Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Pięciodrzwiowe auto spotkało niemałe wyróżnienie. Model został samochodem globalnym, co oznacza, że europejski model będzie można kupić na całym świecie. Jednak czy Honda Civic 4D 1.5 VTEC jest następstwem Hondy Accord?

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Jest jednym z najważniejszych promowanych modeli japońskiej firmy. Postanowiono doszlifować go tak, by spełniał standardy najbardziej wymagających rynków znajdujących się w Niemczech i Wielkiej Brytanii, jednakże najwyższa sprzedaż przypada na Europę wschodnią.

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin
Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Wnętrze

Nowa idea wnętrza na rzecz sportowego stylu odrzuciła dawną awangardę. Po zajęciu miejsca czuć „zapadanie się”, ponieważ znajduje się on niezwykle nisko w stosunku do wcześniejszych wersji koncernu. Przez otoczenie z jednej strony pokaźnym tunelem środkowym, a z drugiej masywnymi drzwiami można odnieść wrażenie, że przebywa się w aucie typu GT. Niby przestrzeni wiele, ale wydawało mi się, że mam do dyspozycji zbyt ograniczoną powierzchnię.

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin
Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Co do komfortu: w fotelach można zasiąść wygodnie. Prawa ręka kierowcy z łatwością układa się na podłokietniku, a lewa ręka oplata kierownicę wykonaną z przyjemnej skóry. Niespecjalnie trafnie wybrano miejsce na napoje, gdyż kiedy kładzie się rękę na podłokietniku, butelka z piciem najzwyczajniej przeszkadza, ale plus jest taki, że możemy przesuwać podłokietnik do przodu i do tyłu.

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Zestaw wskaźników wyświetlanych na ekranie LCD jest czytelny i przejrzysty. Obok drążka do zmiany biegów znajduje się pięć przycisków, za pomocą których zmienimy reakcję silnika na dodanie gazu lub stopień twardości zawieszenia. Tryb sportowy daje niezłą możliwość wykorzystania 182 KM aż do 210 km / h w czasie 8,4 sek. na 100 km. Dużą wadą jest ograniczona liczba analogowych przycisków. Radio sterowane jest poprzez panel, ale klimatyzacja ma oddzielne pokrętła, co nie rozprasza mojej uwagi podczas jazdy. Ten plus to dodatkowy atut wśród wielu innych u Hondy.

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Tapicerka w formie ekoskóry, czyli łatwa w użytkowaniu, zaś w lecie dla mnie mniej komfortowa. Duży bagażnik umożliwi załadowanie wielu rzeczy, spokojnie można udać się tym autem w dłuższe trasy, ale… jest jedno ale. Zawiasy klapy bagażnika wchodzą do wewnątrz, przez co mocno ograniczona zostaje ładowność. I tak największa szerokość to 112 cm, najmniejsza to 82 cm, a wysokość wynosi 45 cm. Po rozłożeniu foteli włożenie czegoś o dużych gabarytach utrudnia plastikowa belka, której nie da się wymontować.

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin
Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Komfort jazdy

Na wstępie muszę zaznaczyć, że to auto nie spełni oczekiwań kierowców, którzy upatrzyli sobie wydłużoną hondę jako samochód rodzinny. Tacy sportową stylistykę i niską pozycję podczas jazdy uznają za wadę. Jednak jeśli lubicie jazdę po niezbyt równym terenie, a pokonywanie ostrych zakrętów sprawia Wam frajdę, to pokochacie ten model. Zastosowanie tulei olejowych sprawia, że podróż jest cicha, jednak hałas toczenia się opon czasami dawał się we znaki. Mimo wszystko autem jechało się pewnie i komfortowo – dzięki dopracowanemu układowi kierowniczemu. Oczywiście wiele systemów zabezpieczenie sprawia, że samochód nas kontroluje. Są to systemy ABS i EBD – korekty siły hamowania i VSA – system stabilizacji i kontroli trakcji, dodatkowo BA oraz DWS – system kontrolujący ciśnienie w oponach. Mój ulubiony, który przetestowałam i wierzę w jego skuteczność, to ESS, czyli włączanie awaryjnych świateł przy nagłym hamowaniu. Sprawdziło się na trasie toruńskiej. ADAS – ostrzeganie przed kolizją i utrzymywanie na pasie ruchu – jest w standardzie. Druga moja ulubiona funkcja to automatyczny hamulec, czyli Brake Hold – samochód sam nie sturla nam się ze wzniesienia, bo system będzie to kontrolował.

Co kryje się pod maską?

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Dla prezentowanego modelu opracowano dwa silniki benzynowe, mające turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Planowano zastosowanie diesla, jednak producenci przemyśleli ten pomysł. Silniki turbo w mniejszych, trzycylindrowych motorach niechętnie wchodzą na obroty powyżej 5 tysięcy. Testowany model to czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5, który doskonale sobie radzi z podbiciem obrotów nawet do 7 tysięcy. W rodzinie Hondy jako auto na co dzień, ma jednak większą moc przerobową. Doskonała skrzynia biegów, elastyczna, bez przeskoków. Auto bardzo stabilne zarówno pod kątem układu kierowniczego, jak i jezdnego. Silnik turbo przy miejskim stylu jazdy spala średnio około 8 litrów, ale przy jeździe autostradowej spalanie znacznie wzrasta. Pod względem ergonomii jest bardzo dobrze dopracowany.

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin
Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin
Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Podsumowanie

Jak wiecie, nie jestem wielką fanką hond, ale ten model pokazuje, że koncern stawia na rzetelność. Komfortowa jazda, duże przyspieszenie i wygodne fotele to wszystko, czego potrzebuje kierowca. W sumie nie widzę wielu minusów, jedyny to tak naprawdę bagażnik, jeśli ten model Hondy potraktować jako auto rodzinne. Dlaczego zawiasy od maski są tak masywne i utrudniają włożenie trzech wysokich walizek? Ogólnie fantastyczna bryła i nowy design stawiają ten model na początku mojej listy TOP AUTO w manualu. Sześć głośników sprawia, że muzyka bardzo umila jazdę.

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo Elegance – chociaż sedan, to kompakt zdający egzamin

Dane techniczne:

  • Liczba drzwi – 4
  • Liczba miejsc – 5
  • Średnica zawracania 10,8 m
  • Promień skrętu 5,4 m wnętrzne
  • Długość – 4650 mm
  • Szerokość – 1800  mm
  • Szerokość z lusterkami bocznymi 2080 mm
  • Wysokość 1400 mm
  • Rozstaw osi 2698 mm
  • Rozstaw kół – przód 1540 mm
  • Rozstaw kół – tył 1540 mm
  • Elektryczny układ wspomagania kierownicy z dynamiczną regulacją siły wspomagania
  • Elektryczny hamulec ręczny z układem automatycznego utrzymania hamulca
  • System automatycznych świateł drogowych
  • Czasowy wyłącznik świateł
  • regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • Radio AM/FM z 5-calowym ekranem
  • System HONDA Connect™ z nawigacją Garmin
  • Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
  • Kamera cofania
  • Czujniki parkowania (przednie i tylne)

Systemy bezpieczeństwa:

  • ABS – Układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu Uwzględniony
  • EBD – Układ elektronicznego rozdziału siły hamowania Uwzględniony
  • BA – System wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnyc
  • VSA – System kontroli stabilności jazdy Uwzględniony
  • HSA – System wspomagania ruszania pod górę Uwzględniony
  • Przednie pasy bezpieczeństwa z 2-stopniowymi napinaczami
  • Mocowania fotelika dziecięcego ISOFix
  • ESS – System ostrzegania o awaryjnym hamowaniu
  • DWS – System monitorowania ciśnienia w oponach
  • System ograniczający skutki kolizji
  • System ostrzegania przed kolizją
  • System utrzymywania na pasie ruchu
  • System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny
  • System rozpoznawania znaków drogowych
  • Rodzaj paliwa Benzyna
  • Pojemność (cm3) 1498
  • Średnica x skok (mm) 73.0 x 89.5
  • Stopień sprężania 10.6
  • Norma emisji spalin Euro 6
  • Wymagane paliwo Benzyna Pb95

Osiągi

  • Moc maksymalna (kW/obr./min.) 134 / 6000
  • Moc maksymalna (KM/obr./min.) 182 / 6000
  • Maksymalny moment obrotowy (NM/obr./min.) 220/1700- 5500
  • Przyspieszenie 0 → 100 km/h (s) 8.1
  • Prędkość maksymalna (km/h) 200
  • Poziom hałasu wewnątrz (dB) 63.5

Zużycie paliwa

Dane producenta, moje wyglądały inaczej:

  • Cykl miejski (NEDC) (l/100 km) 7.5 (średnio 8.0, czasem 8.2)
  • Cykl pozamiejski (NEDC) (l/100 km) 4.7 (ponad 9.0)

testowała Monika Rebelak/naczelna obcasy.pl