Czy znajdziemy w nim rozwiązania uszyte na miarę kobiety? Czy przekona mnie, że jest samochodem wyprodukowanym specjalnie dla mnie? Wiele przemawia za tym, że tak!

Wygląd i design
Co prawda nie testowałam Rio, ale z wyglądu te dwa auta mają wiele wspólnego. Kia Stonic jest troszkę podniesiona, o odważnym wyglądzie, ale i designersko wystylizowana. Te pomarańczowo-miedziane wstawki nadają autu uroku i przykuwają uwagę. Pomarańczowy lakier na lusterkach, aerodynamiczna linia, relingi dachowe i przyciemniane szyby oraz nastroszona osłona chłodnicy mówią: jestem groźny i szybki! Wnętrze imponująco ciekawe.

Gdy usiadłam w fotelu, poczułam się dość komfortowo. Nie sądziłam, że samochód tej wielkości może zapewnić poczucie swobody. Kierownica doskonale wyprofilowana, dobrze trzyma się dłoni. Wykończona perforowaną skórą i chromowanymi detalami. Zegary są klasyczne, kokpit zaś jest ozdobiony pomarańczową listwą okalającą panel multimedialny. Ekran 7-calowy, dotykowy, z radioodtwarzaczem MP3 z RDS, sterowany z koła kierownicy. Wydaje mi się zbyt matowy, jakby producent pomylił go z e-bookiem. Pionowe przyciski sterujące radiem, mediami i temperaturą są wygodne i dobrze się zmienia parametry. Ekran jest wyraźnie oddzielony od panelu klimatyzacji.

Temperaturę zmienia się za pomocą klasycznych pokręteł. Pod spodem znajduje się wygodny schowek na komórkę, klucze i karty wjazdowe. Bagażnik zmieści dwie torby, ale jeśli złożymy fotele, to przewieziemy większe gabaryty.
Jak się prowadzi Kia Stonic?
Skrzynia biegów dobrze zestrojona. Biegi wchodzą bardzo sprawnie. Podgrzewane fotele i kierownica – to coś, co lubię w samochodzie. Światła do jazdy dziennej przełączają się automatycznie na światła mijania, zaś funkcja doświetlania zakrętów ułatwia prowadzenie po zmroku. Ten niewielki samochód w zakręty wchodzi delikatnie, bez przeciążenia, zapewne dlatego, że jest wyposażony w VSM, czyli system zarządzania stabilnością auta. System bezpieczeństwa jest rozbudowany i obejmuje ABS – system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania, ESC– system stabilizacji toru jazdy oraz jazdy podczas hamowania. Bezpiecznie wycofamy z parkingu, bo auto wyposażone jest w tylne czujniki parkowania oraz kamerę cofania. Jeśli czytacie moje testy, to wiecie, że zwracam uwagę z jednej strony na osiągi, ale z drugiej na muzykę płynącą z głośników. Te znajdziemy tu cztery – są co prawda wspierane przez dwa tweetery, ale tony mogłyby być bardziej głębokie.

Podsumowując:
Kia Stonic to miejskie auto dla młodej dziewczyny. W zwariowanych barwach, ciekawe, ale nie można przesadzić z szybką jazdą. Samochód wygodny i doskonały na weekendowe wypady, ale też do codziennej jazdy miejskiej. Wygodnym rozwiązaniem zarówno w mieście, jak i poza nim, jest system autonomicznego hamowania z trzema trybami pracy: miejskim, pozamiejskim oraz wykrywaniem przechodniów (szczególnie przydatny podczas jazdy miejskiej).
Ten samochód ma coś w sobie. Gdybym oceniała człowieka, to powiedziałabym, że to ten
niepowtarzalny błysk w oku. Ale w przypadku Kia Stonic to odwaga, przebojowość i wygoda.

Dane techniczne:
- Silnik: 1.4 DOHC 100 KM benzynowy
- Napęd: na jedną ośSkrzynia biegów: 6MT
- Wersja wyposażenia: L + AEB + STY
- Rok produkcji: 2019
- Kolor: UD Clear White
- Liczba miejsc: 5
Wyposażenie pakietowe:
- L + AEB + STY
- Poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera, system dezaktywacji
- System dezaktywacji poduszki powietrznej pasażeraPodusz
- ki powietrzne boczne dla kierowcy i pasażera oraz pełnowymiarowe
- Kurtyny powietrzne
- Napinacze pasów bezpieczeństwa dla foteli przednich
- System bezpiecznego mocowania fotelików dziecięcych
- Zabezpieczenie przed otwieraniem drzwi tylnych
- EBD – system rozdziału siły hamowania
- ESC – system stabilizacji toru jazdy
- VSM – system zarządzania stabilnością auta
- ESS – automatycznie włączane światła awaryjne na wypadek gwałtownego hamowania
- HAC – system wspomagający ruszanie na wzniesieniu
- CBC – system kontroli hamowania w zakręcie
- SLS – system stabilizacji toru jazdy podczas hamowania
- Hamulce tarczowe przód/tył
- Światła do jazdy dziennej, automatycznie włączane światła mijania z czujnikiem zmierzchu
- Przednie lampy typu projekcyjnego
- Światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED
- Przednie lampy przeciwmgielne typu projekcyjnego, funkcja statycznego doświetlania
zakrętów - Czujniki parkowania – tył, kamera cofania
- Elektrycznie regulowane lusterka z funkcją podgrzewania, obrotomierz
- Zdalnie sterowany centralny zamek z alarmem, immobilizer, składany kluczyk
- Funkcja otwierania pokrywy bagażnika
- Klimatyzacja automatyczna z funkcją odparowania przedniej szyby
- Dodatkowa nagrzewnica powietrza(do aut z silnikiem diesla)
- Konsola centralna z wzdłużoną regulacją podłokietnika, zamykany schowek
- Ładowarka USB do urządzeń przenośnych w tylnej części podłokietnika
- Automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Szyby tylne sterowane elektrycznie
Koła:
- Koło zapasowe dojazdowe
- Kontrola ciśnienia w oponach
- 15” aluminiowe obręcze kół z oponami 185/65/R15 (dla wersji z silnikiem 1.2 DOHC)
- Wskaźnik temperatury zewnętrznej
- Wskaźnik wyboru optymalnego biegu
- Lampki do czytania w konsoli górnej, schowek na okulary, oświetlenie bagażnika
- Funkcja podświetlania lusterek w osłonach przeciwsłonecznych
- Kieszeń w oparciu przedniego fotela pasażera
- Haczyki do mocowania siatki w bagażniku
- Kanapa tylna dzielona 6:4 oraz składana
- Pokrywa przestrzeni bagażowej
- Relingi dachowe