Poznaj rozwiązania zapewniające bezpieczną podróż autem

Istnieje wiele rozwiązań i udogodnień, które sprawiają, że podróżowanie autem staje się jeszcze bardziej bezpieczne – zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Seat belt on black car seat
Poznaj rozwiązania zapewniające bezpieczną podróż autem

Istnieje wiele rozwiązań i udogodnień, które sprawiają, że podróżowanie autem staje się jeszcze bardziej bezpieczne – zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Pasy to podstawa

Oczywiście podstawowym wyposażeniem każdego samochodu są pasy bezpieczeństwa, które bardzo często ratują życie. Seryjnie pierwsi zastosowali je Szwedzi w 1958 roku. Obecnie jazda z zapiętymi pasami bezpieczeństwa jest w Polsce obowiązkowa – dla osób podróżujących na przednich siedzeniach wprowadzono ten obowiązek w 1983 roku, a dla wszystkich – w 1991 roku.

Podstawowe pasy to pasy dwupunktowe (biodrowe) i trzypunktowe (ramienno-biodrowe). Kierowcy rajdowi często używają pasów pięcio- i sześciopunktowych. Pasy bezpieczeństwa można także podzielić na aktywne (z klamrą spinającą) i pasywne – po zajęciu miejsca w aucie kierowca jest zapinany pasami automatycznie. Dla kobiet w ciąży zalecany jest regulowany przedłużacz pasów bezpieczeństwa, który kosztuje kilkadziesiąt złotych, ale znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróży.

Poduszki powietrzne

Może trudno w to uwierzyć, ale poduszki powietrzne są na wyposażeniu samochodów już od 40 lat. Początkowo była to jedna poduszka, obecnie niektóre modele mają ich zamontowanych aż dziewięć, w tym specjalne kurtyny powietrzne po bokach pojazdu. Poduszki powietrzne to odpowiednio ukształtowane worki wykonane z cienkiego, ale jednocześnie mocnego i nieprzepuszczalnego materiału. W momencie kolizji zostają wypełnione gazem wytworzonym przez ładunek pirotechniczny, dzięki czemu tworzą miękką barierę między nadwoziem samochodowym a ciałami jadących w aucie osób.

Czujniki parkowania

Powoli stają się standardowym wyposażeniem nowych samochodów, ale łatwo je także zamontować w starszych modelach, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Czujniki przydają się przede wszystkim w garażach i na parkingach, gdzie zazwyczaj jest mało miejsca. W trakcie kiepskich warunków pogodowych, kiedy mamy ograniczoną widoczność, mogą uratować przed zarysowaniem lakieru. Niektórzy producenci samochodów idą o krok naprzód i czujniki z tyłu zamieniają na kamery cofania, jeszcze bardziej ułatwiając kierowcy manewrowanie.

Asystent pasa ruchu

Może występować pod różnymi nazwami – Lane Assist, Lane Departure Warning System, Lane Keeping Assist – jednak jego rola jest taka sama. Pomaga w utrzymaniu samochodu na pożądanym pasie ruchu. Rozwiązanie to przydaje się zwłaszcza kierowcom, którzy pokonują długie dystanse. W razie najechania na linię oddzielającą pasy ruchu bez uprzedniego zasygnalizowania manewru kierunkowskazem auto wydaje sygnał dźwiękowy. Pośrednim zadaniem tego rozwiązania jest także uniemożliwienie kierowcy zaśnięcia za kółkiem (tutaj możesz znaleźć auta wyposażone w takie czujniki: https://motomi.pl/).

Inteligentne sensory

To prawdziwa rewolucja w bezpieczeństwie. Są to sensory montowane z przodu samochodu, które pomagają „zobaczyć” przeszkodę z przodu auta i informują o tym kierowcę sygnałem dźwiękowym. Pionierem jest Tesla, w której zaawansowane sensory mają umożliwiać wykrywanie innych samochodów także w szczególnie ciężkich warunkach, takich jak mgła. Dodatkowo mogą synchronizować swoje trasy z innymi autonomicznymi pojazdami, dzięki czemu jazda w grupie staje się prostsza.

Dziecko w podróży

O bezpieczeństwo warto zadbać szczególnie, gdy wśród pasażerów znajduje się dziecko. Obowiązek wożenia dzieci w fotelikach ochronnych wprowadzono w roku 1999. Od 2015 roku istnieje przepis nakazujący przewożenie dziecka w wieku do 12 lat w dodatkowym foteliku przypiętym (wraz z dzieckiem) pasami bezpieczeństwa, chyba że masa dziecka na to nie pozwala. Foteliki powinny mieć odpowiednie atesty, które potwierdzają, że przeszły testy bezpieczeństwa. Najbezpieczniej jest przewozić dziecko w foteliku na środku tylnej kanapy. Oczywiście tylko wtedy, jeśli miejsce to wyposażone jest w system ISOFIX lub trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i jest odpowiednio szerokie. W drugiej kolejności jest to miejsce za pasażerem, aż wreszcie miejsce za kierowcą. Przedni fotel jest najmniej odpowiedni do przewożenia najmłodszych. Dla bezpieczeństwa warto przewozić dzieci tyłem do kierunku jazdy, jak najdłużej tylko się da.

Kiedy już zadbasz o bezpieczeństwo swoje i swoich pasażerów, możesz spokojnie wyruszyć nawet w najdłuższą podróż.

 

Wpis znaleziono dzięki:

- Pasy bezpieczeństwa

- Dziecko w podróży

- Lane Departure Warning System