
Kolory towarzyszą nam przez cały okres naszego życia i wydawałoby się, że są niezbyt istotną kwestią. Naukowcy dowiedli jednak, że mają one znaczący wpływ na ludzki umysł. Szczególną uwagę na dobór barw zwraca się w marketingu, przygotowując reklamy mające wpłynąć na zakupy konsumentów. Również w modzie kolorystyka ma znaczenie. Często od tego, jak się ubierzemy zależy samopoczucie. Ma to też wpływ na ludzi, których spotykamy. Jak inni postrzegają nasz ubiór?
Niebieski
Jest chłodnym odcieniem, kojarzącym się z niebem i morzem. Dla wielu jest synonimem prawdy, mądrości. Często używa się go w biznesie, ponieważ nie rozprasza oraz poprawia produktywność. Osoby ubrane na niebiesko sprawiają wrażenie kompetentnych, uczciwych i godnych zaufania. Warto zatem postawić na granatowe marynarki, spodnie czy spódnice w sytuacji rozmów o pracę czy ważnych spotkań biznesowych.

Zielony
Może być zarówno chłodny, jak i ciepły. Kojarzy się z naturą, zdrowiem, uspokaja i pozwala się zrelaksować, daje poczucie bezpieczeństwa. Wzmacnia również wiarygodność. Osoby ubrane w tym odcieniu zwykle postrzegane są jako troskliwe, uprzejme, ale też pewne siebie. Dlatego zieleń może być dobrym wyborem dla prowadzących panele dyskusyjne, prelekcje, czy dla osób pracujących z dziećmi. Ta barwa doskonale prezentuje się na sukienkach lub swetrach.

Żółty
Znajduje się po ciepłej stronie koła barw. To kolor słońca, dodaje energii i napawa optymizmem. Żółta stylizacja sugeruje, że jesteśmy postrzegani jako towarzyscy ekstrawertycy. Warto postawić na tę słoneczną tonację podczas wyjść ze znajomymi. Na takie niezobowiązujące spotkanie możemy założyć cytrynową koszulkę lub bluzę, a podczas dżdżystej pogody narzucić na siebie słoneczny płaszcz przeciwdeszczowy.

Czerwony
Oddziałuje najmocniej ze wszystkich, jest ciepły i jaskrawy. Utożsamiany jest z ogniem i miłością, erotyką, ale też z siłą, pewnością siebie i kompetencją. Barwa ta sprawia, że zarówno kobieta jak i mężczyzna stają się bardziej atrakcyjni i pociągający dla potencjalnych partnerów. Może być zatem dobrym wyborem na randkę. W sferze zawodowej kobiety ubrane na czerwono są uważane za silniejsze i bardziej kompetentne. Warto postawić na rubinowe sukienki, topy czy nawet bieliznę.

Fioletowy
Na kole barw znajdziemy go pomiędzy ciepłymi i zimnymi odcieniami, dlatego może jednocześnie uspokajać i dodawać energii. W fioletach ludzie postrzegani są jako bardziej kreatywni, posiadający umiejętność negocjacji. Eksperci podkreślają jednak, że gdy jest go za dużo wywołuje ambiwalencję, dlatego warto postawić na jeden element stylizacji w tej kolorystyce. Może to być żakiet, sweter lub koszula.

Czarny
Czerni nie znajdziemy w kole barw, dlatego będzie kontrastowała z innymi kolorami. Kojarzona jest ze śmiercią i złem, ale też z elegancją oraz siłą. Czarna stylizacja podkreśla naszą niezależność i daje poczucie bezpieczeństwa. Może wskazywać też na zdystansowanie, autorytaryzm, czym zniechęci rozmówców. Nie można jednak odmówić tej barwie elegancji, skojarzeń z luksusem. Czerń optycznie wyszczupla, jednak, podobnie jak szarość, podkreśla drobne zmarszczki i worki pod oczami. Nieśmiertelną klasyką na ważne wyjścia jest mała czarna, na co dzień warto postawić na ciemne spodnie, marynarki, swetry lub skórzane ramoneski.

Justyna Grochowska