Portugalski smak uwielbiany przez Polaków

Słoneczna Portugalia słynie z muzyki Fado, archipelagów Madera i Azorów, odkrywców Magellana i Vasco da Gamy, a także piłkarzy pokroju Cristiano Ronaldo i Figo. Przede wszystkim jednak znana jest z produkcji najlepszych win na świecie. Jedno z nich – produkowane w winnicy DFJ Vinhos – w ciągu zaledwie 24 miesięcy podwoiło swoją sprzedaż na polskim rynku.

 Portada podbija kubki smakowe Polaków

 

Portugalczycy mogą pochwalić się ponad tysiącletnią tradycją winiarską. Choć przyznać trzeba, że europejski rynek wina podbijają dopiero od kilku lat. Do grona najbardziej rozpoznawalnych zaliczyć trzeba porto i maderę, legendarne już wina słodkie. Okazuje się jednak, że w Portugalii produkowanych jest zdecydowanie więcej tego rodzaju trunków.

– Portada to bardzo dobre wino, które można pić na co dzień, zarówno do różnego rodzaju potraw jak i w pojedynkę – przekonuje Vasco Neiva Correia z winnicy DFJ Vinhos.

Rodzinna winnica, dystrybucja na cały świat

To niewątpliwie jeden z ciekawszych krajów pod kątem produkcji wina. Podzielony jest na wiele regionów, które różnią się m.in. odmianami winorośli, warunkami klimatycznymi, ukształtowaniem terenu, a nawet rodzajem gleby. Wiele z portugalskich winnic może pochwalić się także unikalną historią. Tak jest m.in. w przypadku winnicy DFJ Vinhos, o którą od pokoleń dba rodzina Neiva Correia. To właśnie tutaj produkowane jest najpopularniejsze wino z portfolio lidera dystrybucji win gronowych w Polsce.

– Pochodzę z rodziny plantatorów winorośli i zawsze żyłem między winnicami. Studiowałem winiarstwo i enologię. Później uzyskałem specjalizację z enologii na Uniwersytecie w Bordeaux we Francji oraz w Geisenheim w Niemczech. To były dwa różne światy: jeden naukowy i romantyczny, drugi pragmatyczny. Te dwie uczelnie sprawiły, że wypracowałem swoje własne spojrzenie na wino. Wszystkie wina, które produkuję mają wspólny punkt. W każdym jest cząstka mnie – opowiada Jose Neiva Correia. Jego syn Vasco dodaje: – W naszej winnicy produkujemy ponad 110 rodzajów win, które dystrybuowane są w sumie do około 50 krajów. Jednym z naszych wyjątkowych rynków jest właśnie Polska. Byliśmy w waszym kraju, zwiedziliśmy różne miasta, poznaliśmy kulturę oraz polską kuchnią. Muszę przyznać, że niektóre potrawy mamy podobne, zwłaszcza zupy.

Kubki smakowe kluczem do sukcesu

Okazuje się, że podobne upodobania mamy także w kontekście wina. Firma TiM S.A. sprowadziła do Polski Portadę z przekonaniem, że podbije ona kubki smakowe rodaków. Dziś właśnie ten trunek jest najlepiej sprzedającym się produktem z portfolio bielskiej spółki. A obejmuje ono ponad 300 win z 18 krajów Europy, Afryki, Ameryki Północnej oraz Australii.

– Portada bardzo szybko przypadła do gustu polskim miłośnikom wina – przekonuje ekspert i tłumaczy: – Potwierdzają to dane sprzedażowe. Generalnie procentowa sprzedaż win portugalskich spośród wszystkich naszych marek wynosi 14,5 proc. Natomiast jeśli chodzi o samą Portadę – procentowy udział sprzedażowy w 2014 r. wynosił 7 proc., dziś jest to już 13,5 proc. Ta statystyka potwierdza jak silną marką stała się Portada na polskim rynku winiarskim.
Wino dostępne jest w sześciu wariantach: różowym wytrawnym i półsłodkim, czerwonym wytrawnym i półsłodkim oraz białym wytrawnym i półsłodkim. – Przede wszystkim jest to jednak wino dla każdego. Wiele marek kierowanych jest do wybranej grupy docelowej, Portada z kolei jest rodzajem wina, które zaspokoi kubki smakowe zarówno osób rzadko delektujące się tego rodzaju trunkiem, jak i miłośników wina – mówi Tomasz Jurczyk. A Vasco Neiva Correia dodaje na koniec z uśmiechem: – Sukces Portady w Polsce nie jest dla mnie żadnym zaskoczeniem, ponieważ podczas wizyty w waszym kraju, przekonaliśmy się, że mamy bardzo podobne kubki smakowe.