Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie

Trzecia generacja Dacii Sandero niewiele ma wspólnego z poprzednimi wersjami. To auto, na które naprawdę warto zwrócić uwagę. Ostatnio udało nam się ją przetestować. Jak sprawdza się na drodze?

Dacia Sandero
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska

Dacia Sandero 1.0 80 KM – samochód, wobec którego nie było wielkich oczekiwań, dzięki czemu może naprawdę pozytywnie zaskoczyć. Poprzednie generacje modelu raczej nie podbiły serc kierowców, a dotychczasowi fani Dacii zwykle decydowali się na kompaktowego Dustera. To może się jednak zmienić za sprawą najnowszej wersji Sandero. Przetestowałyśmy, jak ten niewielkich rozmiarów samochód sprawdza się na ulicach miasta.

Dacia Sandero – powiew świeżości

Nowa Dacia Sandero zaskakuje przede wszystkim, gdy zechcemy przyrównać ją do poprzednich generacji modelu. W odświeżonej wersji widać, że zadbano o to, czego wcześniej brakowało. Obecny kokpit w końcu jest ”jakiś”. Starsze generacje odznaczały się niebywałą prostotą, niestety nie tylko w obsłudze, ale i estetyce. Nijakość zastąpiono atrakcyjnym wyglądem, także zewnętrznym, bo najnowsze Sandero faktycznie może się podobać. Dyskretnie przykuwa uwagę, choć jego wygląd nie zdominował funkcjonalności i solidności, raczej jest tylko dodatkowym smaczkiem.

Dacia Sandero
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska
Dacia Sandero
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska
Dacia Sandero
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska

Najnowszą generację auta cechuje także wygoda, której nie zawsze można było doświadczyć w przypadku wcześniejszych wersji modelu. Obecnie przy produkcji Sandero postawiono na komfort podczas jazdy, o czym świadczy ulepszona pozycja kierowcy i miękkie fotele. I tak można podróżować.

Wnętrze i wyposażenie

W środku nowego Sandero nadal trochę ”straszą” plastikowe elementy, ale teraz to norma nawet i w lepszych klasowo autach. Poza tym jest zaskakująco przestronnie jak na stosunkowo niewielkie auto. Pakowny bagażnik (328 l) nie zabiera zbyt wiele miejsca, za to potrafi pomieścić nawet kilka bagaży. Ułatwia mu to jego dość ustawny kształt.
To, na co warto zwrócić uwagę, mieści się w okolicy kokpitu – to bardzo praktyczna półka na telefon. Co więcej, tuż za nią mieści się jedno z dwóch wejść USB, dzięki czemu nie trzeba przeciągać kabla ładowarki przez połowę wnętrza samochodu.

Dacia Sandero
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska
Dacia Sandero
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska

Poza tym Dacię Sandero III charakteryzuje kilka poręcznych elementów, które jeszcze bardziej zwiększają komfort jazdy. Wśród nich znajdą się chociażby uchwyty na kubki czy głębokie kieszenie w drzwiach. Producenci pomyśleli więc o wygodzie zarówno dla kierowcy, jak i dla pozostałych pasażerów.

Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska

Choć w nowej Dacii Sandero nie znajdziemy tak bogatego wachlarzu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, to bez wątpienia zadowoli ona tych, którzy od auta po prostu nie wymagają cudów. Nowy model ma komplet podstawowych funkcji włącznie z systemem monitorowania martwej strefy i kilkoma innymi przydatnymi technologiami.
Sandero III posiada prosty i intuicyjny system multimedialny, choć faktycznie należy zauważyć, że w tej kwestii znów mamy wrażenie, że jest nieco ubogo. Co poza tym? Automatyczna klimatyzacja (ale nie w podstawowej wersji), kamera cofania, efektowne LED-y… mogło być lepiej, ale źle nie jest.
Przy kupnie warto dopłacić do wersji LPG. To gwarancja lepszego silnika, za który nie musimy przepłacać – cena takiej dopłaty to zaledwie 1000 zł.

Samochód do miasta

Mimo że pakowny bagażnik zachęca do długich podróży, należy jednak przyznać, że Sandero stanowi typowo miejski model. Nie zmienia to jednak faktu, iż ma kilka cech, które całkiem korzystnie wypadają na dłuższych dystansach. Za przykład możemy podać 6-biegową manualną skrzynię biegów. Dzięki obecności szóstego biegu w samochodzie jest zaskakująco cicho nawet podczas nabierania szybkich prędkości. Ten stopień wyciszenia na trasach szybkiego ruchu czy autostradach może się wydać całkiem… relaksujący.

Dacia Sandero
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska

Najnowsza generacja modelu to solidność w niskiej cenie. Konkurencji nie będzie łatwo walczyć z autem takiej jakości i za takie pieniądze (najtańszą wersję możemy zakupić już za 40 900 zł, z kolei koszt najdroższej to nieco ponad 60 000 zł). Najnowsza wersja Sandero płynnie i dynamicznie nabiera prędkości, zaskakuje wygodą i niepretensjonalnym, ale ciekawym designem. Czy ten model zdobędzie taką popularność jak legendarny już Duster?

Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska

Podstawowe parametry techniczne:

(Wersja Stepway):
Liczba drzwi: 5
Liczba miejsc: 5
Średnica zawracania: 10.4 m
Długość: 4099 mm
Szerokość: 1848 mm
Szerokość z lusterkami bocznymi: 2007 mm
Rozstaw osi: 2604 mm
Wysokość: 1587 mm
Rozstaw kół – przód: 1520 mm
Rozstaw kół – tył: 1508 mm
Zwis przedni: 830 mm
Zwis tylny: 666 mm
Prześwit: 201 mm
Minimalna pojemność bagażnika (siedzenia rozłożone): 328 l
Moc: 80 KM

Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska

Dacia Sandero 1.0 80 KM – podsumowanie

W odpowiedzi na wyżej zadane pytanie: tak, naszym zdaniem nowe Sandero jest w stanie przypaść do gustu kierowcom równie mocno co słynny Duster. To zupełnie inny typ samochodu, ale widać w nim tę samą jakość. Dacia w końcu powoli pozbywa się elementu taniości ze swojej estetyki, pozostawiając tym samym taniość w cenie swojej propozycji. Właśnie dlatego warto poświęcić Sandero kilka chwil, a może nawet wsiąść za jego kierownicę i przekonać się na własnej skórze, że to godne uwagi auto.

Dacia Sandero
Nowa Dacia Sandero – miejska klasa w rozsądnej cenie. Foto Justyna Grochowska