Co to jest dropshipping? Podstawowe informacje
Dropshipping to model biznesowy pozwalający działać w branży e-commerce. Polega na tym, że sprzedawca nie przechowuje towarów we własnym magazynie, lecz kupuje produkty od dostawcy lub producenta, a ten wysyła je do klienta. Sprawia to też, że właściciel sklepu nie musi prowadzić swojej linii produkcyjnej. Interesują go kwestie doboru artykułów, techniki związane ze sprzedażą online oraz działania marketingowe.
Proces realizacji zakupów w ramach dropshippingu zaczyna się od złożenia zamówienia przez klienta w sklepie online. Następnie systemy sprzedawcy wysyłają informację na ten temat do systemów dostawcy. Tam dochodzi do przyjęcia zamówienia, pakowania i nadania. Na koniec paczka trafia do konsumenta.
Dropshipping stał się bardzo popularny w ostatnich latach, ponieważ pozwala na łatwe wejście do jednej z najdynamiczniej rozwijających się branż. E-commerce to przyszłość sprzedaży, a model pośredniczenia między klientem i producentem niesie niskie ryzyko finansowe i operacyjne dla właściciela sklepu. Produkty można sprzedawać np. na własnej stronie lub za pośrednictwem portali typu market place.
Jak zacząć swoją przygodę z dropshippingiem?
Rozpoczęcie przygody z dropshippingiem w Polsce jest bardzo łatwe, ponieważ kompleksowo pomaga w tym serwis Sky-Shop. To platforma, dzięki której wszystkie kroki rozpoczęcia nowego biznesu stają się banalnie proste. W pierwszej kolejności sprzedawca musi znaleźć hurtownie, które oferują towar, jaki chce sprzedawać.
Bazę producentów i hurtowników można przejrzeć właśnie na Sky-Shop. Znajdują się tam dostawcy z wielu różnych sektorów rynku, którzy proponują m.in. ubrania czy sprzęty. Warto skontaktować się z różnymi firmami, aby porównać ich oferty i sprawdzić, z którymi najbardziej opłaca się współpracować. Należy rozważyć wysokość marży, a także procedurę realizacji zwrotów.
Kolejny krok to wybór odpowiedniego narzędzia do przeprowadzania transakcji. Można uruchomić własny sklep, troszcząc się o budowę wizerunku marki, lub skorzystać z udogodnień, jakie niosą platformy market place. Najlepiej sięgnąć po oprogramowanie Sky-Shop, które pomoże integrować systemy dostawców z systemami sprzedażowymi. W serwisie znajdują się wszelkie niezbędne instrukcje, które przeprowadzają nowych sprzedawców przez kroki konfiguracji.
Trzeba się zastanowić, czy zakładać jednoosobową działalność gospodarczą czy nie. Jeśli planuje się generować spore zyski, będzie to konieczne. Od lipca 2023 roku obowiązują przepisy, które pozwalają na sprzedaż nierejestrowaną wyłącznie przy osiąganiu przychodu wynoszącego maksymalnie 75% minimalnego wynagrodzenia. Istnieją też wtedy ograniczenia związane z liczbą hurtowni, których towary się sprzedaje.
Kiedy wszystkie formalności są już załatwione, pozostaje zająć się promocją sklepu i sprzedażą. W ramach działań marketingowych warto zadbać o reklamy online, aktywność w social mediach, content video czy artykuły sponsorowane. Ogromnie ważne jest SEO, które pozwala wspinać się na wysokie pozycje wyszukiwania i zwiększać ruch na stronie oraz konwersję.
Dropshipping może być stałym biznesem, który nieustannie da się rozwijać i zmieniać względem bieżących potrzeb rynkowych. Dla niektórych stanowi pewnego rodzaju test własnych umiejętności w branży e-commerce i bywa wstępem do uruchomienia sklepu z własnym towarem. To świetny sposób na zdobycie cennego doświadczenia w handlu różnymi produktami.
Jakie zalety ma dropshipping?
Dropshipping to model biznesowy, który wdraża się bez dużych inwestycji finansowych. Nie trzeba wynajmować magazynu, kupować produktów na zapas, utrzymywać pracowników ani samodzielnie wytwarzać towarów. Jest to zatem sposób na biznes dla osób bez większych oszczędności czy obawiających się ryzyka finansowego.
Jeśli znajdzie się hurtownie, które obsługują również zwroty towarów, można pracować w pełni zdalnie. Oznacza to, że sklepem da się zarządzać z każdego miejsca na świecie, co spodoba się wszystkim zwolennikom workation czy po prostu miłośnikom podróży.
Każdy sprzedawca w ramach tego modelu zyskuje niezwykłą swobodę w kreacji asortymentu. Towary pozyskuje się od różnych hurtowników, tworząc dokładnie taką ofertę, jaką się chce. Pozwala to również na podążanie za trendami sezonowymi. Latem warto sięgnąć np. po stroje kąpielowe, a zimą ciepłe czapki czy ozdoby świąteczne. Właściciel sklepu nie musi martwić się niesprzedanymi zapasami i magazynowaniem.
Brak konieczności zarządzania magazynem i realizacją zamówień pozwala skoncentrować się na innych aspektach biznesu, takich jak marketing, obsługa klienta i rozwój strategii sprzedażowej. Sprzedawca może zadbać o efektywną promocję i realizować się w kreatywnych kampaniach.
Dropshipping – wady modelu sprzedażowego
W ramach dropshippingu wszystkie produkty pozyskuje się od hurtowników. Niekiedy okazuje się, że poszczególne towary na żywo cechują się niską jakością wykonania. W oczach klientów wpływa to na wizerunek sprzedawcy, a nie producenta, co może negatywnie przekładać się na wyniki sprzedaży i opinie o sklepie. Należy zatem zadbać o to, by dystrybuować wyłącznie artykuły od sprawdzonych dostawców.
Wszystkie procesy związane z kompletowaniem i wysyłką zamówień leżą po stronie hurtowników. W razie jakichkolwiek nieprawidłowości czy opóźnień również to sklep musi mierzyć się z nieprzychylnymi opiniami. Wiele czynników nie zależy od sprzedawcy, więc trzeba nieustannie trzymać rękę na pulsie. Poza tym powinno się mieć świadomość ogromnej konkurencji panującej na rynku.
Warto spróbować swoich sił w dropshippingu. Sky-Shop to bardzo pomocne w całym procesie narzędzie, które z pewnością ułatwi poszukiwanie sprawdzonych dostawców i realizację wszelkich kwestii technicznych.