną mąkę pszenną i sztuczne aromaty, czy landrynki, które zawierają jedynie cukier, kwasek cytrynowy oraz barwniki.

Mit nr 2

Dieta bezglutenowa ułatwia odchudzanie – Przy diecie bezglutenowej często eliminujemy szereg niesprzyjających naszej sylwetce produktów jak wyroby z mąki pszennej, czyli chleb, ciasta, ciastka, makarony. Dodatkowo włączamy większą ilość warzyw i owoców, a także produkty o niższym indeksie glikemicznym, np. makaron gryczany, czy z nasion roślin strączkowych takich jak ciecierzyca, fasola, czy groszek. Utrata wagi jest więc przede  wszystkim wynikiem zdrowszego odżywiania. – mówi Paulina Barros, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Mit nr 3

„Złe geny” i „słaby metabolizm” utrudniają odchudzanie. Geny w niektórych przypadkach mogą utrudnić zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Jednak częściej problemy wynikają z zupełnie innych powodów: – Często zupełnie nie kontrolujemy ilości przyjmowanych pokarmów i kalorii, a jeśli już zaczynamy szukać błędów w swoim jadłospisie, to myślimy przede wszystkim o głównych posiłkach, a zapominamy o tym, że popijamy je sokiem, czy herbatą z cukrem. Nie doliczamy także wypitych w ciągu dnia kaw z tłustym mlekiem, które również zawierają dodatkowe kalorie. Zdarza się również, że nie bierzemy pod uwagę przegryzek, którymi jesteśmy częstowani w pracy przez kolegów…a przecież każdy cukierek, kawałek ciasta, czy nawet owoc to kolejne kalorie. – mówi Paulina Barros.

Mit nr 4

Zmniejszenie liczby posiłków i wielkości porcji gwarantuje zrzucenie zbędnych kilogramów Zmniejszenie porcji posiłków ma zarówno swoje plusy i minusy. Z jednej strony przyjmowanie mniejszej liczby kalorii doprowadza do deficytu energetycznego, dzięki któremu chudniemy i spalamy tkankę tłuszczową. Z drugiej – mniej nie zawsze znaczy zdrowiej. Klasyk śniadaniowy, czyli kanapka z białego pieczywa, z wędliną, żółtym serem i plastrem pomidora to nie jest pełnowartościowe danie. Ograniczając wielkość i liczbę tego typu posiłków łatwo jest doprowadzić do niedoborów pokarmowych. Poza tym źle zbilansowany posiłek powoduje, że godzinę po jego spożyciu znów odczuwamy głód. Zamiast ograniczać żywność wątpliwej jakości, wystarczyłoby dokonywać lepszych wyborów żywieniowych i sięgać po jedzenie o niższej gęstości energetycznej. Wiele osób zaczynając odchudzanie pod okiem dietetyka, jest zaskoczonych, że „można jeść tak dużo a przy tym chudnąć”. To dowód na to, że najważniejsza jest dobrze zbilansowana dieta i wyrobienie właściwych nawyków żywieniowych.

Najczęstsze błędy popełniane podczas odchudzania

W czasie odchudzania niestety wciąż popularnym błędem jest szukanie szybkich i drastycznych rozwiązań. Wiele osób chętnie testuje różnego rodzaju głodówki i suplementy odchudzające, wyklucza całe grupy produktów bez konsultacji z dietetykiem, albo zupełnie niepotrzebnie, bardzo drastycznie obniża kaloryczność swojej diety, skąd prosta droga do efektu jo-jo. Ostatnio modne jest również zastępowanie jednego z posiłków sokiem. Niestety, nawet jeśli jest świeżo wyciśnięty to jest to „posiłek” niepełnowartościowy składający się głownie z węglowodanów, które szybko podnoszą poziom glukozy we krwi – a to sprzyja przybieraniu na wadze. Zamiast soku polecam pełnowartościową przekąskę przygotowaną na bazie zmiksowanych owoców z jogurtem lub kefirem oraz łyżką siemienia lnianego, orzechów czy pestek. – mówi Paulina Barros.

Jak schudnąć zdrowo i bez efektu jo-jo?

Jeśli zależy nam na skutecznym i długotrwałym efekcie musimy skupić się na budowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych. Warto skonsultować się z dietetykiem, który pomoże dobrać odpowiednią dietę. Skutecznym sposobem jest też skorzystanie z cateringu dietetycznego, dzięki któremu zapewnimy sobie zestaw posiłków na cały dzień. Pamiętajmy również, że zalecane tempo spadku masy ciała to utrata 0,5-1kg tygodniowo.

Wpis znaleziono dzięki:

- Dieta

- Mity

- zdrowe odżywianie