Motywacja. Jak działać efektywniej?

Motywacja jest procesem, który zapoczątkowuje jakieś działanie. By być osobą konsekwentnie dążącą do swoich celów, warto poznać jej tajniki.

Motywacja. Jak działać efektywniej? Foto. pixabay.com

Wiele osób zmaga się z bardzo szybkim tempem życia. Praca, obowiązki domowe, dbanie o rodzinę, do tego czas dla siebie – trudno połączyć ze sobą te kategorie i je uporządkować. Każdy człowiek zastanawia się czasem, czy odpowiednio organizuje swój czas. Niejednokrotnie mamy wrażenie, że staramy się za mało, nie jesteśmy w stanie wypełnić wszystkich obowiązków i brakuje nam motywacji do działania. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad priorytetami i wagą każdego codziennego zadania.

Strategia zarządzania czasem

Motywacja. Jak działać efektywniej? Foto. pixabay.com

Na przestrzeni lat opracowano szereg strategii zarządzania czasem i obowiązkami. Jedna z nich podpowiada, że najlepiej dokonać klasyfikacji zadań. Należy się zastanowić co jest dla nas najbardziej istotne, na czym najbardziej nam zależy. Te rzeczy, które mogą poczekać lub są mniej ważne, można oddalić w czasie i poświęcić im mniej energii. Ustalenie hierarchii zadań pozwoli na realne ocenienie sytuacji i opracowanie planu działania. Poprzez to unikniemy zbędnego stresu, wynikającego z dezorganizacji i chaosu. W psychologii występuje metoda GTD, która opiera się na kilku etapach podejmowania działań. Dotyczy ona podjęcia kroków, które są uporządkowane i płynnie po sobie następują, by finalnie dać efekt satysfakcjonujący dla naszych celów i założeń.

Pięć etapów realizacji działań

Motywacja. Jak działać efektywniej? Foto. pixabay.com
  1. Pozbycie się rzeczy, które rozpraszają naszą uwagę. Uporządkowana przestrzeń wokół nas to nie wszystko. Warto również „posprzątać” umysł. Zmartwienia i obawy zapiszmy na kartce, lub klawiaturze komputera i dodajmy do folderu. Można wrócić do nich po skończeniu jednego zadania. Zajmowanie się wszystkim w jednym terminie, często powoduje sytuację, w której zrobimy zaplanowane rzeczy nie do końca dobrze i umiejętnie.
  2. Zdefiniowanie możliwości. Warto tutaj zastanowić się nad dostępnymi rozwiązaniami i narzędziami, które można wykorzystać. Jeśli mamy zrobić konkretną rzecz, można ją rozpisać i dodać przy każdym punkcie notatkę. Zobrazuje to skalę działań i pozwoli jaśniej na nie spojrzeć.
  3. Podzielenie informacji i notatek według kategorii lub kontekstu. Zastanówmy się do jakiej kategorii przydzielimy dane zadanie i trzymajmy się tego.
  4. Prowadzenie stałej analizy swoich działań i kolejnych kroków. Aby skutecznie je realizować, trzeba je najpierw dobrze określić i zapoznać się z nimi.
  5. Wykonywanie działań we właściwym kontekście i przedziale czasu. Ustalmy odgórnie plan i nie przesuwajmy kolejnych rzeczy na „później”.

Znalezienie odpowiedniej dla siebie metody działania

Każdy chce osiągnąć inne cele i zakłada różne metody działania. Dostępnych metod i narzędzi zarządzania czasem jest wiele. Można wyszukać w nich podejścia, które jest najbardziej dostosowane do naszych potrzeb i najlepiej się sprawdzi. Warto poświęcić czas na wypracowanie schematu działania, dzięki czemu kolejne zadania nie będą sprawiały tyle trudu. Nie można poddawać się emocjom i strachem przed niepowodzeniem. Dobra organizacja i pomysł to podstawa.