Bezpieczne cztery kąty na Święta Wielkanocne

Jak co roku wiele osób, wyjeżdża z miejsca zamieszkania i zostawia domy bez nadzoru. Z tej okazji Polska Izba Ubezpieczeń publikuje poradnik, jak zadbać o domostwa przed wyjazdem na Święta, aby później nie ponosić kosztów ich naprawy czy odbudowy.

Foto. Pixabay

Sprawdź instalacje

Pierwszą rzeczą przed wyjściem z domu powinno być sprawdzenie, czy wszystkie krany są pozakręcane. Zalanie mieszkania sąsiadów to jeden z przykładów szkód, które mogą powstać podczas wyjazdu.

Oprócz kurków w łazience czy kuchni, zamknijmy także główny zawór, który dodatkowo zabezpieczy nas przed nieszczelnością. Częstym problemem są instalacje gazowe. Zwróćmy szczególną uwagę na ich zabezpieczenie przed wyjściem z domu. Gdy jednak dojdzie do rozszczelnienia, osobom posiadającym polisę OC w życiu prywatnym z pomocą przyjdzie ubezpieczyciel, który pokryje koszty naprawy wyrządzonych przez nich szkód.

Posiadacze polis mieszkaniowych otrzymają pomoc w zakresie odbudowy lub remontu ich mieszkania. Natomiast tym, którzy posiadają pakiet assistance domu, firma ubezpieczeniowa zapewni także dostęp do specjalistów takich jak hydraulik czy elektryk.

Zabezpiecz przedmioty na balkonie i podwórzu

Przedwiośnie to pora roku charakteryzujące się gwałtownymi zmianami pogody, którym mogą towarzyszyć porywy silnego wiatru. Dlatego przed wyjazdem warto z podwórka czy balkonu usunąć przedmioty, które mogą ulec zniszczeniu lub mogą stanowić zagrożenie dla innych np. doniczki czy nieprzymocowane meble ogrodowe.

Odpowiedzialność za powstałe szkody ponosi właściciel przedmiotów, które taką szkodę wyrządziły np. przez złamane drzewo pochodzące z naszej posesji. Jak uchronić się przed konsekwencjami finansowymi tego typu zdarzeń? Tu także z pomocą przychodzi ubezpieczenie OC w życiu prywatnym, które pokryje ewentualne szkody.

Uważaj na przepięcia

Częstą przyczyną awarii sprzętu elektronicznego, a nawet pożarów są przepięcia. Dochodzi do nich, gdy w sieci elektrycznej dojdzie do nagłego wzrostu napięcia ponad maksymalną wartość określoną dla danej instalacji, np. w wyniku uderzenia pioruna. Jego skutkiem może być zniszczenie urządzeń, np. komputerów, telewizorów, routerów internetowych czy też sprzętu AGD.

Dlatego sprawdzając wszystko przed wyjazdem, zwróćmy uwagę na sprzęty elektroniczne. Te niepotrzebujące ciągłego zasilania – wyłączmy i wyciągnijmy wtyczki z gniazd elektrycznych. Tam gdzie potrzebne, skorzystajmy z odpowiednich listew. Czasami nawet takie zabezpieczenia nie wystarczą, dlatego ubezpieczyciele w ramach ubezpieczenia mieszkania czy domu oferują polisę od przepięć. Wówczas koszty naprawy lub zakupu nowego sprzętu pokryje ubezpieczyciel.

Chroń dom przed włamaniem

Nie bez znaczenia jest jakość drzwi oraz okien zainstalowanych w naszych domach i mieszkaniach. Dlatego drzwi wejściowe powinny mieć odpowiednie atesty, a szkło w oknach warto by było o zwiększonej odporności na włamanie. Odpowiednie zamki oraz okucia potrafią opóźnić lub całkowicie zabezpieczyć dom przed włamaniem.

System alarmowy i monitoring pozwalają na zawiadomienie ochrony i ich odpowiednią interwencję w przypadku wtargnięcia osób złodzieja. Odpowiednie ubezpieczenie zagwarantuje nam otrzymanie zwrotu kosztów naprawy majątku w przypadku wandalizmu oraz pokrycie strat wynikłych z kradzieży.

Nie zwlekaj – zgłoś szkodę

Gdy pomimo naszej zapobiegliwości dojdzie do szkody, należy zgłosić ją ubezpieczycielowi przez telefon albo z wykorzystanemu formularza dostępnego na jego stronie internetowej. Gdy potrzebujemy pomocy, możemy też skontaktować się z naszym agentem, który doradzi, w jaki sposób powinniśmy postępować. Niezbędne numery telefonów znajdziemy w polisie i materiałach ubezpieczyciela.

Zadbajmy także o odpowiednią dokumentację zdjęciową szkód, a w przypadku włamania wezwijmy na miejsce policję. Po zgłoszeniu szkody, ubezpieczyciel informuje o dalszym postępowaniu. Zazwyczaj w ciągu około 7 dni przyjdzie do nas rzeczoznawca, dokona oględzin, odbierze dokumenty i oszacuje straty. O wycenie szkody osoba ubezpieczona zostanie poinformowana pisemnie lub telefonicznie. Na wypłatę odszkodowania ubezpieczyciel ma 30 dni.