Jak napisać dobre CV? Poznaj rady ekspertów

Weryfikacja nadesłanych dokumentów aplikacyjnych to pierwszy etap pracy rekrutera w wyborze najlepszego kandydata. W przypadku ofert pracy, na które aplikuje duża liczba osób, warto wiedzieć, jak przykuć uwagę i wyróżnić się na tle innych.

Jak napisać dobre CV
Jak napisać dobre CV? Poznaj rady ekspertów

Jak napisać dobre CV?

Pierwsze wrażenie można wywrzeć tylko raz. Ważne więc, by było ono pozytywne. Życiorys zawodowy, czyli curriculum vitae, lepiej znany jako CV, jest często dokumentem przedstawiającym naszą osobę potencjalnemu pracodawcy. Dobrze przygotowany może zwiększyć szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, źle – zniechęcić do kontaktu. Przedstawiamy 5 porad od ekspertów, którzy wyjaśniają, jak napisać dobre CV.

Zacznij od podstaw: podsumowanie zawodowe

Podsumowanie zawodowe to jeden z pierwszych elementów przykuwających uwagę rekrutera. Zawiera ono kilka zdań umieszczonych poniżej naszych danych osobowych. Powinno jasno odnosić się do oczekiwań potencjalnego pracodawcy.

– Jeśli pracodawca w ofercie pracy zaznaczył, że poszukuje kandydatów z konkretnym doświadczeniem, kierunkowym wykształceniem, umiejętnościami i biegłą znajomością języka obcego, a my spełniamy te warunki, to podsumowanie zawodowe powinno zawierać te kwestie – komentuje Joanna Hnatkowska. – To dosłownie 4-5 zdań, nie jest to list motywacyjny. Skupmy się na konkretach, odpowiadając na potrzeby pracodawcy, które zostały określone w ofercie pracy – dodaje Hnatkowska.

Wymień konkretne osiągnięcia

Precyzyjnie określone informacje o osiągnięciach zbudują twoją wiarygodność w oczach rekruterów oraz pokażą pracodawcy, jakie zdobędzie korzyści zatrudniając właśnie ciebie. Dzięki zamieszczeniu konkretnych osiągnięć w CV wyróżnisz się na tle innych kandydatów. Przygotowując swój życiorys, umieść informacje o swoich sukcesach, a także używaj konkretnych danych. Dzięki temu dasz rekruterowi do zrozumienia, że jesteś skuteczny na swoim stanowisku i podołasz wyzwaniom, które będą na ciebie czekać w nowej pracy.

– Opisując osiągnięcia, ułatw rekruterowi zadanie i zobrazuj je za pomocą liczb, np. zrealizowane cele sprzedażowe na poziomie 110% czy redukcja kosztów zakupu materiałów produkcyjnych o 20% – informuje Agnieszka Czarnołęcka, HR Business Partner w GoldenLine. – Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na zaproszenie do kolejnego etapu rekrutacji. Chodzi przecież o to, aby rekruter nie miał wątpliwości, że potrzebuje właśnie ciebie.

Dostosuj CV do oferty pracy

Jeśli odpowiadasz na konkretną ofertę pracy, to dostosuj CV do wymagań potencjalnego pracodawcy. Częstym błędem popełnianym przez kandydatów jest wysyłanie tych samych dokumentów aplikacyjnych na wszystkie możliwe ogłoszenia, które wydają im się interesujące. W ogłoszeniu o pracę każde sformułowanie ma znaczenie. Pamiętaj, aby uwzględnić tylko informacje interesujące z punktu widzenia danego pracodawcy a usunąć te, które są zbędne.

Nasze CV powinno być niczym lustrzane odbicie ogłoszenia, na które aplikujemy – radzi Joanna Hnatkowska. – Najlepszym rozwiązaniem jest posługiwanie się w nim takimi samymi sformułowaniami, jakich użył rekruter przygotowujący ogłoszenie. Pamiętajmy jednak, aby nie powtarzać bezrefleksyjnie tych samych zwrotów. Potwierdź zamieszczone informacje konkretnymi przykładami z dotychczasowego doświadczenia zawodowego – podkreśla ekspertka.

Zadbaj o wizerunek w sieci

Internet to największe medium wspierające procesy rekrutacyjne oraz rozwój kariery. Większość rekruterów sprawdza kandydata w Internecie przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu. Wykorzystaj to i skieruj uwagę rekrutera na te kanały w Internecie, które wesprą twoją kandydaturę na stanowisko, o które się ubiegasz. Mowa tu głównie o serwisach rekrutacyjnych jak np. GoldenLine, które umożliwiają założenie profilu zawodowego.

Profil zawodowy to wirtualne CV, które zawiera podobne sekcje jak życiorys. Aby dobrze prowadzić swój profil, uzupełnij dokładnie jego wszystkie segmenty. Pamiętaj też o bieżącej aktualizacji informacji oraz sprawdź ustawienia prywatności tak, aby mógł zauważyć Cię potencjalny pracodawca – komentuje Agnieszka Czarnołęcka, HR Business Partner w GoldenLine.

Ważne, by informacje zawarte na profilu zawodowym były analogiczne do tych w życiorysie. Profil zawodowy spójny z CV uwiarygodnia kandydata w oczach potencjalnego pracodawcy.

Zwięzłe, konkretne i aktualne – 3 cechy dobrego CV

Odpowiednio napisane CV może być kluczem do otrzymania zaproszenia na kolejny etap rekrutacji. Postaraj się, aby Twój życiorys był zwięzły, miał zwartą strukturę. Stosuj wyróżnienia w postaci wypunktowań i pogrubień. Pamiętaj także, aby zawrzeć tylko konkretne i aktualne informacje, które będą odpowiedzią na oczekiwania rekrutera zawarte w CV.

– Dobre CV jest zwięzłe, jasne i zawiera tylko istotne informacje z punktu widzenia wymagań rekrutera. Starannie wybierz fakty, które w nim przedstawiasz, aby dostosować je do potrzeb firmy oraz stanowiska, o które się ubiegasz – informuje Joanna Hnatkowska.