Otyłość w chorobach psychicznych

U osób chorych na schizofrenię szereg czynników może prowadzić do otyłości. Konsekwencją dodatkowych kilogramów jest złe samopoczucie.

otylosc w chorobach
Otyłość w chorobach psychicznych. Fotolia

„W przypadku osób chorych na schizofrenię głównym powodem wzrostu masy ciała jest niewielka codzienna aktywność.

Biorąc z kolei pod uwagę, że większość leków stosowanych w schizofrenii sprzyja wzrostowi masy ciała, istotne jest stosowanie odpowiedniej diety i sprzyjanie aktywności fizycznej” podkreśla prof. Bartosz Łoza, ekspert programu „Odnaleźć siebie”. Przedstawiamy kilka rad, jak zachować szczupłą sylwetkę.

Po pierwsze – odpowiednia dieta

Prawidłowa dieta to podstawa zdrowego trybu życia. Aby zapewnić sobie dobre samopoczucie i utrzymać odpowiednią masę ciała, należy przede wszystkim:

  • Ograniczyć spożycie cukrów, alkoholu i słodzonych napojów gazowanych. Są pełne kalorii, a ubogie w wartości odżywcze. Wbrew stereotypom, słodycze raczej obniżają nastrój, niż go podnoszą.
  • Ograniczyć spożycie nasyconych tłuszczów zwierzęcych. Dodają one kilogramów i także negatywnie wpływają na samopoczucie.
  • Wzbogacić dietę w produkty z witaminami grupy B, które poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego. Bogatym źródłem witaminy B są produkty zbożowe.
  • Pamiętać o produktach z magnezem – kaszy gryczanej, orzechach. Magnez poprawia przepływ informacji oraz stabilizuje błonę komórkową neuronu*.
  • Dołączyć do diety owoce i warzywa, gdyż są cennym źródłem witamin i składników mineralnych.
  • Wprowadzić do diety mięso rybie, które jest łatwo przyswajalne i wartościowe pod względem odżywczym. Zawiera wysokiej jakości białko, jod, fosfor, potas, wapń oraz witaminy A i D. Spożycie ryb morskich wpływa na zwiększenie poziomu serotoniny, hormonu odpowiedzialnego za nastrój, sen i stabilność zachowań.

Po drugie – prawidłowe nawyki żywieniowe

Kolejną zasadą zachowania prawidłowej masy ciała jest odpowiednie rozplanowanie posiłków. Pamiętajmy:

  •  Jedzmy małe porcje w niewielkich odstępach czasu.
  •  Starajmy się spożywać posiłki o stałych porach.
  •  Urozmaicajmy potrawy, komponujmy je na bazie produktów zbożowych, warzyw, owoców, mleka i produktów mlecznych, mięsa i jego zamienników – fasoli, grochu, jaj, soczewicy.
  •  Nie podjadajmy! Podjadając między posiłkami tracimy rachubę dziennej porcji kalorii.
  •  Zamieńmy wysokokaloryczne przekąski na owoce i warzywa, np. spożywając bogate w magnez orzechy.
  •  Sprawdzajmy zawartość kalorii, tłuszczu i cukrów w spożywanych produktach.
  •  W przypadku stosowania diety niskokalorycznej, raczej nie schodźmy poniżej 1000 kalorii dziennie.
  •  Planujmy jadłospis z wyprzedzeniem, by tworzyć posiłki zdrowe i lekkie.

    Wypracowanie właściwych nawyków żywieniowych z pewnością pomoże zachować dobry nastrój i zdrowy wygląd.

Po trzecie – ruch

Najlepsze wyniki w utrzymaniu prawidłowej masy ciała osiąga się łącząc niskokaloryczną dietę z systematycznymi ćwiczeniami. Wysiłek fizyczny jest istotny dla zachowania równowagi psychicznej. Nawet krótki spacer podnosi poziom endorfin**, czyli naturalnych substancji poprawiających samopoczucie. „Zdrowie fizyczne i psychiczne są ze sobą ściśle związane. Dzięki aktywności fizycznej żyjemy dłużej i jesteśmy zdrowsi. Należy wybierać takie ćwiczenia, które będą dla nas przyjemnością i będą nas motywowały do zachowania ciągłości treningu” – podkreśla prof. Bartosz Łoza – „Nudnych ćwiczeń nikt nie będzie kontynuował zbyt długo”. Pamiętajmy, że nawet niewielka porcja codziennego wysiłku wystarczy, by osiągnąć równowagę psychiczną i zachować szczupłą sylwetkę.

Ogólnopolski Program Zmiany Postaw wobec Psychiatrii „Odnaleźć siebie” ma charakter edukacyjny. Jego celem jest przełamanie barier społecznych związanych z leczeniem zaburzeń psychicznych oraz wyeliminowanie lęku przed wizytą u lekarza psychiatry,
– odpowiednio wczesna diagnoza i wczesne leczenie dają większe szanse na normalne życie. Naczelnym założeniem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku psychiatrii wśród innych nauk medycznych.

*Neuron – komórka nerwowa przystosowana do przewodzenia, przetwarzania i wytwarzania bodźców nerwowych.
**Endorfiny – hormony, które poprawiają samopoczucie i zwiększają zadowolenie z siebie.

Wpis znaleziono dzięki:

- Choroba psychiczna

- Otyłość

- Nadwaga