Portret polskiego kierowcy

portret polskiego kierowcy

Auto polskiego kierowcy to najczęściej Fiat (16%), Volkswagen (14%) lub Opel (14%), o pojemności silnika od 1501 do 2000 cm³ – wynika z badania MotoFinance Track realizowanego przez TNS OBOP.
Fiat zajmuje pierwsze miejsce także wśród samochodów kupionych jako fabrycznie nowe (25%). Z kolei Volkswagen i Opel to dwie najpopularniejsze marki wśród samochodów kupionych z drugiej ręki (po 16%). Uplasowanie się tych dwóch marek na pierwszych miejscach w przypadku samochodów kupionych jako używane wiąże się ze sprowadzeniem dużej ilości tych pojazdów z krajów UE, głównie Niemiec.

Fiat cieszy się największą popularnością w regionie południowym (województwa śląskie oraz małopolskie), w którym użytkowanie tej marki deklaruje prawie jedna trzecia respondentów (32%). Dla porównania, na zakup Volkswagena oraz Opla w tym regionie zdecydował się zaledwie jeden na dziewięciu badanych (po 11%). Odwrotną sytuację możemy zaobserwować w regionie północno – zachodnim (województwo zachodniopomorskie, wielkopolskie oraz lubuskie), gdzie Volkswagena wybrał co piąty respondent (20%), zaś Fiata co dwunasty (8%).

portret polskiego kierowcy2

Rys. 1 Proszę podać markę samochodu osobowego (w tym również samochodu z tzw. kratką) którego jest Pan/i głównym użytkownikiem? Podstawa: N=583, respondenci w wieku 18+ posiadający samochód osobowy.

 

portret polskiego kierowcy3
Rys. 2 Jakiej pojemności jest silnik samochodu, którego jest Pan/i głównym użytkownikiem?
Podstawa: N=583, respondenci w wieku 18+; posiadający samochód osobowy.

Polscy kierowcy jeżdżą najczęściej (48%) samochodami wyposażonymi w silniki o pojemności 1501 do 2000 cm3. Jedna trzecia respondentów wybiera auta o pojemności silnika od 1001 do 1500 cm3 (33%), zaś na silniki do 1000 cm3 decyduje się 12% badanych. Auta z silnikami powyżej 2000 cm3 wybiera zaledwie 5% Polaków.

Analizując wyniki badania można zauważyć różnice dotyczące pojemności silnika, które mogą być związane z przewagą w danym regionie samochodów określonej marki. W regionie południowym (województwo małopolskie oraz śląskie), zdominowanym przez użytkowników Fiata, jeździ zdecydowanie więcej samochodów o małej pojemności silnika – do 1000 cm3 (18%). Mniejsza jest też w tym regionie średnia pojemność silnika, która wynosi 1429 cm3. Z kolei w regionie północno – zachodnim, gdzie przewagę ma Volkswagen, 58% respondentów wybrało pojazdy z silnikami od 1501 do 2000 cm3. W tej części Polski przeciętna pojemność silnika jest nieco wyższa od średniej krajowej i wynosi 1618 cm3.

Ciekawy pod tym względem jest również region wschodni (województwo podlaskie, lubelskie, podkarpackie oraz świętokrzyskie), w którym co dziewiąty Polak (11%) zdecydował się na auto z silnikiem ponad 2000 cm3; średnia pojemność silnika w tym regionie to 1624 cm3.

„Ze względu na relatywnie małą sprzedaż samochodów nowych w stosunku do aut używanych, w najbliższym czasie nie należy się spodziewać dużych zmian w strukturze najpopularniejszych marek samochodów osobowych w Polsce” – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Informacje o badaniu:
* Dane pochodzą z badania MotoFinance Track, które było realizowane przez TNS OBOP w ramach badania OMNIMAS w okresie 21 – 25 sierpnia 2008 r. oraz 4 – 8 września 2008 r., na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 2010.
źródło: TNS OBO