Dieta w chorobie hashimoto – co wybierać?

Hashimoto to choroba która dotyka ludzi na coraz większą skalę. Jak odżywiać się prawidłowo i w urozmaicony sposób, pomimo schorzenia?

Foto. Brooke Lark / Unsplash

Nie ma jednej odpowiedniej dla wszystkich diety w chorobie Hashimoto. Tworząc jadłospis trzeba uwzględnić szereg detali takich jak: aktualna masa ciała, towarzyszące schorzenia czy samopoczucie i potrzeby. Jaka powinna być prawidłowa dieta w tej chorobie?

Śniadanie

Zawsze należy rozpoczynać od niego dzień. Najlepiej by było, aby zjeść pierwszy posiłek 30-60 minut po przebudzeniu oraz zażyć do niego lewotyroksyny (jeżeli się ją przyjmuje). To przyspieszy przemianę materii i doda energii na cały dzień.

Płyny

Wypijaj  1,5 – 2 litry płynów dziennie. Przede wszystkim wody, ale mogą być też np. ziołowe herbaty lub smoothie. Zapotrzebowanie zwiększa się wraz ze zwiększoną temperaturą, wysiłkiem fizycznym czy karmieniem piersią – pamiętaj o tym.

Zdrowe produkty

Istnieje lista produktów, które są najbardziej polecane dla organizmu w tym schorzeniu. Zaliczają się do nich m.in. niepryskane warzywa i owoce, ryby pieczone, chleb dobrej jakości (albo najlepiej piec samemu) i zielona herbata. Nie sięgaj lepiej po kaszę jaglaną i unikaj produktów sojowych. Kiedy możesz, sięgaj w kuchni po zioła i przyprawy, np. kurkuma, imbir, kumin, kolendra, oregano, tymianek, ziele angielskie, pieprz, rozmaryn, majeranek, szałwia, bazylia czy mielona papryka. Kurkuma jest polecana w profilaktyce chorób, a stosowanie ziół i przypraw rekomenduje się w schorzeniach, którym towarzyszy przewlekły stan zapalny lub nasilony stres oksydacyjny.

Metody przygotowania

Przede wszystkim unikaj smażenia i smażonych produktów. Jeżeli musisz, to krótko i na odpowiednim oleju np. rzepakowym, kokosowym lub oliwie. Najlepszą metodą do obróbki termicznej jest gotowanie na parze. Ta technika kulinarna pozwala zachować większość wartości odżywczych. Unikaj żywności wysokoprzetworzonej i jak najczęściej wybieraj produkty świeże.

Ważne składniki odżywcze

Jednymi z najistotniejszych składników, które muszą być konsekwentnie dostarczane do organizmu, są: prebiotyki, błonnik, skrobia oporna, kwasy tłuszczowe omega 3 i 6, białko, magnez, wapń i potas. Regularnie jadaj pokarmy w nie bogate, ponieważ u osób z Hashimoto jest na nie większe zapotrzebowanie niż u innych.

Kolacja

Kolacje czy ostatni posiłek w ciągu dnia spożywaj 3 godziny przed snem. Poza tym zjadaj 4 lub maksymalnie 5 posiłków dziennie. Nie przejadaj się i nie podjadaj pomiędzy posiłkami!

Po więcej informacji sięgnij do książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie” Agaty Lewandowskiej.

Wpis znaleziono dzięki:

- Hashimoto

- Dieta

- Zdrowy styl życia