Przeziębienie a wysiłkowe nietrzymanie moczu

Jak zwykle w okresie jesienno-zimowym objawy przeziębienia dotykają niemal każdego. U niektórych jednak katar i kaszel łączą się dodatkowo z bardzo kłopotliwą dolegliwością – wysiłkowym nietrzymaniem moczu (WTM), najczęstszym rodzajem nietrzymania moczu (NTM) u kobiet. Jak poradzić sobie z tym problemem?

Tena 266
Przeziębienie a wysiłkowe nietrzymanie moczu.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu polega na mimowolnym wycieku moczu podczas wysiłku fizycznego, zwiększającego ciśnienie w jamie brzusznej, np. podczas kichania lub kaszlu. Dolegliwość ta pojawia się w wyniku osłabienia mięśni dna miednicy, podtrzymujących pęcherz. Odruchy kaszlu lub kichania mogą w sposób nagły zwiększyć nacisk na pęcherz, natomiast osłabione mięśnie dna miednicy nie są w stanie wystarczająco zacisnąć się, aby powstrzymać mocz. Zwykle to tylko kilka kropli, chociaż czasem moczu może wydostać się więcej.Wielu moim pacjentkom zalecam ćwiczenia mięśni dna miednicy jako jeden z elementów profilaktyki i leczenia NTM. Zwykle już po 2 miesiącach systematycznych ćwiczeń nabierają one nawyku kontroli mięśni dna miednicy i zaczynają radzić sobie z mimowolnym popuszczaniem moczu – mówi doc. Piotr Radziszewski z Katedry i Kliniki Urologicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, koordynator kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła”.

Jak ćwiczyć mięśnie dna miednicy?

Aby prawidłowo wykonywać ćwiczenia mięśni dna miednicy, należy najpierw odnaleźć właściwą partię mięśni. Można to zrobić, próbując powstrzymać mocz podczas wizyty w toalecie. Mięśnie wyczuwalne podczas tej czynności to mięśnie dna miednicy. Kurcząc te mięśnie, powinno się je zaciskać i lekko „podnosić” w głąb ciała.

– Z początku wystarczy zaciskać i przytrzymywać mięśnie przez sekundę lub dwie.
– Następnie należy stopniowo zwiększać czas zaciśnięcia mięśni do 10 sekund. Powinno się powtarzać tę czynność tak często, ile jest się w stanie, aż do 10 powtórzeń.
– Między kolejnymi skurczami mięśni należy robić przerwy, długością odpowiadające czasowi zaciśnięcia mięśni, tj. powinno się odpoczywać 10 sekund po zaciśnięciu mięśni na 10 sekund.
– Można też spróbować szybkich, silnych skurczów, zaciskając mięśnie z całej siły,
a potem natychmiast je rozluźniać. Również należy wykonać 10 powtórzeń.

Oprócz wykonywania tych ćwiczeń, powinno się też zaciskać mięśnie dna miednicy wówczas, gdy zachodzi ku temu szczególna potrzeba, np. kaszląc czy kichając, pochylając się lub śmiejąc – we wszystkich sytuacjach, które powodowały popuszczanie moczu.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy są łatwe i można je wykonywać niemal w każdych okolicznościach: na przystanku, w autobusie, w biurze lub siedząc wygodnie w ulubionym fotelu. Do 70% kobiet z WNM obserwuje poprawę wynikającą z wprowadzenia ich do planu dnia.

Wpis znaleziono dzięki:

- Nietrzymanie moczu

- Ćwiczenia mięśni dna miednicy

- Zaciskanie mięśni miednicy

  • Ekspert TENA Lady

    Wysiłkowe nietrzymanie moczu to najczęstszy rodzaj nietrzymania moczu u kobiet, który pojawia się w wyniku osłabienia mięśni dna miednicy podtrzymujących pęcherz. Co czwarta kobieta doświadcza wysiłkowego nietrzymania moczu, a około 40% kobiet doświadcza go podczas wysiłku fizycznego. Chciałabym polecić Paniom ćwiczenia służące wzmocnieniu dna miednicy, które można znaleźć na stronie http://www.tena.pl/. Zapraszam również do zapoznania się z całą gamą specjalistycznych wkładek i podpasek TENA Lady z systemem potrójnej ochrony. Są cztery razy bardziej chłonne od zwykłych wkładek i podpasek, ich powierzchnia pozostaje sucha, a zawarte w nich mikroperełki zapobiegają powstawaniu nieprzyjemnego zapachu.
    Chętnie odpowiem na Państwa pytania.
    Pozdrawiam.
    Ekspert TENA Lady.