
Wydawałoby się, że po szwedzkich projektantach nie można się spodziewać zabawy kolorem. Tradycja ustąpiła młodzieńczemu spojrzeniu i nadała wyrazistości i nietuzinkowości w palecie barw. Lakier testowanego modelu to połączenie szarości z bielą zaakcentowaną na dachu.

Wygląd
Najnowszy model, bo o nim mowa zdeklasował przeciwników i został okrzyknięty Europejskim Samochodem Roku 2018. Kanciasta bryła, którą miałam w pamięci odeszła w siną dal. Zaokrąglenia i rzeźba sprawiły, że samochód staje się jeszcze bardziej estetyczny, a delikatnie zmienione światła LED nadają mu zwierzęcego charakteru. Nowoczesności doda bezkluczykowe uruchamianie pojazdu, czyli Keyless Entry.

Klamki bardzo wygodne i usytuowane na dobrej wysokości. Nawet dziecko nie ma problemu z otwarciem, choć wspomniana wysokość jest ogranicznikiem do samodzielnego wejścia do samochodu. Koła ze stopów lekkich 19″, 5-ramienne Diamond Cut/Black 235/50

Widoczność dla kierowcy jest doskonała. Dwudzielna szyba i ścięta po skosie może ograniczać widoczność kierowcy, zaś dla pasażera siedzącego z tyłu nie ma większego znaczenia.

Ciekawe wnętrze
Można powzdychać, bo estetyka tu króluje, choć mówi się, że priorytetem dla Szwedów był zawsze komfort jazdy, a mniej design. Wygodne fotele wykonane ze skóry otulają podczas jazdy. Połączenie czerni, kości słoniowej i srebra to doskonałe żonglowanie kolorem. Niby delikatnie, ale ciekawie.


Skórzana kierownica, trójdzielna bez przepychu z opcją zarządzania radiem oraz tempomatem nie odrywa naszej uwagi. Wbudowane głośniki Harman/Kardon stwarzają doskonałą przestrzeń dla melomanów. Ilość schowków jest imponująca.


Możemy swobodnie przewieźć laptopa, dużą butelkę z wodą i nawet zawiesić torbę z zakupami, bo jest wmontowany haczyk. Mimo krótszych kanap dla pasażera w tyle jest miejsce, aby swobodnie przebyć podróż. Klimatyzacja strefowa, doskonale spełnia swoją rolę.

Kontrola pojazdu i nowoczesne rozwiązania
Zacznijmy od funkcji „360 camera” która pokazuje zbiorczy obraz z kilku kamer. Bardzo efektowny i pomocny jest rzut z góry, wygląda to trochę jak animacja w grze, ale sprawdza się wyjątkowo.

Doskonałym kompanem jazdy jest pionowo umieszczony tablet 12,3-calowy, który kontroluje wyjątkowe udogodnienia pojazdu. Jednakże dość rozbudowane menu i wielofunkcyjność będą wymagały dłuższego oswojenia się z wykorzystaniem.
- Cross Trafic Alert, czyli opcja dodatkowej kontroli. Wykrywa zmianę odległości między samochodami z boku i poinformuje sygnałem dźwiękowym oraz czerwonym półksiężycem na lusterku.
- Pilot Assist zadba o bezpieczną odległość między samochodami, jak również kontroluje zachowanie odległości na swoim pasie – Lane Keeping Aid (LKA) – układ utrzymania pasa ruchu
- Doskonałym rozwiązaniem jest kontrola City Safety i odpowiednie wykrywanie pojazdów, pieszych, rowerów. Jeżeli nie zareagujemy we właściwym czasie, samochód zrobi to za nas i automatycznie zahamuje.

Silnik/skrzynia
Silnik 2,0L benzynowy o mocy 245 KM przy 4800 obr/min posiada duży moment obrotowy i osiąga 350 Nm już od 1800 obr/min. 8 biegowa skrzynia 3-cylindrowy silnik sprawiają, że samochód jest elastyczny i płynnie potrafi wyprzedzić. Maksymalna prędkość na zegarze to 260 km. Automatyczna skrzynia Geartronic, 8 biegów AWD, posiada cztery tryby pracy – Comfort, Eco, Indyvidual, oraz Dynamic, na której osiągamy wysokie obroty. Ten tryb zapewnia przyspieszenie do setki w 6,5s.
Zawieszenie/koła/hamulce
Zawieszenie, Dynamic Delete – wyposażone w koła, które zostały wykonane ze stopów lekkich 19″, 5-ramienne, Diamond Cut/Black 235/50/19 jest wyjątkowo kształtne i ciekawe. Hamulce idealne, tylne tarcze hamulcowe 16″, z przodu tarczowe 17″ Delete.
Ekonomia
I tu już nie jest tak kolorowo i pięknie. Producent określił średnie spalanie na 7,2 L/100 km, jednakże przy jeździe miejskiej nie zeszłam poniżej 9.4 L/100 km. Jednak masa i wielkość robi swoje. Na drodze szybkiego ruchu ustanowiłam średnie spalanie 7,1 L/100 km.

Wrażenia z jazdy
Tak jak wspomniałam, auto prowadzi się bardzo komfortowo. Jest wygodne i ładne. Niestandardowy kolor, jak i design nadają smaczku i rozbudzają ciekawość na ulicy. Auto jest dynamiczne, a dzięki wielkości oraz wspomagającym czujnikom parkowania i systemowi City Safety stwarza niewiarygodne poczucie bezpieczeństwa.
Podgrzewane wszystkie fotele, szczególnie w chłodniejsze dni dają poczucie komfortu i wprowadzają w przyjemny nastrój wszystkich pasażerów, nie tylko tych z przodu. Panoramiczne okno dachowe to dopiero przyjemność podczas romantycznej przejażdżki z propozycją podziwiania gwiazd.
Dodatkowe opcje:
- Elektrycznie składane zagłówki i kanapa drugiego rzędu
- EBL (EMERGENCY BRAKE LIGHTS) – ostrzeganie innych użytkowników
- 685 – Hill Descent Control
- Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne oraz lusterka boczne
- Przewietrzanie wnętrza po odblokowaniu zamków samochodu
- Elektrycznie składane zagłówki i kanapa drugiego rzędu
- Aktywne światła drogowe Full LED z technologia Active High Beam 3.
- 140 – Autoalarm Volvo Guard z czujnikami przechyłu i ruchu wewnątrz Delete
- Tuner radia cyfrowego DAB
- Autoalarm Volvo Guard z czujnikami przechyłu i ruchu wewnątrz Delete
- Elektrycznie otwierana drzwi bagażnika
- 1 port usb w tunelu środkowym Delete
- Koło zapasoweT125 80 R18
Minusy
- Na pewno wysokie spalanie sprawia, że musimy się liczyć z dużymi kosztami eksploatacyjnymi.
- Zaskakujący jest fakt, że gwarancja na samochód wynosi tylko dwa lata.
- Osobiście dla mnie mało intuicyjna jest aplikacja na wyświetlaczu, a sam fakt unowocześnienia i zarządzania całym systemem, a przez to pozbycia się gałek czy przycisków nie jest udogodnieniem. Odciągała moją uwagę podczas jazdy.
- Od strony estetycznej pod maską widzimy okablowanie, które jest niedopracowane, jakby było skręcane na kolanie.
- Indukcyjne ładowanie telefonu w Huawei nie zadziałało.
Zwiedzanie Sandomierza – miasta Ojca Mateusza było wyjątkowo przyjemne, a to za sprawą pięknej architektury i Volvo XC 40.
Monika Rebelak/redaktor naczelna