Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite – francuska finezja czy niemiecki pragmatyzm?

W 2017 roku nastąpiło przejęcie Opla przez francuski koncern PSA. Czym zaowocowała ta współpraca? Ile odnajdziemy tu francuskiego wyrafinowania, a ile niemieckiej zasadniczości i klasyki?

Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite Samochód zaciekawia swoją zgrabnością. Testowany przeze mnie model to dwulitrowy diesel o 177 KM z automatyczną, ośmiobiegową skrzynią nowej generacji. Zapewnia ona jeszcze większą rozkosz podczas jazdy i znacznie zmniejsza zużycie paliwa, co jest ważne w tego typu silnikach. 

Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8
Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite – francuska finezja czy niemiecki pragmatyzm?

Design i wnętrze

Mówi się, że Grandland to wręcz brat bliźniak Peugeota 3008. Na pewno mamy takie wrażenie, jeśli porównamy obie wersje, szczególnie w tym samym błękitnym kolorze. Opel ma 4477 mm długości, 1906 mm szerokości oraz 1609 mm wysokości. Na dodatek samochód ten ma taką samą płytę podłogową jak Peugeot 3008 (2675 mm). W garażu miałam możliwość porównania go ze wspomnianym 3008 z 2017 roku, bo takim jeździ sąsiad z naprzeciwka.

Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8
Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite – francuska finezja czy niemiecki pragmatyzm?

Osłona chłodnicy dość szeroka, przedzielona zderzakiem. Zwierzęce spojrzenie ledowych świateł nadaje sportowego charakteru. Podczas uruchomienia silnika możemy obserwować taniec świateł. Nim się ustawią, tańczą niczym fale na oceanie. Zobaczycie na filmiku.
Bagażnik pojemny, 514 litrów, z wygodnie składającymi się fotelami tylnymi. Przycisk do składania foteli znajduje się w samym bagażniku i sprawnie tworzy się dużą powierzchnię. Jak czujemy się we wnętrzu Granlanda X?

Skoro wspomniałam o fotelach, to trzeba dodać, że są bardzo wygodne. Utrzymują ciało w stabilnej pozycji. System AGR z regulowaną długością siedziska na początku stwarza wrażenie twardego, ale doskonale nadaje się do podróżowania na długich trasach.

Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite – francuska finezja czy niemiecki pragmatyzm?

Panel multimedialny jest intuicyjny, z dobrze dostosowaną komunikacją. Kamery cofania są skalibrowane, dodatkowym rozwiązaniem jest zaś ustawiona propozycja restauracji znajdujących się w pobliżu czy stacji, na których możemy się zatrzymać – bo oczywiście po kilku godzinach komputer przypomina o zalecanej przerwie na kawę (system bezpieczeństwa DDS). Jedyny mankament, który okazał się utrudnieniem, to brak podziału sterowania nawiewem na szybę i nogi. Czemu nie zastosowano oddzielnego przycisku, nie wiem!

W samochodzie jest przestronnie i wygodnie. Jedyne, czego mi zabrakło, to kobiecy kolor, np. delikatnej listwy lub kolorowych wstawek.

Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite – francuska finezja czy niemiecki pragmatyzm?

Podsumowując

Całość wygląda po niemiecku – estetycznie i niezbyt skomplikowanie. Słyszałam opinie, że jest ciut gorzej wykonany w porównaniu do Peugeota 3008. Hmm, deska rozdzielcza miękka, a tzw. twardego plastiku jest niewiele.
Cup holdery to ostatnio modne i bardzo wskazane rozwiązania dla… No właśnie: dla kogo? Czy w samochodzie powinno się znajdować dużo przestrzeni na napoje? Jeśli mamy miejsce na kawę i na napój w butelce, to czego nam więcej trzeba? Przecież zawsze możemy schować do bagażnika. Poza tym przecież w trakcie prowadzenia samochodu nie można pić. No, ale tu o to zadbano!

Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite – francuska finezja czy niemiecki pragmatyzm?

Jak się prowadzi Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite?

 Grandland X z dwulitrowym silnikiem diesla, stu siedemdziesięciosiedmiokonnym CDTi i ośmiobiegową skrzynią to wielka przyjemność prowadzenia. Na początku troszkę nie spodobał mi się fakt, że nie ma napędu 4 ×4, nawet w najbogatszej wersji, ale na trasie okazało się, że doskonale sobie radzi, a silnik jest elastyczny i zwinny. Spodziewałam się wyczuwalnego przejścia między biegami, jednak tego nie doświadczyłam. Silnik pracuje dynamicznie, ale i cicho, zatem komfort jazdy jest wysoki, a moc rozwija się już od niskich prędkości obrotowych.

Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite – francuska finezja czy niemiecki pragmatyzm?

Nie ukrywam, że podczas testowania samochodu, i to bez znaczenia, jaki rodzaj auta testuję, lubię żwawo ruszyć ze świateł. Nie nastawiam się na osiągi 5 s do 100 km/h, ale ważne jest, aby poczuć moc samochodu. Prędkości maksymalnej nie osiągnęłam, bo na liczniku pokazuje 214 km/h, ale przyznam, że do jazdy po mieście i na trasie Grandland X sprawdza się doskonale.
Dla bardziej wymagających, którzy chcą przetestować samochód podczas jazdy na różnym podłożu, Opel zaproponował cztery rozwiązania. Pokrętłem możemy zmienić rodzaj podłoża: normalny, śnieżny (którego nie przetestowałam, bo śnieg stopniał, mimo że luty), błoto oraz tryb wyłączający ESP. Nie ma opcji pustynia… Mimo tego rozwiązania pamiętajmy, że to nie 4 × 4.

Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite – francuska finezja czy niemiecki pragmatyzm?

Jedyną uwagę mam do sterowania drążkiem, bo mimo że to automat, czułam, jak „majtam” nim, jak w manualu. Najlepszym rozwiązaniem dla mnie jest skrzynia z pionową możliwością zmiany opcji. Urzekły mnie światła, a szczególnie moment odpalenia samochodu i ich reakcja. Nim się ustawią, to tańczą niczym fale na morzu, jak już wspominałam. Mam nadzieję, że dobrze to odda film. Doświetlanie na zakrętach oraz ledowe światła doskonale zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy.

Dodatkowo należy wspomnieć o pakiecie 5 NCAP, na który składają się:

  • wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego (FDI),
  • system ostrzegania przed kolizją (FCA),
  • automatycznego hamowania przy niskich prędkościach (AEB),
  • wykrywania zmęczenia kierowcy (DDS),
  • układ utrzymania na pasie ruchu (LKA).

Dane techniczne:

  • Pojemność skokowa 1997 cm³
  • Typ silnika diesel
  • Moc silnika 177 KM (130 kW) przy 3750 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr/min
  • Doładowanie turbosprężarkowe
  • Liczba cylindrów 4
  • Opony podstawowe 215/70 R16
  • Opony opcjonalne 215/65 R17; 225/55 R18; 235/50 R19
  • Rodzaj skrzyni automatyczna
  • Liczba stopni 8
  • Rodzaj napędu na przednią oś
  • Osiągi i spalanie
  • Prędkość maksymalna 214 km/h
  • Przyspieszenie (od 0 do 100km/h) 9,1 s
  • Zużycie paliwa Średnie spalanie (cykl mieszany) 4,9 l/100km
  • Spalanie w trasie (na autostradzie) 4,6 l/100 km
  • Spalanie w mieście 5,3 l/100km

Moje spalanie:

  • Zużycie paliwa podczas jazdy w mieście l / 100km – 7.7 do 8 l
  • Zużycie paliwa na trasie l/100km – 6.2
  • Pojemność zbiornika paliwa 53 l
  • Emisja CO₂ 128 g/km
  • Norma emisji spalin Euro 6

Grandland X spełnił moje oczekiwania. Z jednej strony przestrzenny, rodzinny suv, a z drugie sportowa moc. W zasadzie doskonale prowadzi się w mieście i korkach, jak również na trasie. Chętnie wybrałabym się nim w podróż po Europie.
Cena testowanego modelu to 153 600 zł.