Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy

W 2018 roku poznaliśmy drugą twarz francuskiego 508 - unowocześnioną i charakterną. Niestety z jakiegoś powodu auto nie zostało faworytem w swoim segmencie. Co więc poszło nie tak?

Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy

Idealny samochód? Rodzinny i komfortowy. Taki, który przykuje spojrzenia na ulicy ładnym „opakowaniem”, ale i zauroczy wnętrzem. Pozwoli też na nieco szaleństwa na drodze. A to wszystko w duchu eko.
Prawdę mówiąc, jeśliby dobrze poszukać, to da się znaleźć na rynku auta, które pewnie całkiem nieźle odnajdują się w powyższej charakterystyce. Jednym z nich jest właśnie Peugeot 508 – 225-konna hybryda plug-in. Ma jednak, podobnie jak inne samochody, których mógłby dotyczyć wyżej wspomniany opis, pewne wady. Warto więc podsumować sobie wszystkie plusy i minusy tego francuskiego pojazdu, bo przecież w kwestiach motoryzacyjnych niemal zawsze dostajemy „coś za coś”.

Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy

Na drodze jak na wybiegu

Nie od dziś wiadomo, że auto nie może być tylko praktyczne. Żyjemy w czasach, gdzie za design słono się płaci. W przypadku 508 projektanci dobrze wykorzystali tę wiedzę, tworząc auto zupełnie inne od swojego poprzednika, dostosowane do współczesnej mody na futuryzm. Nieco spłaszczona i mocno wydłużona sylwetka samochodu nadaje mu bardzo dynamicznego, wręcz drapieżnego wyglądu. Ponadto mamy też dwa bardzo charakterystyczne elementy, które sprawiają, że druga generacja Peugeota naprawdę przyciąga wzrok. Pierwszy z nich to położone prostopadle do reflektorów przednie światła, drugi zaś to bezramkowe drzwi. Wszystko to sprawia, że 508 wygląda rzeczywiście bardzo oryginalnie i to z pewnością należy docenić.

Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy

Stylowo, ale czy… funkcjonalnie?

Po wejściu do kabiny niewiele się zmienia, a to znaczy, że wciąż jest doskonale. Peugeot 508 prezentuje się jak auto wysokiej klasy, naprawdę luksusowo. Godne pochwały wzornictwo, zarówno tkaniny, jak i plastiki bardzo dobrej jakości, ciekawy design kokpitu (np. manualnych przycisków), właściwie zachwyty nad stylistyką mogłyby trwać i trwać. Projektanci zadbali o każdy detal. A co z innymi kwestiami?

Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy
Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy

Francuski producent daje nam nowoczesny system multimedialny, ale wydaje się, że nie jest on do końca przemyślany. Obsługa mogłaby być bardziej intuicyjna i poręczna. Przykład? Dałoby się znieść funkcję zmiany temperatury do poziomu fizycznych pokręteł. Kiedy trzeba manewrować w ekranie manualnym, by włączyć klimatyzację, robi się niewygodnie, a podczas jazdy czasem i niebezpiecznie.

Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy

 

Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy

Docenić należy z kolei czytelne, wirtualne zegary. Wysoki jest także poziom komfortu kierowcy, a to za sprawą naprawdę wygodnych przednich foteli, do których można dokupić opcję z masażem. Mamy też niewielką, ale za to bardzo dobrze leżącą w dłoniach kierownicę. Trzeba przyznać, że prowadzenie francuskiej hybrydy to sama przyjemność, ale tej przyjemności zabrakło już dla pasażerów. Okazuje się bowiem, iż kabina nie jest najbardziej przestrzenna, zwłaszcza z tyłu, gdzie, owszem, wygodnie zmieszczą się dwie osoby, ale raczej niewielkie. Właśnie dlatego Peugeot 508 to idealne rozwiązanie dla rodziny 2+2 – przewożenie z tyłu dzieci jest znacznie lepszym pomysłem niż ładowanie tam dorosłych.

Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy

Peugeot 508 na drodze

Nie da się ukryć, że francuska hybryda plug-in aspiruje, by wyglądać naprawdę luksusowo. Czy podobnie wysoki poziom prezentuje w podróży?
Jazda tym modelem na pewno nie należy do męczących. Wręcz przeciwnie, sprawia dużą frajdę. Auto jest zrywne, kabina dobrze wyciszona, a osiągi mogą imponować – do 100 km/h samochód rozpędza się w niecałe 8 sekund. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 240 km/h (w trybie elektrycznym to z kolej 135 km/h). Należy jednak pamiętać, że to jednak pojazd „na wtyczkę”, a ładowanie trwa 7 h. W trybie elektrycznym można przejechać około 40 km, co wydaje się wystarczające jako zakres dzienny w średniej wielkości mieście, ale już w Warszawie może to czasem stanowić problem. Z kolei tryb hybrydowy bywa mało ekonomiczny, lecz głównie w trasie, przy większych prędkościach.

Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy

Jak więc widać, Peugeot 508 drugiej generacji to samochód typowo rodzinny, który idealnie nada się do codziennego, miejskiego użytku. Ma całkiem pojemy bagażnik (530 l w podstawie), którego nie zmniejszono względem poprzednika, oszczędzając tym samym na wielkości zbiornika paliwa, który zmniejszono o 20 l. Warto docenić niezwykle wygodne automatyczne otwieranie kufra stopą, bo działa ono bardzo dobrze.

Podstawowe parametry techniczne

  • Liczba drzwi: 5
  • Liczba miejsc: 5
  • Średnica zawracania: 10.8 m
  • Pojemność bagażnika: 530 l/ 1780 l
  • Rozstaw osi: 2793 mm
  • Długość: 4778 mm
  • Szerokość: 1859 mm
  • Wysokość: 1420 mm
  • Prześwit: 125 mm

Podsumowanie

Pewnie gdyby usiąść i wypisać na kartce wady i zalety 508 drugiej generacji, okazałoby się, że więcej jest tych drugich i że zasadniczo warto go kupić. Czemu więc francuska hybryda nie zaskarbiła sobie tak dużej przychylności fanów motoryzacji, jaką mogłaby się zasadniczo cieszyć? Powodem może być naprawdę wysoka cena, którą należy za nią zapłacić. Testowany w redakcji egzemplarz SW GT PACK HYbrid 225 KM PHEV nie należy bowiem do najtańszych – producent liczy sobie za nią ponad 200 000 zł, a w przypadku, gdy auta z tego samego segmentu można nabyć o ładnych paręset tysięcy taniej, Peugeot 508 nie stanowi pierwszego wyboru.

Testowała Monika Rebelak

Peugeot 508 SW z silnikiem 1.6 i 225 KM – testy rodzinnej hybrydy