Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a

Produkowany od 2019 roku francuski SUV Coupe początkowo miał trafić jedynie na rynek rosyjski. Marka zmieniła jednak zdanie i w 2021 Arkana zadebiutowała także w Europie Centralnej i Zachodniej.

Renault Arkana
Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska

Choć hybryda od Renault swoją premierę na Wschodzie miała już jakiś czas temu, to u nas pojawiła się względnie niedawno. I bardzo dobrze, że w końcu mamy ją u siebie, ponieważ stanowi ona jedną z ciekawszych propozycji w swoim segmencie. Kilka niewielkich wad, które można było wyłapać podczas testów, w całości przysłaniają zalety, bo tych jest naprawdę sporo. Renault Arkana to bowiem auto przemyślane – wykonane z pomysłem i w trosce o najwyższy komfort, jednak nie dla każdego. Kto więc powinien rozważyć jego kupno?

Patent na bycie trendy

Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska

Francuski producent samochodów wie, co zrobić, by być zauważonym. Również w Arkanie postawił na charakterystyczny, modny design, który trafia zarówno do pań, jak i panów (chociaż trzeba przyznać, że modele takie jak najnowsze Clio albo Twingo popularniejsze są raczej wśród kobiet).
W przypadku naszego SUV-a pierwsze, co rzuca się w oczy, to sportowa, nieco drapieżna sylwetka. Mocno schodzący w dół dach nadaje dynamicznego wyglądu, co niewiele ma wspólnego z raczej spokojnym charakterem samochodu, niemniej wpasowuje się w dzisiejsze trendy.
Warto także zwrócić uwagę na oświetlenie – przednie i tylne reflektory utrzymane w podobnej stylistyce, zajmujące całą szerokość auta. Reflektory diodowe są nowoczesne i wyraziste. Z tyłu mamy też delikatny spoiler. Wszystkie te elementy ładnie się komponują i sprawiają, że obok Arkany chyba nie da się przejść obojętnie.

Renault Arkana
Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska

Komfort podróży w nowoczesnej kabinie

Zewnętrzne cechy auta sprawiają, że wydaje się ono większe, niż jest w rzeczywistości i to można zauważyć po wejściu do środka, jednak, co należy podkreślić, nie jest tak, że we wnętrzu brakuje miejsca. Wręcz przeciwnie. Kabina jest przestronna, a opadający dach nie przeszkadza w wygodnym sadowieniu się na tylnych siedzeniach osób mierzących nawet ponad 180 cm.
Projektanci Arkany zadbali o to, by podróż tym samochodem była komfortowa, a więc zapewnili liczne schowki, kilka gniazd USB i tym podobne udogodnienia. Sportowe fotele z manualnie regulowaną pozycją siedzenia też należy zaliczyć jako plus. Oczywiście nie są to jakieś potężne zmiany względem innych modeli Renault, ale wydaje się, że zastosowano drobne poprawki, by jednak zwiększyć przyjemność z wyprawy.

Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska
Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska
Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska

Technologia, do której nie można się przyczepić

Kokpit w Renault Arkana jest żywcem ściągnięty z Captura, ale zupełnie nie warto odbierać tego jako czegoś negatywnego. Po co zmieniać coś, co jest w porządku? Zwłaszcza że ta stylistyka bardzo pasuje do francuskiego SUV-a. Mamy bowiem dwa czytelne ekrany, ale nie zrezygnowano także z fizycznych pokręteł. Służą one na przykład do sterowania temperaturą – dobrze, że nie wprowadzono tych opcji do panelu multimedialnego, ponieważ manewrowanie w nim podczas trasy zawsze stanowi rozwiązanie mało poręczne. Większością innych funkcji steruje się z poziomu menu, ale na szczęście nie są już one aż tak istotne. Muzykę można zmieniać na kierownicy i to również należy zaliczyć do rozwiązań intuicyjnych.

Renault Arkana
Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska
Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska

Jeden z ekranów jest pionowy, drugi to cyfrowe zegary z kolorowym podświetleniem. Systemy multimedialne sprawne i nowoczesne. Czy można by było na coś ponarzekać? Pewnie tak, ale po co, gdy tak naprawdę technologicznie dostajemy od producentów wszystko to, czego realnie potrzebujemy?

Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska
Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska

Renault Arkana – w drogę!

Pierwsze, co koniecznie trzeba podkreślić, to to, że ten samochód jest stworzony do miasta. Oznacza to, że nie bardzo lubi się z autostradami i zawrotnymi prędkościami. Oczywiście pewne jego aspekty pozwalają wyruszyć w komfortową, dłuższą podróż: pojemny bagażnik (480 l z możliwością powiększenia do 1263 l, z podwójną podłogą) czy dobre wygłuszenie kabiny. Miejmy jednak świadomość, iż Arkana to auto bez sportowego zacięcia i z dynamiką u niej tak sobie. Jest bardzo ekonomiczna, ale w warunkach typowo miejskich. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć według danych producenckich, wynosi 172 km/h. Do 100 km/h rozpędza się w 10,8 s. Cieszy się dobrą amortyzacją i stabilnością. Renault daje nam dużo, o ile sami nie oczekujemy po tym samochodzie Bóg wie czego. Doceńmy więc bogate wyposażenie już w cenie standardu, a także wiele systemów bezpieczeństwa i funkcji ułatwiających prowadzenie auta.

Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska
Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska
Renault Arkana
Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska

Podstawowe parametry techniczne

  • Liczba miejsc: 5
  • Rozstaw kół przód: 1562 mm
  • Rozstaw kół tył: 1556 mm
  • Rozstaw osi: 2720 mm
  • Pojemność bagażnika: 480 l
  • Wysokość: 1570 mm
  • Długość: 4545 mm
  • Szerokość: 1820 mm

Podsumowanie

Renault Arkana HEV – miejsko, rodzinnie i z pomysłem. Testy francuskiego SUV-a. Foto Justyna Grochowska

Jak już wcześniej zostało wspomniane, Renault Arkana to nie jest samochód dla każdego. W czyim garażu się więc sprawdzi?
Przede wszystkim osoby, która chce nim podróżować głównie po mieście. Lubi spokojną, bezpieczną jazdę przy użyciu poręcznych, nowoczesnych technologii. Docenia modny, sportowy design w aucie, paradoksalnie, bez sportowego zacięcia. Tych kierowców, których kusi szybka, zrywna jazda, Arkana nie zadowoli. To rodzinne auto w adekwatnej do oferowanej jakości cenie, nad którym na pewno warto się zastanowić, ale wpierw należy określić też swoje priorytety.

Testowała Monika Rebelak