Dacia skutecznie podąża drogą Skody i od lat poszerza gamę modeli stawiając na praktyczność i skromność. Obecny dziś w teście Logan to ucieleśnienie miejskiego ideału. Najnowsze dziecko Renault, silnik 3-cylindrowy z bezpośrednim wtryskiem benzyn, turbodoładowaniem oraz instalacją LPG sprawiają, że możemy nazwać go po prostu – majstersztyk.
Silnik/skrzynia
Silnik to najnowocześniejsza jednostka napędowa Renault zrobiona w technologii downsizingu, posiada jedynie 900cm3 pojemności i 3 cylindry. Brzmi ciężko, czasami prawie jak pralka, ale dzięki wałkom wyrównoważającym nie wykazuje żadnych drgań. Dynamika – przyzwoita, dzięki wyposażeniu w bezpośredni wtrysk benzyny oraz turbodoładowanie. Mamy do dyspozycji 90KM przy 5000 obr/min. Co ważne silnik zapala na benzynie, a po osiągnięciu temperatury przełącza się na LPG, więc dodatkowo funkcja autostop powoduje wyjątkową ekonomikę zużycia,
Zawieszenie/koła/hamulce
Z przodu pracują kolumny typu McPherson z trójkątnymi wahaczami i stabilizatorem poprzecznym. Zawieszenie tylne składa się z belki skrętnej, czyli: dwóch wahaczy wleczonych połączonych z podatnym na skręcanie elementem, sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami hydraulicznymi. Najbardziej rozczarowują hamulce, bo o ile z przodu są tarcze wentylowane, to z tyłu są hamulce bębnowe. Koła to zwykłe raczej 195/60×15 zapewniają przyzwoite trzymanie drogi ale też dobrze znoszą nierówności polskich dróg.
Ekonomia
Kwestie finansowe to najlepsze cechy tego auta. Ekonomia jak i sama cena samochodu, zachwycaja. Auto w trasie zadowoli się 7L gazu, a w mieście maksymalnie 11L/100km gazu LPG, więc średnia z testu wyszła 9,5L/100km.
Wygląd
Dacia od zawsze kojarzyła nam się z tanimi samochodami o nijakim wyglądzie. Trzeba jednak przyznać, że rewolucja jaką przeszła ostatnimi czasy – zachwyca. Swoim wyglądem nie przypomina już niskobudżetowych, kanciastych poprzedników, teraz wyróżniają go opływowe, energetyczne kształty.
Dacia Logan zyskała bardzo spójną stylistykę o nowoczesnym wyglądzie i jak na auto, które w dalszym ciągu jest jednym z najtańszych w klasie, nie ma się czego wstydzić. Auto nabrało miękkich zaokrągleń i płynniejszych kształtów. Sprawia wrażenie solidnego i dynamicznego, a przede wszystkim funkcjonalnego kombi. Przód auta przedstawia się atrakcyjnie z uwagi na nowocześniejszy zderzak z delikatnym przetłoczeniem na kształt spojlera, duży grill z pokaźnym logo, płynnie łączy się z reflektorami. Tył to głównie pokaźnych rozmiarów klapa bagażnika, po obu jej stronach zespolone z błotnikami klosze lamp.
Wnętrze może nie robi ogromnego wrażenia, jest trochę szare i ponure, ale okazuje się, że w samochodach, które niewiele kosztują można wpasować nowinki technologiczne. Zaskoczyła nas więc obecność dotykowego systemu multimedialnego, łączność z Bluetoothem oraz nawigacja, która zaskakuje łatwością w obsłudze. Na panelu centralnym znajdziemy również wygodne i nieskomplikowane sterowanie klimatyzacją oraz przyciski otwierania przednich szyb. Spasowanie elementów jest przyzwoite, ale wszystko jest twarde i wygląda tanio. W Loganie siedzi się dość wysoko i z uwagi na słabo wyprofilowane fotele ciężko jest przyjąć wygodną pozycję. Na pewno nie możemy narzekać na przestronność wnętrza i ilość miejsca dla pasażerów, na tylnej kanapie dość wygodnie będą podróżować trzy osoby. Powalająca jest pojemność bagażnika 573l z możliwością powiększenia do 1518l.
Wrażenia z jazdy
Jak na teoretycznie tanie i rodzinne kombi ten samochód prowadzi się naprawdę doskonale! Auto jest w miarę ciche, a sam komfort jazdy tylko przyzwoity. Dynamiczny przy każdej zmianie biegów, a nierówności i zniszczone drogi nie robią na nim żadnego wrażenia.
Fot. Bezpieczna Podróż