Na czym polega fenomen fast fashion?

W branży modowej coraz większe znaczenie zyskuje model fast fashion, opierający się na wnikliwej obserwacji zachowań konsumentów i szybkiej reakcji na ich potrzeby.

Na czym polega fenomen fast fashion?

Czołowe marki odzieżowe starają się jak najlepiej dopasować swoją ofertę do aktualnych trendów i w krótkim czasie tworzą kolekcje modnych ubrań, którymi zainteresowani są przede wszystkim miłośnicy szybkiej mody.

Idea i fenomen ,,szybkiej mody”

Fast fashion to nic innego jak dostarczanie konsumentom różnorodnych kolekcji odzieżowych w bardzo krótkim czasie. Taki model biznesowy, przyjęty przez liczne koncerny modowe, został podyktowany zmiennością preferencji klientów oraz stale zmieniającymi się trendami. Kluczowym czynnikiem fast fashion jest dynamiczna sprzedaż ubrań, dzięki której możliwe jest zastąpienie starej kolekcji nową, bardziej dopasowaną do aktualnych oczekiwań klientów. Przez wiele lat w sklepach królowała sezonowość (kolekcje były zaprojektowane z myślą o poszczególnych porach roku). To rozwiązanie wypiera jednak model produkcji, w myśl którego największe firmy odzieżowe projektują, wytwarzają i dostarczają do punktów nowe kolekcje nawet w ciągu 15 dni.

Najważniejsze składniki fast fashion to:

  • Skrócona do minimum produkcja oraz dystrybucja.
  • Produkt, który spełnia wymagania konsumentów i jest zgodny z najnowszymi trendami.

Najwięksi reprezentanci fast fashion

  • Inditex

Według modelu fast fashion działają marki skupione wokół grupy Inditex. Jej wiodącym brandem jest Zara, ale należą do niej też: Massimo Dutti, Pull&Bear, Stradivarius, Bershka, Oysho, Zara Home i Uterqüe (te sklepy można spotkać w wielu galeriach, m.in. w centrum handlowym Posnania). Produkowana przez Inditex odzież przeznaczona jest dla kobiet, mężczyzn oraz dzieci. Wśród zróżnicowanych kolekcji można odnaleźć ubrania inspirowana miejską przestrzenią, sztuką, a także muzyką. Hiszpańska grupa oferuje też dekoracje wnętrz projektowane zgodne z nowoczesnymi trendami.

  • H&M

Odzieżowe przedsiębiorstwo z siedzibą w Sztokholmie, znane jest z oferty nie tylko dla kobiet i mężczyzn, ale również dla dzieci. Skandynawski gigant ma na swoim koncie kooperacje z takimi projektantami jak: Roberto Cavalli, Matthew Williamson, Versace czy Kenzo. H&M cechuje nie tylko błyskawiczna reakcja na modę, ale również różnorodna estetyka ubrań – w ofercie tej marki znajdują się zarówno klasyczne propozycje, jak i nietuzinkowa odzież dedykowana osobom, które lubią bardziej awangardowe rozwiązania.

Popularność fast fashion

Masowa produkcja ubrań inspirowanych pokazami mody oraz trendami lansowanymi przez największe domy mody to coraz popularniejsze rozwiązanie biznesowe, stosowane z powodzeniem przez największe koncerny odzieżowe. Wielu konsumentów przywiązuje ogromną wagę do ilości ubrań w szafie, chcąc każdego dnia komponować nowe i oryginalne stylizacje, co nie zawsze idzie w parze z jakością odzieży. Mimo wciąż rosnącego zainteresowania „szybką modą”, na znaczeniu nie traci również slow fashion. Ten z kolei model jest odpowiedzią na ekologiczne trendy, które znajdują zastosowanie również w branży modowej. Jego podstawowym założeniem jest dobra organizacja garderoby, składającej się z ubrań typu basic oraz unikanie zakupów pod wpływem emocji. Marki znane z takiego podejścia do mody to m.in. Jack Wolfskin, Kings Of Indigo i Nudie Jeans.


Artykuł sponsorowany