Piękny samochód dla wspaniałej kobiety – Mercedes CLA 200 Shootingbreak

Dawno dawno temu gdzieś w Sztutgarcie siedziało paru gości i kombinowało jakby tu zdystansować konkurencję, Mercedes zawsze był postrzegany jako limuzyna no może czasem kombi ale najchętniej jako auto sportowe klasy premium. Żaden inny producent premium nie produkował wtedy tak zwanych kompaktów które miały coraz większy udział w rynku, zapadła decyzja by to zmienić.

mercedes CLA 200  Tak oto pojawił się projekt W168 i wszedł na rynek w 1997 roku więc prawie 20 lat temu, niby kompakt ale jakiś taki wysoki i duży, za duży, nie przeżył testu łosia. Potem było już tylko lepiej. Po paru latach klasa A urosła i się wydłużyła i zorientowano się że już przecież jest klasa B, konkurencja w ramach jednego producenta? Hmmm… tak postanowiono stworzyć z klasy A normalny kompakt. Sukces przerósł oczekiwania, zaczęło się szaleństwo mnożenia wersji, zróbmy sedana jak VW zrobił z Golfa Jettę i co? Kolejny sukces to idziemy za ciosem, zróbmy miniSUVa i zrobiono GLA!!! Ale najbardziej zadziorny wygląd ale przy tym wprost uroczy jest CLA Shootingbrake czyli kombi z opadającym dachem. Jest po prostu rewelacyjny co widać na zdjęciach.

mercedes CLA 200 a

A teraz okiem technicznym – silnik/skrzynia

1600 cm3 doładowane turbosprężarką daje 156KM przy 5300 obr/min oraz 250Nm pomiędzy 1250 a 4000 obr/min co przy masie 1400kg daje naprawdę fajne wyniki. Dzięki mądremu zaprojektowaniu układu zasilania auto w całym zakresie obrotów ma prawie liniową charakterystykę mocy i momentu obrotowego co daje miłe uczucie elastyczności i dobrej dynamiki. Skrzynia biegów jest jedną z najlepszych na rynku, 7G-DCT jest to dwusprzęgłowy automat, ta skrzynia to już legenda bo w tej chwili jest jedną z najmniej awaryjnych no i oczywiście jest niemalże niezniszczalna. Mercedes od trzydziestu już lat produkuje swoje skrzynie automatyczne więc są dopracowane bo doświadczenie Mercedesa w sporcie samochodowym jest legendarne. Dość przypomnieć że ostatnie mistrzostwa w F1 wygrała ekipa z gwiazdą i w kategorii zespołów i w kategorii kierowców, tu akurat podwójnie. Dla przypomnienia, Mercedes jest poza Ferrari jedyną firmą która jest obecna w F1 więc to tradycja i umiejętność budowy samochodów. Pomimo jedynie 156KM auto rozpędza się do 230km/h a setkę robi poniżej 8,5s więc jest to trochę lepiej jak np. w Levorgu choć mocy prawie 10% mniej.

mercedes CLA 200b

Zawieszenie/koła/hamulce

Zawieszenie z przodu na kolumnach McPherson a z tyłu na wielowahaczach daje komfort, ale i ze względu na dosyć twarde amortyzatory gazowe dobre trzymanie drogi. Brakowało mi regulowanego zawieszenia ze zmienną twardością amortyzatorów bo to by idealnie pasowało do charakteru auta tym bardziej że mamy opony 225/40×18 co w pewnych warunkach powoduje że ze względu na nierówności pragniemy miękkości. Czasem jednak przy szybszej jeździe potrzeba by była posiadania twardszych amortyzatorów zwłaszcza na polskich drogach więc apeluję do producenta o opcjonalny wybór takiego zawieszenia.
Hamulce wyposażone są w nawiercane wentylowane tarcze z przodu i z tyłu i w naprawdę potężne zaciski, są bezwzględnie skuteczne.

mercedes CLA 200 g

Ekonomia

Ekonomia jest najsłabszą stroną tego auta, niestety mieliśmy nadzieję że będzie lepsza ekonomia jak w podobnym Levorgu zważywszy na mniejszą moc i masę CLA200 powinno być mniej zachłanne. Mercedes ma dostęp do wyższej technologii jak Subaru a tu takie rozczarowanie, normalnie jeżdżąc nie liczmy na mniejsze średnie zużycie jak 8L/100km ale jeśli pohulamy sobie trochę to może to się zmienić szybko w 12L/100km więc traktujmy pedał gazu z szacunkiem. Decydując się na CLA200 z założenia nie kierujemy się oszczędnością choć auto jest warte każdej wydanej złotówki to jednak tych złotówek jest ponad 140tysięcy więc na pewno stać nas na komfort niezwracania uwagi na takie detale jak zużycie paliwa więc radujmy się jednym z najładniejszych kombi na rynku.

mercedes CLA 200d