Wymiana opony krok po kroku

Warsztat samochodowy to dla wielu kobiet miejsce pełne sekretów, których bez absolutnej konieczności nie potrzebują rozwikłać. Jednak początkowa niepewność może zostać bardzo szybko zastąpiona przez wzajemne zaufanie.

wymiana opony krok po kroku
Wymiana opony krok po kroku. Fot. doenoe

Wysokiej klasy mechanik, który szybko zdiagnozuje i naprawi usterkę w naszym samochodzie, może zbudować w nas mocne przeświadczenie, że migająca czerwona kontrolka nie oznacza końca świata.
Jednocześnie, pomimo posiadania w komórce numeru do fachowca, który wybawi nas z każdej motoryzacyjnej opresji, warto również mieć pewien zestaw umiejętności minimalizujących liczbę przypadków zmuszających nas do wizyty w warsztacie. Znajomość podstawowych napraw, które damy radę w większości wykonać samodzielnie, może być niezwykle przydatna podczas wielu niespodziewanych zdarzeń, które mogą nas spotkać na drodze.
„Wystarczy, że w środku nocy złapiemy gumę, a na domiar złego padnie nam komórka. Brak umiejętności zmiany opony sprawi, że będziemy musieli zmierzyć się z wieloma niezbyt przyjemnymi konsekwencjami, wśród których najłagodniejsze to kilka zmarnowanych godzin oraz konieczność łapania stopa na najbliższą stację benzynową. Z tego powodu warto umieć dokonać choćby podstawowych napraw w swoim samochodzie, aby potencjalnie nieprzyjemne dla nas sytuacje skończyły się jedynie na kilku nieparlamentarnych słowach i drobnym opóźnieniu w podróży” – komentuje Aneta Todorczuk-Perchuć, ceniona aktorka oraz prezes fundacji „Mamy dzieci”.
Umiejętność wymiany opony lub naładowania akumulatora, jak również znajomość zasad rządzących warsztatem samochodowym, może wybawić nas nie tylko z niejednej drogowej opresji, ale również pozytywnie wpłynie na nasz ogólny poziom bezpieczeństwa.
„Z każdym rokiem obserwujemy rosnące grono kobiet, które wolą osobiście przyjechać do naszego serwisu i dowiedzieć się o stanie swojego samochodu niż zlecać to zadanie swoim partnerom. Z mojego doświadczenia wynika, że Panie są bardzo wymagającymi klientami, interesują się, jakie dokładnie naprawy przeprowadzamy w ich autach. Tym większe jest nasze zadowolenie, gdy widzimy, że klientki do nas wracają oraz polecają nasz serwis swoim znajomym” – powiedział Marcin Paleński, właściciel Premio SB CarWash w Piasecznie.

Wymiana opony

Niezbędny sprzęt:

1. Koło zapasowe lub koło dojazdowe, tzw. „dojazdówka”
2. Klucz do kół
3. Lewarek
4. Trójkąt ostrzegawczy
5. Kamizelka odblaskowa

Wymiana opony krok po kroku:

1. Zaparkuj samochód na wyprostowanych kołach, na twardym, równym podłożu (najlepiej na parkingu lub ubitym poboczu drogi). Wrzuć pierwszy bieg, zaciągnij hamulec ręczny, włącz światła awaryjne i wysiądź z samochodu. Zablokuj koła, np. cegłą lub gałęzią, aby auto się nie stoczyło.
2. Wystaw trójkąt ostrzegawczy. Na autostradzie lub drodze ekspresowej musi się on znaleźć w odległości przynajmniej 100 metrów od pojazdu. Poza obszarem zabudowanym wymagany dystans wynosi 30-50 metrów. Natomiast w obszarze zabudowanym wystarczy zachować odstęp 1 metra od samochodu.
3. Wyjmij z bagażnika koło zapasowe lub dojazdowe, klucz w kształcie litery „L” oraz lewarek.
4. Poluzuj śruby mocujące koło za pomocą klucza.
5. Umocuj lewarek w miejscu do tego przeznaczonym. Najprawdopodobniej będzie to styk progu ze słupkiem, czyli punkt położony w pobliżu wewnętrznego końca nadkola. Następnie podnieś auto na wysokość, która w swobodny sposób umożliwi zmianę koła. Przy wymianie dokonywanej na nierównym lub mniej stabilnym podłożu warto pod lewarek podłożyć element stabilizujący np. drewnianą deseczkę.
6. Odkręć śruby, zdemontuj koło, zastępując je zapasowym. Przykręć śruby – najpierw ręcznie, następnie przy pomocy klucza metodą na krzyż (po przykręceniu śruby, kolejna znajduje się po przekątnej).
7. Opuść samochód z lewarka, a następnie jeszcze raz mocno dokręć śruby.

Ważne!

Nie zaleca się jazdy na kole zapasowym lub dojazdowym przez dłuższy czas. Z tego powodu udaj się niezwłocznie do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, w którym naprawisz podstawowe koło, a mechanik dokręci śruby profesjonalnym kluczem dynamometrycznym. Dodatkowo podczas wizyty w zakładzie warto również wyważyć koło, co zapobiegnie „ściąganiu na bok” podczas jazdy oraz wibracjom na kierownicy.