C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine – doskonały samochód miejski

 C3 1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J – samochód miejski doskonały Kontrowersje towarzyszą wspomnianej marce praktycznie od początku jej istnienia, od bagatela 100 lat.

C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J- samochód miejski doskonały

Prezentowanemu Citroënowi C3 nie sposób odmówić awangardowości, innowacyjności i temperamentu. W 2016 roku przedstawiono światu bardzo funkcjonalny model, który z łatwością odnalazł się w miejskim zgiełku.
Nową falę zapoczątkował wydany w 2014 roku model Cactus. Jego oryginalny wygląd przyjął się do tego stopnia, że postanowiono zaprojektować resztę modeli w podobnej stylistyce. Tak oto powstał Citroën C3. Ten model albo się kocha i z zachwytem ogląda, albo przechodzi się obok niego obojętnie, bez wzruszenia. Jeśli nie mamy tradycyjnego i konserwatywnego podejścia do motoryzacji, to auto podbije nasze serce. Cały jego urok tkwi w designie, który zdecydowanie różni się od tego widzianego dotychczas. Nie ukrywajmy: w obecnych czasach auto ma przede wszystkim przyciągać nas swoim wyglądem.

C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J – samochód miejski doskonały
C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J – samochód miejski doskonały
C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J – samochód miejski doskonały

Wygląd zewnętrzny

Z przodu znajduje się chromowany pas, który łączy logo i wąskie światła LED do dziennej jazdy. Pod nimi wpasowano oddzielne reflektory. W dolnej części zderzaka osadzone są światła przeciwmgielne, z obwódką dostępną w kilku kolorach do wyboru. Na linii bocznej znajdują się AirBumpy, które akurat w tym modelu są w pakiecie (w innych trzeba za nie dopłacić). Wielu czytelników zapyta: „Czy one się w ogóle przydają?”.
Najlepszą odpowiedź stanowią wyniki sprzedaży. Z tym wyposażeniem wyjechało z fabryki około 55% sprzedanych egzemplarzy. Poza tym w tej wersji nabiera charakteru i zdecydowanie wychodzi na plus podczas użytkowania. Czarne nadkola i progi zostały wykonane z tworzywa sztucznego, a ich zadaniem jest zabezpieczyć nadwozie,  np. przed obijającymi karoserię kamyczkami wyrzucanymi spod kół. Uroku dodają także 17-calowe felgi CROSS Black, za które trzeba dopłacić.
Tylna część samochodu jest troszkę ścięta i dla wielu może prezentować się gorzej. Klapa bagażnika jest bardzo mała, ale bagażnik pomieści walizkę. Przestrzeń bagażowa w Citroënie C3 ma, podobnie jak w autach konkurencji, pojemność 300 litrów, a po złożeniu tylnego rzędu siedzeń ilość miejsca wzrośnie ponad trzykrotnie – do 922 litrów.

Designerskie wnętrze

Wnętrze wita nas nowoczesnym designem i kolorem, choć w panelu multimedialnym na pierwszy rzut oka wysuwa się minimalizm. Nie ma wielu przycisków, a pokrętło jest jedno, i służy do regulowania głośności.
Zastosowane w kabinie materiały wydają się być dobrej jakości. Przed kierownicą znajdują  się analogowe zegary, które podkreślają nowoczesność Citroëna. Między nimi ukazuje się nam niewielki, monochromatyczny ekran komputera pokładowego, na którym można obserwować np. chwilowe spalanie czy prędkość.

C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J- samochód miejski doskonały

Panel multimedialny znajduje się w 7-calowym ekranie, dzięki któremu sterujemy wszystkimi funkcjami samochodu, w tym radiem, nawigacją, nawiewem klimatyzacji i aplikacją typu Apple CarPlay czy Android Auto.

C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J – samochód miejski doskonały
C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J- samochód miejski doskonały

W pierwszej chwili można uznać to za znakomite rozwiązanie, ale to właśnie ten gadżet przysparza najwięcej problemów. Kiedy przykładowo chcemy zmienić temperaturę, musimy zrezygnować na dłuższą chwilę z nawigacji. Niestety to dotyczy wszystkich funkcji, bez wyjątku. Jeśli chodzi o komfort w czasie jazdy, to fotel spisuje się na medal. Wszystko za sprawą zastosowania miękkich gąbek. Trzymanie boczne jest już natomiast przeciętne. Przestrzeń nad głową nie jest rewelacyjna, ale rekompensuje to obszerne miejsce na nogi. Podłokietnik oszczędny, pasażer obok kierowcy nie zawiesi na nim łokcia.
Nowoczesnym rozwiązaniem jest pasek umocowany na sztywno, służący do zamykania drzwi. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które mnie osobiście zachwyciło.

C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J – samochód miejski doskonały
C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J – samochód miejski doskonały

„Serce” samochodu

Pod maską testowanego egzemplarza znajdziemy najmocniejszy, turbodoładowany motor benzynowy PureTech o pojemności 1.2 l, generujący moc 110 KM i 205 Nm. Skrzynia biegów jest niezwykle sprawna i szybka. Przyspieszenie do 100 km/h zajmie nam ponad 10 sekund. Przy ekonomicznej jeździe jesteśmy w stanie uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie ok. 5,2 l / 100 km. Kiedy C3 porusza się głównie po mieście, jego apetyt wzrasta do okolic 9 l / 100 km. Możemy zakładać, że realnym wynikiem jest średnie spalanie rzędu 7–8 l / 100 km – to wynik do zaakceptowania.

C3’1.2 PureTech 110 EAT6 Shine J – samochód miejski doskonały

Dane techniczne:

  • Silnik R3, 12V,
  • Paliwo benzyna,
  • Pojemność 1199 cm3,
  • Moc 110 KM przy 5500 obr./min.,
  • Maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1500 obr./,
  • min Prędkość maksymalna 191 km/h,
  • Przyspieszenie 0-100km/h10 sekund,
  • Skrzynia biegów automatyczna / 6 biegów,
  • Napęd przedni (FWD)Zbiornik paliwa45 l,
  • Katalogowe zużycie paliwa (WLTP),
  • Cykl niski (l/100 km) 8,6 – 8,7,
  • Cykl średni (l/100 km)6,3 – 7,0,
  • Cykl wysoki (l/100 km)5,3 – 6,1,
  • Cykl bardzo wysoki (l/100 km)6,3 – 7,7,
  • Cykl mieszany (l/100 km)6,3 – 7,2,
  • Poziom emisji CO2 (g/km)142 – 163,
  • Długość 3996 mm ,
  • Szerokość 1749 mm,
  • Wysokość 1474 mm,
  • Rozstaw osi 1474 mm,
  • Masa własna 1090 kg,
  • Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń/300 l/ 922 l,
  • Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane / tarczowe,
  • Zawieszenie przód McPherson,
  • Zawieszenie tył,
  • Belka odkształtna,
  • Opony przód i tył (w testowym modelu)205/50 R17

Podsumowując:

jest to samochód dla kobiety, która kocha nowoczesność i design. Połączenie szarości z pomarańczem było doskonałym krokiem, auto jest bowiem dzięki niemu niezwykle ciekawe. Pomyślano nawet o obszyciu wycieraczek pomarańczową obwódką. Mnóstwo dopracowanych szczegółów. Perfect!

Testowała Monika Rebelak/naczelna obcasy.pl