Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta

Pierwsza wersja tego samochodu wyjechała na drogi ponad dziesięć lat temu. Od tamtego czasu zmieniły się oczekiwania kierowców, którym na przeciw wychodzi nowy Nissan Juke N-Design.

Nissan Juke
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska

Nissan Juke N-Design DIG-T 114 z manualną skrzynią biegów to zupełnie odświeżona wersja pierwszej generacji tego auta, które zaskarbiło sobie rzeszę miłośników w całej Europie. Wygląd pierwotnej odsłony japońskiego crossovera z pewnością przykuwał uwagę. Można było się nim albo zachwycać, albo kręcić głową z niesmakiem. Nowy Juke z pewnością stał się bardziej uniwersalny. A jak spisuje się na drodze? Sprawdziliśmy to.

Nissan Juke
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska

Za kółkiem nowego Juke’a

Pierwsze, na co trzeba zwrócić uwagę, to poprawiony w porównaniu do pierwszej wersji układ kierowniczy – szybszy i dobrze zestrojony. Wygodna pozycja za kierownicą wzmaga komfort jazdy, który i tak wydaje się dość wysoki. Samochód jest cichy i zwinny, choć czasem brakuje mu płynności, a także zrywności. Z tego powodu raczej nie nadaje się na długie trasy. Juke to auto typowo miejskie, które nie jest stworzone do dynamicznego wyprzedzania. Jeśli potencjalny właściciel oczekuje po nowej generacji japońskiego crossovera czegoś innego, może się zawieść.
Nowy Nissan współpracuje z kierowcą i niewątpliwie daje przyjemność z jazdy. Jest komfortowy, stabilny, choć pewnych braków można upatrywać w stopniu amortyzacji zawieszenia. Niemniej na miejskie przejażdżki wydaje się niemal idealny.

Nissan Juke
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska
Nissan Juke
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska

Nissan Juke – odświeżony, miejski styl

Nowa wersja japońskiego crossovera w wielu aspektach nie przypomina ani trochę swojego poprzednika. Nabrała masywności typowej dla większych aut, wydaje się w pewnym sensie „porządniejsza” i bardziej solidna. Uwagę przykuwa oryginalny wygląd dachu i sportowy charakter, którego brakowało pierwszej generacji Juke’a. Nowy Nissan może przypaść do gustu zarówno paniom, jak i panom – nie jest to samochód, o którym mówimy „damski” lub „męski”. Cechuje go duża uniwersalność, co wcale nie oznacza, że wygląda nudno.
Juke upodabnia się do większych crossoverów, choć sam mierzy zaledwie 4,21 m długości. Jego masywność połączona z niewielkim rozmiarem samochodu nie zaburza jednak proporcji. Wręcz przeciwnie. Kierowca nowego Nissana może odnieść wrażenie, że auto, które prowadzi, jest większe niż w rzeczywistości.

Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska

Nissan Juke od środka

Wygląd kabiny nowej wersji japońskiego crossovera również nie zawodzi. Na plus wybór materiałów – czarna alcantara i skóra zdobią nie tylko fotele, ale i inne miejsca w środku auta, dzięki czemu wnętrze Juke’a nabiera przytulnego charakteru. Nie jest jednak ciasno. W porównaniu do poprzednika nowy Nissan ma teraz więcej miejsca na kolana (zarówno w przypadku przednich, jak i tylnych siedzeń), a także wyższy sufit. Wersja N-Design gwarantuje możliwość personalizacji wnętrza, a więc właściciel może samodzielnie wybrać wykończenie środka.

Nissan Juke
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska

Odświeżony Nissan Juke odznacza się również przejrzystym kokpitem z 8-calowym ekranem dotykowym. Nie zrezygnowano jednak z bardziej intuicyjnych rozwiązań takich jak gałki czy pokrętła. Mimo to auto nie traci na nowoczesności. Zaawansowane systemy multimedialne, które współpracują zarówno z Androidem, jak i iOS, nie pozostawiają wiele do życzenia. Nissana można kontrolować z poziomu aplikacji – automatycznie otwierać i zamykać drzwi czy kierować nim głosowo. Niestety w całym aucie są tylko dwa wejścia USB, co stanowi wadę szczególnie w przypadku podróży w większym gronie. Podobnie rzecz ma się z ilością schowków i półek, która również wypada dość skromnie.

Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska

Nissan Juke w praktyce

Głównym mankamentem nowej generacji Nissana jest to, że do wyboru mamy tylko jeden silnik – turbobenzynowy trzycylindrowy 1.0/114 KM. Na plus jednak można zaliczyć niski poziom zużycia paliwa. A jak wygląda kwestia ceny?
Najtańsza wersja Juke’a, Visia, jest do nabycia już od około 75 tys. zł. Testowana N-Design to z kolei koszt o 20 tys. większy. Za takie pieniądze dostajemy auto obfite w wiele systemów bezpieczeństwa m.in. hamowania awaryjnego z rozpoznawaniem pieszych i rowerzystów, układ wykrycia pojazdu w martwym polu czy ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. A to wszystko w stylowym, miejskim opakowaniu.

Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska
Nissan Juke
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska
Nissan Juke N-Design – druga generacja praktycznego crossovera do miasta. Foto Justyna Grochowska

Podstawowe parametry techniczne

Masa własna min./maks.: 1261/1318 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1700 kg
Długość całkowita: 4,210 mm
Szerokość całkowita (pojazd/lusterka złożone/lusterka rozłożone): 1800/1827/1983 mm
Wysokość całkowita: 1,595 mm
Rozstaw osi: 2,636 mm
Minimalna średnica zawracania (od krawężnika do krawężnika): 10,57 m
Pojemność bagażnika: 422 l
Pojemność zbiornika paliwa: 46 l

Osiągi:

Zużycie paliwa (niska/średnia/wysoka prędkość): 6,8-7,1/ 5,5-5,8/ 5,1-5,4 l/100 km
Maksymalna prędkość: 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10.7 s

Podsumowując

Nissan Juke to crossover, który doskonale sprawdzi się na miejskich drogach. Wygodny i komfortowy, a przy okazji przykuwający wzrok. Pomijając kilka drobnych mankamentów, auto trzeba ocenić pozytywnie, zwłaszcza w porównaniu z jego poprzednikiem.