120 zł za jeansy warte… niecałe 20! Co składa się na cenę spodni?

Koszty produkcji spodni to zaledwie 1/5 kwoty, którą za nową parę musimy zapłacić w sklepie. Nie płacimy wcale za jakość, bo nawet połowa naszych pieniędzy trafia prosto do kieszeni sprzedawcy. Sprawdzimy, jak krok po kroku rośnie cena jeansów.

Foto/pixabay.com

Jeansy jeszcze długo nam się nie znudzą. W ubiegłym roku Polacy wydali na nie blisko 3,5 mld złotych. Ale czy na pewno wiemy, za co rzeczywiście płacimy, gdy kupujemy w sklepie kolejną parę?

Jak wynika z analizy Picodi, koszty produkcji jednej pary stanowią zaledwie 1/5 jej ostatecznej sklepowej ceny.

120 zł za jeansy warte… niecałe 20! Co składa się na cenę spodni?

Nieco ponad 20 zł za wykonanie jednej pary to i tak sporo w porównaniu do kosztów pracy fabryk w Wietnamie, Pakistanie czy Bangladeszu, gdzie można je uszyć o wiele taniej. – podkreślają autorzy.

Kupując spodnie, płacimy również za ich transport i magazynowanie. Najwięcej z naszych pieniędzy dostają jednak sieci sprzedaży. W przypadku analizowanej pary marża sprzedawcy wyniosła blisko 50%!

120 zł za jeansy warte… niecałe 20! Co składa się na cenę spodni?

W swojej publikacji autorzy podkreślają również ogromną rolę marketingu, który napędza sprzedaż jeansów największych marek. Za towar z wyższej półki zwykle jesteśmy gotowi zapłacić więcej – szczególnie wtedy, gdy spodnie widzieliśmy już wcześniej na nogach ulubionej gwiazdy. Producenci doskonale to wiedzą.