Czym się bawią dzieci XXI wieku?

Lalki, samochodziki, klocki a może drony i tablety? Czym bawią się współczesne dzieci i po jakie zabawki sięgają ich rodzice, planując zakupy prezentów? Mattel, światowy lider w produkcji zabawek, wraz z grupą badawczą IPSOS, sprawdził nie tylko jakie są zabawkowe oczekiwania, ale także jak bawią się polskie dzieci.

Czym bawią się współczesne dzieci . Fot. Pixabay
Czym bawią się współczesne dzieci . Fot. Pixabay

Nikt z nas nie wyobraża sobie dzieciństwa bez zabawy, która jest dla maluchów podstawowym narzędziem do zaspokajania naturalnej potrzeby poznawania i rozumienia otaczającego świata i samego siebie. Dzieci w czasie zabawy wyrażają uczucia, pragnienia i marzenia, poznają świat realny oraz uczą się tworzyć swoje pierwsze więzi międzyludzkie, np. zawierając przyjaźń.
Polskie dzieci i ich rodzice doskonale znają rolę zabawy. Potwierdzają to wyniki badania „Zabawki są ważne” zrealizowanego przez IPSOS na zlecenie Mattel. Bez względu na to, czy maluchy bawią się same, czy z innymi dziećmi lub rodzicami, zabawa jest dla nich bardzo ważna. Na samodzielną zabawę 63% naszych pociech  w wieku od 3 do 9 lat poświęca w tygodniu średnio 2,7 godziny dziennie, trenując w ten sposób swoje umiejętności, ucząc się reguł postępowania oraz różnych sposobów wyrażania uczuć, rozwiązywania problemów. W dni powszednie przez 1,5 godziny dziennie maluchy mają też okazję do zacieśniania więzów i relacji z rodzicami. Częściej z mamą (59%) niż tatą (43%), ucząc się od nich oraz przejmując sposoby rozwiązywania problemów. Do rodzica zawsze należy rola opiekuńczego obserwatora, który rozumiejąc słabsze i mocniejsze strony swojego dziecka, wie jak je wesprzeć i upewnić w swoich zamiarach.

Zabawki są ważne!

Dla najmłodszych wszystko może być ciekawą zabawką – patyk, kamyk, liść czy papierek po cukierku.
W zależności od sposobu ich wykorzystania, dostarczają rozmaitych wrażeń – od dźwięku, przez dotyk, zapach, odczucia wzrokowe aż po smak. Dlatego właściwie dobrana zabawka, uwzględniająca zmieniające się potrzeby, pozwala dziecku rozwijać te zdolności, które na danym etapie jego życia są najważniejsze
– potwierdza Marta Żysko-Pałuba, psycholog i psychoterapeuta specjalizująca się w pracy z dziećmi.
I chociaż oczekiwania dzieci wraz z ich dorastaniem ewaluują, to jak pokazują wyniki badania , aż 45% dziewczynek wciąż najchętniej bawi się lalkami, kreując i odgrywając różne scenariusze i role. Te tematyczne zabawy nie tylko stymulują spostrzegawczość i uwagę ale rozwijają inicjatywę, pomysłowość i zaradność. Ponadto 38 % dziewczynek lubi gry planszowe i puzzle, a 34% z nich chętnie sięga po książki. Wszystkie wymienione wybierają też rodzice dziewczynek, spędzając z nimi czas.
Natomiast wśród zabawek dla chłopców królują klocki (48%) oraz samochody i tory (40%), które pozwalają przekształcać, przebudowywać i konstruować. Dzięki takim aktywnościom tworzy się tzw. wyobraźnia przestrzenna, a dodatkowo mali panowie uczą się planowania podejmowanych zadań. Chłopcy, podobnie jak dziewczynki, do wspólnej zabawy z rodzicami najczęściej wykorzystują gry planszowe, po które sięga 30% opiekunów.

Dziecko 2.0

Uwagę współczesnego dziecka (i rodzica) od twórczej zabawy odciągają wszechobecne gadżety elektroniczne, którymi od czasu do czasu bawi się średnio 30% dziewczynek i 38% chłopców. Po konsole do gier lub tablet czy smartfon najczęściej sięga 13 % dziewczynek i aż 24% chłopców.Tego rodzaju gadżet nie jest jednak zabawką, która przy rozmaitych okazjach również trafia na szczyt listy z prezentami. Chociaż rodzice pozwalają grać oraz korzystać z komputerów i telefonów, to mają jednak świadomość,
że  przyjemność z kreatywnej zabawy jest w tym wypadku dużo mniejsza.
O ile elektronika, zapewne także z powodu wysokiej ceny, nie pojawia się na liście prezentów dawanych dzieciom, o tyle samo obdarowywanie zabawkami jest bardzo powszechne. Na uwagę zasługuje fakt, że dzieci otrzymują podobne zabawki od swoich rodziców i innych ludzi, np. członków rodziny.
W grupie wiekowej 3-5 lat do 58% dziewczynek trafiają najczęściej lalki, a do 61% chłopców samochodziki i tory samochodowe. Sytuacja zmienia się wraz z wiekiem, bo wówczas chłopcom w wieku od 6 do 9 lat najczęściej (49%) kupujemy klocki a dziewczynkom (53%) puzzle.