Związek z szefem – czy to w ogóle możliwe?

Wiele kobiet marzy o romansie z szefem, jednak czy taka relacja ma szanse przerodzić się w coś poważnego? Jakie pułapki czekają na obie strony takiego związku?

Związek z szefem – czy to w ogóle możliwe. Foto unsplash

W pracy spędzamy znaczną część naszego życia i dlatego to właśnie tam przeważnie poznajemy naszych partnerów i przyszłych małżonków. Jest to komfortowa sytuacja, ponieważ regularnie się widujemy i mamy wiele wspólnych tematów do rozmów, jednak nie zawsze środowisko jest pozytywnie nastawione do budowania romantycznych relacji w miejscu pracy. Związki pomiędzy pracownikami mocno wpływają na atmosferę oraz organizację w biurze. Ponadto w przypadku sytuacji konfliktowych negatywne nastawienie i emocje są przenoszone również na współpracowników i mogą w sposób znaczący wpływać na pełnienie obowiązków służbowych.

Społeczny ostracyzm

W naszym społeczeństwie przyjęło się, że szef jest dla pracowników swego rodzaju wrogiem, który o wielu sprawach wiedzieć nie powinien, a sama relacja pracodawca-pracownik musi być chłodna. Negatywne nastawienie w stosunku do kierownictwa daje o sobie znać szczególnie w sytuacjach, kiedy jeden z pracowników ma z przełożonym lepszy kontakt niż pozostali. Wówczas rodzi się pewna nieufność względem „bratającego się z wrogiem” i nieprzyjemne plotki. W przypadku romansu są one tym większe, że kobiety wchodzące w intymne relacje z szefem, oskarżane są o próbę poprawienia swojej sytuacji zawodowej poprzez łóżko. W świetle utrwalonych w społeczeństwie uprzedzeń związek z pracodawcą może stać się przyczyną ostracyzmu w środowisku pracy, złośliwymi docinkami oraz rozluźnieniem relacji ze współpracownikami.

Work-life balance

Wspólne środowisko korzystnie wpływa na relację, ponieważ przeważnie objawia się we wspólnocie doświadczeń oraz naturalnie staje się punktem wyjścia do rozmów. Zrozumienie specyfiki otoczenia oraz pracy partnera sprawia, że obie strony wykazują się większą wyrozumiałością oraz mogą być dla siebie nawzajem wsparciem w stresujących okresach. Jednak „przynoszenie” pracy do domu ma wiele negatywnych skutków, ponieważ zaburza proporcje między pracą, a czasem wolnym. Nieumiejętność oderwania się od obowiązków zawodowych prowadzi do wypalenia oraz przemęczenia, ponadto zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia rutyny w związku. Osobista relacja z szefem może okazać się problematyczna w przypadku kryzysu w firmie i zwolnień, ponieważ zostajesz w pewnym stopniu wmieszana w cały proces, co stawia Cię w niekomfortowej sytuacji względem koleżanek i kolegów z pracy.

Przykre konsekwencje

Dopóki relacja jest w dobrej kondycji, nie myślimy o tym, co może się zdarzyć po ewentualnym rozstaniu, jednak warto mieć na uwadze, że nie każdy związek trwa wiecznie. Jest to szczególnie ważne kiedy funkcjonujemy na co dzień w jednym środowisku, ponieważ zakończenie relacji może przełożyć się na kontakty zawodowe – nie tylko samych partnerów, ale również współpracowników. Rozstanie jest jeszcze trudniejsze jeśli między partnerami istnieje zależność zawodowa, ponieważ żal żywiony przez stronę zatrudniającą może mieć wpływ na ocenę pracownika, wyznaczanie nadgodzin, kierowanie do określonych zadań, a nawet zwolnienie. Sprawy prywatne nie powinny rzutować na służbowe decyzje, jednak doświadczenie wskazuje, że praktyka nie zawsze przystaje do teorii. Zwłaszcza, że wiele firm jest otwarcie przeciwnych nawiązywaniu jakichkolwiek relacji romantycznych między pracownikami, niezależnie od szczebla organizacji, na jakim pracują. Dlatego nawet jeśli związek przetrwa, ale zostanie ujawniony na forum publicznym, może okazać się, że któreś z Was będzie musiało szukać nowej pracy. Wszystkie te przeszkody są oczywiście do pokonania, jeśli łączy Was silne uczucie, jednak przed rozpoczęciem tego typu relacji warto pamiętać, że nie każda historia kończy się happy endem w stylu komedii romantycznych, a krótki romans może wiązać się z przykrymi konsekwencjami na polu zawodowym.

AB