Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM- czy poczuję się w nim, jak Monika Borecka z rodzinki.pl?

Testowany samochód może być hitem w sprzedaży, w swoim przedziale cenowym. Dacia Duster swój debiut miała w 2010 roku i szturmem weszła na salony. Dlaczego? Czy zadecydowała przystępna cena?

Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM- czy poczuję się w nim, jak Monika Borecka z rodzinki.pl?

W dzisiejszych czasach producenci prześcigają się w wymyślaniu drogich aut przepełnionych nową elektroniką, zapominając o kierowcach, którzy cenią sobie prostotę i zwyczajną codzienną użyteczność za niewygórowaną cenę. Ten model wyróżnia design, który mógłby zmieść konkurencję, ale…

Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM- czy poczuję się w nim, jak Monika Borecka z rodzinki.pl?
Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM- czy poczuję się w nim, jak Monika Borecka z rodzinki.pl?
Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM- czy poczuję się w nim, jak Monika Borecka z rodzinki.pl?
Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM- czy poczuję się w nim, jak Monika Borecka z rodzinki.pl?
Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM- czy poczuję się w nim, jak Monika Borecka z rodzinki.pl?
Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM- czy poczuję się w nim, jak Monika Borecka z rodzinki.pl?

Wygląd zewnętrzny Dacii Duster 1.5 dCi 110 KM

Niemalże natychmiast rzucają się w oczy lampy, które przeszły zmianę. Przednie, podzielone częściowo na światła LED, oczywiście dobrze spiszą się podczas jazdy dziennej. Przyglądając się wnętrzu dustera i zwracając uwagę na użyte materiały, nie możemy oczekiwać cudów i porównywać go z droższymi markami. Wygląd wnętrza można określić krótko: cechuje go prostota. Plastiki deski rozdzielczej są porównywalne do tych w samochodach dostawczych. Nie jest to samochód do chwalenia się przed znajomymi designerskim wnętrzem, ale szybko dostrzeżemy w tym zalety. Przede wszystkim łatwość w utrzymaniu. Producent umiejętnie rozmieścił elementy na desce. Na prośbę klientów o ponad 7 centymetrów podniesiono centralny ekran, który poprzednio znajdował się stanowczo za nisko. Teraz nie tylko zmienił wysokość, ale jest również osadzony bliżej kierowcy.
System multimedialny zapożyczony z Renault nie jest skomplikowany w obsłudze. Po odpaleniu nawigacji okazuje się jednak, że ekran nie jest  tak wygodny w obsłudze, jak mogłoby się wydawać. Wyposażony jest między innymi w sterowanie automatyczną, jednostrefową klimatyzacją. Same pokrętła od klimatyzacji przypominają duże nakrętki, a przyciski są niczym wzięte ze starego kaseciaka, ale to oczywiście kwestia gustu. Wyraźniej niż u poprzedników zaakcentowano przetłoczenie nadkoli. Projektant miał potrzebę zagospodarowania każdej przestrzeni. Na pewno producent zadbał o różnego rodzaju schowki, nasuwa się jednak pytanie, po co. Plastikowa półka po prawej stronie deski jest niefunkcjonalna i wygląda nieciekawie. Taki łapacz kurzu.
Największe zastrzeżenia można mieć do foteli. Co prawda siedzenie kierowcy zostało wymienione i wypełnione sprężystą pianką, jest też lepiej wyprofilowane, fotele są jednak twarde, mają krótkie siedziska, a podłokietnik, dostępny dopiero w opcjonalnym pakiecie Comfort w wersji oszczędnej, jest po prostu bardzo wąski. Do projektu sylwetki samochodu przyłożono się naprawdę solidnie. Przedni słupek został przesunięty do przodu o 100 mm, dzięki czemu szyba czołowa jest bardziej nachylona i zauważalnie wydłużyła kabinę.

Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM- czy poczuję się w nim, jak Monika Borecka z rodzinki.pl?

Jak spisuje się podczas jazdy?

Testowany model wyposażony jest  w 5-biegową skrzynię biegów oraz przedni napęd. Silnik o pojemności 1,5 l ma 109 KM, co sprawia, że auto nie jest tytanem prędkości, ale odwdzięczy się w inny sposób. Jest ekonomiczny, jeśli chodzi o spalanie. Na trasie przy normalnej jeździe potrafi zużyć 5,9 l /100 km, w trybie miejskim zużycie rośnie do 8,4 l / 100 km. Na drodze ekspresowej dacia spaliła średnio 7,3 l, natomiast przy prędkościach autostradowych 8,4 l.

Dane techniczne:

  •  silnik wysokoprężny, czterocylindrowy, 8V, z bezpośrednim wtryskiem paliwa
    typu common rail;
  •  pojemność skokowa – 1461 cm 3;
  •  moc maksymalna – 110 KM przy 4000 obr./min;
  •  maksymalny moment obrotowy – 260 Nm przy 1750 obr./min;
  •  system START/STOP;
  •  manualna 5-biegowa skrzynia;
  •  napęd na przednie koła;
  •  prędkość maksymalna – 171 km/h;
  •  przyspieszenie 0–100 km/h – 11,9 s;
  •  pojemność zbiornika paliwa – 50 l;
  •  emisja dwutlenku węgla (CO 2 ) – 116 g/km;
  •  pojemność bagażnika – 445–1478 l (z zestawem do naprawy opon);
  •  długość/szerokość/wysokość – 4341/2052 (z lusterkami) / 1693 mm;
  •  rozstaw osi – 2674 mm;
  •  prędkość maksymalna – 156–169 km/h;
  •  przedni napęd lub napęd na 4 koła;
  •  5 miejsc;
  •  rok produkcji – 2019;
  •  automatyczna skrzynia biegów.

Wyposażenie pakietowe:

  •  kierownica i drążek zmiany biegów skórzane;
  •  lusterka boczne mechaniczne, regulowane od zewnątrz;
  •  klamki drzwi w kolorze czarnym; tapicerka materiałowa;
  •  tylna kanapa składana;
  •  tapicerka skórzana łączona ze skórą ekologiczną;
  •  klimatyzacja automatyczna;
  •  felgi aluminiowe 16’’ z ogumieniem;
  •  felgi stalowe 16’’ z ogumieniem;
  •  koło zapasowe;
  •  czarne obramowanie nawiewów;
  •  kolumna kierownicy regulowana manualnie w pionie;
  •  czarne osłony podwozia przód i tył;
  •  HDC – system kontroli zjazdu ze wzniesienia;
  •  gniazdo 12 V z przodu;
  •  pakiet Multimedia (P1);
  •  pakiet Multimedia BIS (P2);
  • pakiet Plus (P3);
  •  pakiet Plus BIS (P4);
  •  pakiet Look (P5);
  • lusterka boczne w kolorze satynowego chromu;
  • radio MP3, Bluetooth, USB, DAB pilot do sterowania pod kierownicą.

Zdecydowanie mimo podobnego fachu do Moniki Boreckiej nie zdecydowałabym się na ten samochód, dlatego że jest zbyt mało elastyczny, powolny i ciężki. Pięciobiegowa skrzynia nie idzie w parze z moim temperamentem kierowcy. Patrząc na ulice, można jednak stwierdzić, że ma fanów i dobrze!

Monika Rebelak/naczelna obcasy.pl