Oto powody, dlaczego nie możesz znaleźć pracy

Nieustannie wysyłasz CV, a Twój telefon milczy – co robisz źle? Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę podczas tworzenia CV oraz samej rozmowy rekrutacyjnej.

foto Pixabay

Tak jak zmienia się rynek, tak zmieniają się jego oczekiwania względem kandydatów. Kiedyś to wykształcenie wyższe było wyróżnikiem, dziś coraz częściej ustępuje ono miejsce doświadczeniu oraz znajomości języków obcych i obsługi komputera, a co za tym idzie umiejętności poruszania się w wirtualnym świecie. Jeżeli jesteś kandydatem, który spełnia te wymagania, a twoje szukanie pracy ogranicza się jedynie do wysyłania CV bez odpowiedzi zwrotnej, pora zastanowić się co jest tego powodem.

Wysyłam, ale nie dzwonią…

Podstawowy błąd, jaki możesz popełnić, to masowe wysyłanie identycznego CV. Biogram nie jest dokumentem uniwersalnym, który można wykorzystać w kilku procesach rekrutacyjnych – należy go modyfikować w zależności od tego, na jakie stanowisko i do jakiej firmy aplikujesz. Często brak kontaktu z danej firmy wynika z tego, że wysłane przez nas CV nie odpowiada wymaganiom danego stanowiska. Tworząc CV, warto przede wszystkim poświęcić czas na dopracowanie sekcji dotyczącej doświadczenia – należy stosować chronologię odwróconą i na początku wymieniać najświeższe doświadczenia, wraz z krótkim opisem zakresu obowiązków. Jeśli nasze doświadczenie jest duże – warto uwzględnić tylko te pozycje, które mają największą wartość w przypadku danego stanowiska. W drugiej kolejności, dobrym pomysłem jest doprecyzowanie rubryki umiejętności. Im dokładniejsze informacje, odpowiadające na potrzeby danego stanowiska, tym lepiej. Dlatego, nie warto używać ogólników np. „znajomość programów graficznych”, a podać konkretne nazwy obsługiwanych przez nas programów wraz z poziomem zaawansowania i projektami, w których zostały one wykorzystane.

Oprócz merytoryki i spersonalizowanych informacji, pamiętaj o kluczowym aspekcie, jakim jest czytelność całego dokumentu. – CV przede wszystkim powinno być przejrzyste, tak aby rekruter w ciągu kilku chwil mógł dostrzec najważniejsze informacje. Inne, ciekawe formy mogą przykuć uwagę rekrutera, jednak nie należy zapominać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, o umiarze – pamiętajmy, że CV to dokument, zawierający najważniejsze informacje dotyczące naszego życia zawodowego. Często spotyka się życiorysy, które zawierają „niepotrzebne” informacje graficzne w kontekście stanowiska, na które się aplikuje, np. mapa świata z oznaczonymi krajami, które się odwiedziło lub liczba znajomych, z którymi utrzymuje się kontakt w różnych krajach – wyjaśnia Katarzyna Prażanowska, Talent Acquisition Leader w firmie HRK, specjalizującej w doradztwie personalnym.

foto Pixabay

Wiecznie drugi etap

Wysłałaś CV i otrzymałaś telefon z zaproszeniem na spotkanie, zadowolona idziesz na rozmowę, po której następuje cisza – zero zaproszeń na kolejny etap czy propozycji przyjęcia oferty pracy. Zastanawiasz się: co zrobiłam źle?

Jak wynika z badań, aż 40,9% osób borykających się z problemem przeciągającego się poszukiwania pracy ma zbyt duże wymagania finansowe. Brak wiedzy o wykonywanej pracy  to także duży problem, który dotyczy aż 1/3 badanych. Duża grupa odczuwa także brak entuzjazmu i jest negatywnie nastawiona na zmianę miejsca pracy. Eksperci wskazali również powtarzający się problem spóźniania się na rozmowy rekrutacyjne czy też odwoływanie spotkań w ostatniej chwili, co negatywnie wpływa na obraz kandydata w oczach rekrutera.

W poszukiwaniu pracy nie liczy się tylko dobre CV, ale również to, jak dana osoba umie się „sprzedać” na rozmowie rekrutacyjnej. Często spotykamy się z sytuacją, że kandydaci przychodzą nieprzygotowani – nie znają firmy oraz stanowiska, na które aplikują, nie potrafią w sposób uporządkowany przedstawić swojego doświadczenia lub też mają zbyt wygórowaneoczekiwania względem wynagrodzenia, stanowiska, które nierzadko nie idą w parze z posiadanym doświadczeniem czy kompetencjami – Prażanowska.

foto Pixabay

Jak temu zaradzić?

By zwiększyć swoje szanse na zdobycie pracy należy wdrożyć kilka prostych zasad, które pozwolą ci uniknąć błędów. Po pierwsze, na spotkania stawiaj się punktualnie – rozmowa rekrutacyjna jest spotkaniem biznesowym, nie są tu mile widziane jakiekolwiek spóźnienia. W przypadku siły wyższej należy poinformować osobę nas rekrutującą o ewentualnym spóźnieniu. Po drugie, zaproszenie na rozmowę świadczy o zainteresowaniu firmy twoją osobą, również i ty powinnaś przejawiać takie zainteresowanie. Przygotuj się na spotkanie – przeczytaj czym zajmuje się dana firma, kto ją reprezentuje i pokaż co możesz ofiarować danej organizacji. Po trzecie, staw się na spotkaniu w dobrym humorze, zainteresuj sobą rekrutera, a także sprawdź wcześniej wynagrodzenie na podobnym stanowisku, by uniknąć przewartościowania oraz zawodu w przypadku nie tego poziomu, którego oczekujesz. Pamiętaj, że nasze CV jest twoją wizytówką – nie wysyłaj jej wszystkim, bo straci na znaczeniu.

Wpis znaleziono dzięki:

- Praca

- Zatrudnienie

- Kariera