Jak zbudować wizerunek firmy przyjaznej cudzoziemcom?

Wyobrażenie na temat firmy nie powstaje znikąd. To element, który organizacja może umiejętnie kreować i realnie na niego wpływać. Oto składowe, które pomogą zbudować wizerunek firmy przyjaznej cudzoziemcom i które przyciągną pracowników z innych państw.

Jak zbudować wizerunek firmy przyjaznej cudzoziemcom? /fot. Pixabay

Ogłoszenie w języku obcym

Jeśli chcemy, aby na ogłoszenie o pracę odpowiedziały osoby z innych państw, musimy zadbać, aby było ono zrozumiałe. Najlepiej więc, aby było przetłumaczone na język angielski lub inny, np. chcąc zatrudnić osoby z idealnym niemieckim, ogłoszenie powinno być opublikowane właśnie w języku niemieckim – mówi Aleksandra Pocheć, konsultant w Monster Talent Sourcing Services.

Strona www z opcją tłumaczenia

Otwartość buduje także fakt posiadania witryny firmy w kilku wersjach językowych. Z reguły wersje oznaczone są ikonami flag (Wlkielkiej Brytanii, Francji, Niemiec) na stronie www. To bardzo ważny czynnik, który umożliwia cudzoziemcom zapoznanie się z firmą.

Wideo z udziałem pracowników zza granicy

Coraz częściej firmy nagrywają filmiki autopromocyjne, które są elementem strategii rekrutacyjnej. Jeśli planujemy pokazać, że nasza polityka zatrudnienia uwzględnia pracowników z innych państw, zaprośmy do udziału w nagraniu cudzoziemców, których już zatrudniamy. Nic tak nie umacnia wizerunku firmy przyjaznej cudzoziemcom, jak przykład kariery osoby z innego kraju.

Wielokanałowa komunikacja

Wizerunek kuleje w przypadku firm, z którymi nie można się skontaktować. Jeżeli więc zamieszczamy ogłoszenie licząc na odzew cudzoziemców, zadbajmy o to, aby po naszej stronie była osoba znająca minimum język angielski. Ważne, by zadbać o osobę do kontaktu na różnych kanałach komunikacji np. Facebooku czy Twitterze. Zwłaszcza młode osoby, dopiero wchodzące na rynek pracy, mogą korzystać z tych narzędzi.
Obcokrajowcy szukają zatrudnienia w Polsce wielokanałowo, dlatego warto być obecnym w wielu kanałach, by zwiększyć rozpoznawalność firmy oraz szybciej zamykać procesy rekrutacyjne – dodaje Pocheć.

Jak zbudować wizerunek firmy przyjaznej cudzoziemcom? /fot. Pixabay

Obecność na międzynarodowych imprezach

Firma przyjazna cudzoziemcom powinna zadbać o obecność na międzynarodowych imprezach np. kulturalnych czy związanych ze światem biznesu. Właśnie w taki sposób umacnia się w świadomości potencjalnych pracowników jako marka otwarta na świat.

Rozmowa kwalifikacyjna z uwzględnieniem różnic kulturowych

Zyskamy w oczach potencjalnego pracownika, jeśli na spotkaniu o pracę uwzględnimy pewne różnice kulturowe. Pamiętajmy, że Hiszpanie czy Włosi lepiej odnajdą się podczas mniej formalnej rozmowy, która nie jest oparta o pytania z kwestionariusza. Z kolei precyzyjni Niemcy chętnie omówią zasady przyszłej współpracy, a Brytyjczycy będą chcieli znać wynagrodzenie, zanim przystąpią do rozmów. Warto prowadzić spotkanie o pracę z uwzględnieniem tych różnic.

Jak zbudować wizerunek firmy przyjaznej cudzoziemcom?

Pakiet relokacyjny

Elementem, który wpływa na pozytywne postrzeganie pracodawców przez cudzoziemców, są pakiety relokacyjne. Fakt, że firma pomaga nowym pracownikom odnaleźć się w Polsce, bardzo pozytywnie wpływa na wizerunek. Z badań wynika, że 41 proc. pracodawców oferuje obcokrajowcom kursy językowe, 35 proc. stawia na integrację z zespołem, w tym wspólne wyjazdy, a 31 proc. udziela wsparcia podczas załatwiania dokumentów i pozwoleń. Wizerunek firmy przyjaznej cudzoziemcom warto budować na przekazie z udziałem obcokrajowców, w języku, którym się posługują. Ta otwartość przełoży się na skrócenie procesów rekrutacyjnych.