Aktorka Magdalena Kumorek twarzą kampanii edukacyjnej MegaMisja

Widok dzieci z tabletami lub smartfonami nie dziwi już nikogo. Ich sprawność posługiwania się technologiami niejednokrotnie przekracza umiejętności dorosłych. Warto jednak zwrócić uwagę na przygotowanie najmłodszych do odpowiedzialnego korzystania z internetu i cyfrowych narzędzi.

Magdalena Kumorek. Fot. Fundacja Orange
Magdalena Kumorek. Fot. Fundacja Orange

Z sondażu MillwardBrown wynika, że większość rodziców (64 proc.) obawia się, że technologie stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa ich dzieci. Jednak aż 93 proc. badanych postrzega nowe media jako szansę na ciekawszą i łatwiejszą naukę. By w pełni wykorzystać te możliwości, kluczowe jest wyrabianie pozytywnych nawyków u dzieci i dbanie o „higienę” korzystania z cyfrowych gadżetów.

Jako mama wiem, że internet i nowe technologie, mogą stać się doskonałym wsparciem dla rozwoju. Wszystko zależy od tego, jak wykorzystamy ich potencjał. MegaMisja gwarantuje uczniom zabawę i dużą dawkę wiedzy oraz wspiera rodziców, którym zależy na bezpieczeństwie ich dzieci. Zachęcam wszystkie szkoły do udziału w programie – mówi Magdalena Kumorek, aktorka, honorowa ambasadorka MegaMisji.

Program Fundacji Orange to pierwsze ogólnopolskie działanie na rzecz edukacji cyfrowej w świetlicach szkolnych. Jego celem jest podniesienie wiedzy i cyfrowych kompetencji wychowawców świetlic oraz ich uczniów, a także zapewnienie szkołom dostępu do atrakcyjnych i sprawdzonych materiałów, dzięki którym mogą prowadzić nowoczesne zajęcia.

Program został opracowany tak, by zaangażować najmłodszych – jego forma opiera się na bajce o cyfrowym laboratorium, uczestnicy poznają jej bohaterów i pomagają im wychodzić z kłopotów. Poprzez wykonywanie kolejnych zadań w MegaMisji uczą się, jakie treści można upubliczniać, jak chronić prywatność, jak kulturalnie zachowywać się w sieci, a także jak odróżnić treści wiarygodne od niewiarygodnych w internecie. Wykonywanie ćwiczeń pozwala grupie gromadzić punkty i wymieniać je na nagrody dla całej świetlicy, m.in. sprzęt multimedialny, książki, materiały plastyczne, gry, zabawki edukacyjne.

MegaMisja to 10-miesięczny cykl zajęć dla dzieci z klas 1 – 3, realizowanych w świetlicach raz w tygodniu przez godzinę. Wychowawca otrzymuje scenariusze zajęć, ma też dostęp do filmów i porad ekspertów. Może liczyć na wsparcie od Fundacji Orange na każdym etapie programu.

Zgłoszenia do niego mogą składać nauczyciele na www.megamisja.pl Wystarczy przesłać krótki filmik zapraszający MegaMisję do świetlicy i wypełnić wniosek. Fundacja Orange wybierze 300 szkół, które wspierać będzie w prowadzeniu zajęć świetlicowych dla dzieci. Aby wziąć udział w programie, wychowawca nie musi być ekspertem w dziedzinie informatyki, a świetlica nie musi być wyposażona w komputery – większość zajęć z dziećmi odbywa się bez użycia sprzętu.

Dzięki pilotażowej edycji programu 50 szkół podstawowych w całej Polsce realizuje MegaMisję w swoich świetlicach. W jednej z nich powstał film zachęcający do udziału w programie:

Fundacja Orange to jedyna fundacja wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce. Działa od 10 lat, realizując projekty edukacyjne dla dzieci. Na specjalnych warsztatach nauczyła 38 tys. dzieci zasad bezpiecznego internetu, zaangażowała 25 tys. dzieci i młodzieży w projekty z wykorzystaniem nowych mediów. Utworzyła i pomaga prowadzić multimedialne Pracownie Orange dla mieszkańców 75 małych miast i wsi (w których mogą skorzystać z sieci, komputerów oraz kursów). Wyposażyła w internet 3,5 tys. bibliotek i 10 tys. szkół, wspomogła 1 tys. oddziałów szpitalnych i ponad 900 organizacji w Polsce.