Opóźniony lot – co dalej?

Niezależnie od tego, czy latasz kilka razy w miesiącu w sprawach biznesowych, czy raz do roku wybierasz się samolotem na wakacje - opóźnienia lotów mogą przydarzyć się również Tobie. Jak sobie radzić w takiej sytuacji?

Opóźniony lot – co dalej?

Każdy poślizg czasowy generuje zakłócenia w harmonogramie lotów danego lotniska i pociąga za sobą następne opóźnienia. Konsekwencje są trudne do zniesienia. Od kilku godzin straconych bezczynnie na lotnisku, po odwołane ważne spotkania czy też narażenie się na niepotrzebny stres.To nigdy nie jest komfortowa sytuacja. Na szczęście większość lotów odbywa się zgodnie z planem, ale nigdy nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy frustrujące opóźnienie nie przydarzy się właśnie nam. Jeśli nie mamy szczęścia możemy utknąć na wiele godzin lotnisku.

Dlaczego samoloty się spóźniają?

Najczęstszym wytłumaczeniem są niekorzystne warunki pogodowe. Zamieć, mgła, sztorm mogą „uziemić” nas na lotnisku na wiele godzin, a w ekstremalnych wypadkach nawet kilka dni. Najczęstsze są jednak kilkunastominutowe opóźnienia wynikające z oczekiwania na wolny pas startowy. W tym wypadku nie mamy prawa do odszkodowań, chyba że z powodu takiego opóźnienia nie zdążymy na lot przesiadkowy. Opóźnienia zdarzają się też z powodu zagrożeń bezpieczeństwa, przy czym chodzi zarówno o ataki terrorystyczne, jak i problemy techniczne. Czasami po prostu brakuje dla nas wolnej maszyny, bo ta która miała nas zabrać, nie przyleciała jeszcze z poprzedniego rejsu.

Kiedy mamy prawo do odszkodowania?

W przypadku opóźnienia lotu mamy prawo do złożenia wniosku o odszkodowanie. Opóźnienia muszą jednak przekraczać 3 godziny. W wyegzekwowaniu odszkodowań od linii lotniczych pomagają specjalistyczne firmy. Istotne jest ustalenie przyczyn opóźnienia – np. z powodu zagrożenia bezpieczeństwa lotu. Takich informacji mogą nam udzielić pracownicy lotniska. Gdy opóźniony samolot dotrze na lotnisko, zapisz o której otworzono jego drzwi dla pasażerów. Taka informacja również przyda się we wniosku o odszkodowanie.

Woda, kanapki, hotel dla pasażerów

W przypadku, gdy opóźnienia lotów przekroczą 3 godziny, linia lotnicza powinna zapewnić posiłki i napoje wszystkim poszkodowanym pasażerom. To nie tylko kwestia uprzejmości wobec klientów. Poczęstunek i woda należą się nam z mocy obowiązującego prawa. Gdy czekamy na lotnisku dłużej niż 5 godzin, możemy po prostu zrezygnować z usług linii lotniczej. Zażądamy wtedy zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet oraz zapewnienia darmowego transportu do miejsca rozpoczęcia podróży. W przypadku niemożności kontynuowania podróży w ten sam dzień należy nam się darmowy nocleg w hotelu. Co ciekawe, linia lotnicza jest zobligowana do pokrycia kosztów transportu z hotelu na lotnisko. Nawet jeśli przedstawiciele linii nie są skłonni do uznania naszych racji, powinniśmy zachować wszystkie rachunki, np. z hotelu lub lotniskowej restauracji. Udokumentowane wydatki zostaną ujęte we wniosku o odszkodowanie.

Jak starać się o odszkodowanie?

Gdy już mamy wszystkie dokumenty, kartę pokładową i informacje zebrane od obsługi lotniska na temat przyczyn opóźnienia, zgłaszamy się do profesjonalnej firmy zajmującej się odzyskiwaniem odszkodowań. Możemy liczyć na kwotę do 600 euro za jedną podróż. Warto jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach, jak opóźnienia z powodu pogody, strajków oraz trudnej sytuacji politycznej kraju docelowego, linie lotnicze nie są zobowiązane do wypłacania odszkodowań. Podobna sytuacja wystąpi, gdy otrzymamy voucher na podróż. Niestety jest prawdopodobne, że jednocześnie zrzekamy się wówczas możliwości starania się o odszkodowanie.