Która dieta najlepsza? Fakty i mity o dietach cud

Którym dietom warto ufać? Ekspert zdrowego stylu życia przygląda się najpopularniejszym dietom tego sezonu, tłumaczy zasady i radzi, które wybrać dla siebie. Wszystko po to, by lepiej spełnić noworoczne postanowienia.

School lunch box with sandwich, vegetables, water, almonds and fruits on black chalkboard background. Healthy eating habits concept. Flat lay composition (from above, top view).
Która dieta najlepsza? Fakty i mity o dietach cud

Postanowienie nr 1 – schudnę. Co na to ekspert?

Nowy Rok to nowe motywacje. Sięgamy po cudowne diety, których efekt ma być szybki i zachwycający. Konsekwencje? Zazwyczaj o nich nie myślimy, a te mogą odbiegać od naszych oczekiwań. Której diecie warto zaufać?

Połowa Polaków robi postanowienie noworoczne. Najczęściej chcą schudnąć i prowadzić zdrowszy tryb życia – wynika z badania IBRiS. Tymczasem jedno może wykluczać drugie.

Klucz do sukcesu

Niektóre diety cud wykluczają część składników i akcentujące inne. Takie drastyczne działanie może wywołać niedobory pokarmowe. Organizm, zamiast spalać niechcianą tkankę tłuszczową zaczyna ją gromadzić. Wszystko to w obawie, że w wyniku nieregularnych dostaw pożywienia w pewnym momencie nie dostanie go wcale – mówi Fit Master Michał Stachów.

Zdaniem eksperta kluczem do sukcesów każdej diecie jest odpowiednie zaplanowanie, skomponowanie i przestrzeganie regularności posiłków:

Możemy to zrobić sami, jednak jeśli o utracie wagi myślimy poważnie, warto skorzystać z fachowej pomocy dietetyka. Specjalista zbierze wywiad, a następnie pomoże ustalić dietę w oparciu o indywidualne cechy i upodobania – mówi Michał Stachów.

Dieta myśliwych-zbieraczy

Dużą popularnością wśród gwiazd cieszy się dieta paleo. Kuracja polega na jedzeniu pokarmów prehistorycznych myśliwych-zbieraczy, dlatego inaczej określa się ją dietą jaskiniowca lub dietą przodków.

 Jedną z promotorek diety paleo jest Megan Fox – aktorka unikała produktów przetworzonych, cukru, roślin strączkowych, fast foodów. Jadła chude mięso (o niskiej zawartości tłuszczu), bogate w witaminy owoce i warzywa, a także ryby, owoce morza, grzyby, orzechy, miód. Całość wspierała regularną aktywnością fizyczną.
 – Założenia diety paleo są bardzo słuszne i zasadne. Zakładają spożywanie produktów nieprzetworzonych, a więc zdrowych i naturalnych. Co więcej, tak jak ludzie pierwotni, spędzamy dużo czasu na świeżym powietrzu, biegamy, spacerujemy, pływamy. Warto dietę paleo, podobnie jak każdą inną, dostosować pod swoje indywidualne potrzeby i preferencje – może bowiem być jednocześnie smaczna, zdrowa i przyjemna. Jeżeli nie potrafimy tego zrobić samodzielnie, skorzystajmy z pomocy eksperta – mówi Michał Stachów.

Przekreślony kłos

Hitem ostatnich miesięcy jest dieta bezglutenowa. Taka kuracja wymaga eliminacji glutenu, który można znaleźć na przykład w wielu płatkach śniadaniowych, makaronach, pieczywie, produktach przetworzonych. Najłatwiej sięgać po jedzenie oznaczone symbolem przekreślonego kłosa. Coraz częściej taką dietę stosują nie tylko osoby z celiakią lub alergią, ale również zdrowe. Co na to ekspert?

 – Produkty, w których gluten występuje naturalnie, są genetycznie modyfikowane i zawierają go w sobie kilkukrotnie więcej, niż miało to miejsce kiedyś. Jest to podyktowane czynnikiem czysto ekonomicznym, okupionym naszym zdrowiem. Nadmiar glutenu prowadzi do licznych problemów zdrowotnych. Warto profilaktycznie ograniczać go do niezbędnego minimum lub wyeliminować z diety.

 Należy pamiętać, że nałożone restrykcje diety bezglutenowej należy utrzymywać przez cały czas. Dopiero takie postępowanie pozwoli dostrzec upragnione i satysfakcjonujące rezultaty.

Wpis znaleziono dzięki:

- Dieta cud

- Fakty i mity

- Najlepsza dieta