Komu kupujemy najdroższe prezenty na święta?

Najpopularniejszym przedziałem kwot, jakie planują przeznaczyć na prezenty gwiazdkowe osoby w wieku 18-21 i 22-25 przedział od 101 do 300 złotych, 47% respondentów. Kwota ta dzielona jest najczęściej na 3 (22%), 4 (16%) lub 5 (15%) najbliższych osób. Prawie 1/5 ankietowanych (18%) chce zamknąć świąteczne wydatki prezentowe w budżecie 301-500 złotych.

Close up of husband giving xmas present to wife
Komu kupujemy najdroższe prezenty na święta? Fotolia

– Ciekawe jest to, że najwięcej na prezenty gwiazdkowe wydajemy dla mamy, bądź dla partnerki lub partnera. Natomiast najmniej osób, bo zaledwie 4 proc., najdroższym prezentem zamierza obdarować dziadków. Kupujemy też prezenty wcześniej. Niewiele osób zostawia to na ostatnią chwilę – mówi newsrm.tv Katarzyna Merska-Pietrak, koordynator ds. komunikacji Gumtree.

W pytaniu wielokrotnego wyboru, Gumtree Polska i AEGEE sprawdzało, na którego członka rodziny, ankietowani planują przeznaczyć najwięcej pieniędzy, kupując świąteczne prezenty. Okazało się, że najchętniej wydajemy większe kwoty na nasze mamy i partnerów/partnerki – obie odpowiedzi zebrały równo po 40% ankietowanych. Obdarowując bliskich, młodzi Polacy najrzadziej wyróżniają swoich dziadków (jedynie 4%).

Mimo rosnącej cyfryzacji społeczeństwa i coraz większego przekonania Polaków do zakupów online (jak wynika z regularnie przeprowadzanych badań branży e-commerce), młodzież wciąż najczęściej decyduje się na kupowanie gwiazdkowych upominków w galeriach handlowych i innych sklepach stacjonarnych (58% procent). ¼ ankietowanych decyduje się na zakupy w sklepach internetowych, natomiast serwisy aukcyjne i portale ogłoszeniowe wciąż cieszą się stosunkowo niewielką popularnością w tym zakresie (odpowiednio 11 i 5%).

Młodzi Polacy są podzieleni, jeśli chodzi o kwestię prezentów „z drugiej ręki”, kupowanych  na portalach ogłoszeniowych, takich jak Gumtree czy serwisach aukcyjnych. 58% ankietowanych uznało takie prezenty za fajne, nieco mniej, bo 55% zdecydowało, że mogłoby dać prezent second hand komuś bliskiemu.

Młodzi Polacy decydujący się na prezenty z drugiej ręki, najczęściej wybierają artykuły unikatowe np. plakaty z autografem gwiazdy. Poczucie wyjątkowości i niepowtarzalności prezentu jest istotne dla 66%, drugą najczęściej poszukiwaną kategorią są artykuły vintage (14%). Niewiele osób kieruje się w tym przypadku kryterium ceny – jedynie 9% wskazało możliwość oszczędności, jako coś, co decyduje o zakupie prezentu „z drugiej ręki”.

Można wnioskować, że mimo atrakcyjności niepowtarzalnych prezentów, wiele osób nie decyduje się na ich poszukiwanie, ze względu na czas potrzebny na znalezienie odpowiedniego artykułu.

Najchętniej kupowanymi artykułami second hand, jak wynika z badania, są książki. Na ich zakup zdecydowałoby się 69% ankietowanych. Dość popularna jest również biżuteria vintage, oraz odkupowane od innych bilety na wydarzenia kulturalne (głównie ze względu na niższą cenę). Co ciekawe, stosunkowo niewiele osób jest chętnych na kupowanie ubrań second hand jako prezentu (jedynie 13%).