Prezenty na święta – czym się kierować przed zakupem?

Wraz z początkiem grudnia rozpoczął się okres wzmożonego ruchu w handlu. Jak się okazuje, mężczyźni różnią się na polu podjęcia zakupowej decyzji od kobiet.

Prezenty na święta – czym się kierować przed zakupem?

Większość Polaków (około 60 proc.) kupuje świąteczne prezenty w grudniu, tak wynika z niezależnych od siebie badań zleconych przez Deloitte i Allegro. Wśród planowanych zakupów prezentowych respondenci najczęściej wymieniają perfumy, kosmetyki, książki i słodycze. Co ciekawe, na szczycie listy oczekiwanych upominków pod choinką są elektronika/AGD (głównie laptop, konsola czy smart watch) oraz „produkty związane z hobby”. Czym więc kierować się, wybierając świąteczny podarunek?

Prezenty na święta – czym się kierować przed zakupem? Foto. pixabay.com

Z badania motywacji konsumenckich TÜV Rheinland Polska wynika, że dla 38 proc. mężczyzn marka ma istotne znaczenie przy wyborze kupowanego produktu. Na to samo kryterium zwraca uwagę tylko 26 proc. kobiet. Panowie częściej niż panie uważają, że znana marka to gwarancja dobrej jakości produktu. Świąteczną wskazówką może być też to, że największe znaczenie do markowych produktów przykładają młodzi Polacy w wieku 18-24, podczas gdy dla pozostałych grup wiekowych marka ma relatywnie mniejsze znaczenie. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeśli wśród naszych bliskich, których chcemy obdarować na Święta, są panowie przed trzydziestką.

Prezenty na święta – czym się kierować przed zakupem? Foto. pixabay.com

W przeciwieństwie do mężczyzn panie więcej wagi przykładają do materiału, z którego produkt jest zrobiony (39 proc. wskazań wobec 29 proc. wśród panów). Co trzecia kobieta zwraca też uwagę na kraj pochodzenia produktu, podczas gdy to kryterium ma znaczenie dla jednej czwartej mężczyzn. – Kobiety bardziej pragmatycznie podchodzą do zakupów. Chcą wiedzieć, z czego produkt jest zrobiony i czy pochodzi z kraju, którego produkcja wzbudza ich zaufanie. Panowie najwyraźniej stawiają na prestiż marki, czyli coś, czym można się pochwalić – uważa Tomasz Czampiel, dyrektor działu certyfikacji wyrobów TÜV Rheinland Polska. Musimy jednak pamiętać, że marka jako kryterium zakupowe ma znaczenie dla mniej niż połowy badanych. Polacy coraz częściej mają świadomość, że marka oznacza przede wszystkim wydatki na reklamę, a niekoniecznie potwierdzoną jakość.