„Kimberly Akimbo” w reżyserii Aleksandry Popławskiej

Już 12 września będzie miała miejsce premiera najnowszego spektaklu w reżyserii aktorki. O czym mówi sztuka i jak wyglądał proces jej realizacji? O tym w kilku słowach opowiada sama Popławska.

„Kimberly Akimbo” w reżyserii Aleksandry Popławskiej. Foto Instagram @aleksandrapoplawska

Sztuka „Kimberly Akimbo” w czuły sposób opowiada o ludzkich słabościach, nie stroniąc od poczucia humoru, co powoduje, że przeglądając się w wadach postaci, możemy w przychylny sposób spojrzeć na nasze własne. Autor wyposażył każdego z bohaterów w jakąś ludzką „usterkę”, co powoduje, że stają się nam oni bliscy ze swoimi kompleksami, nieporadnością i nieumiejętnością życiową. Kimberly Akimbo, jest chora na niezwykle przewrotną chorobę która w młodym wieku pozbawia ją wszelkich przywilejów młodości, jednocześnie czyniąc z niej osobę najbardziej dojrzałą i ludzką z całego rodzinnego towarzystwa. Kimberly poznajemy w dniu jej szesnastych urodzin, o których rodzice podświadomie zapominają, gdyż jest to wiek, którego dożywają tylko nieliczni chorzy na progerię, ponieważ starzeją się cztery razy szybciej niż przeciętny człowiek. Pomimo „podeszłego wieku” Kim zdaje się być typową nastolatką, chodzącą do szkoły i niepozbawioną marzeń o przyjaźni czy miłości. W dniu swoich urodzin poznaje Jeffa, chłopaka który dostrzeże w niej jej wyjątkowość i stanie się jej najbliższym przyjacielem w ostatnich dniach życia.

Matka Kim, Pattie jest w ciąży i świeżo po operacji zespołu cieśni nadgarstka, z towarzyszącą jej burzą hormonów i niestabilnością emocjonalną oczekuje przyjścia na świat „dziecka idealnego”. Kocha Kim ale w głębi duszy jest głęboko niepogodzona z jej chorobą. Buddy, ojciec Kim, to roztargniony alkoholik i marzyciel. Im bliżej tych być może ostatnich, szesnastych urodzin Kim, tym bardziej nie może się odnaleźć w rzeczywistości. W życiu rodziny pojawi się również tajemnicza i nieokiełznana Debra, która wprowadzi duże zamieszanie, niepokój i chaos oraz wyjaśni przed czym tak naprawdę rodzina uciekła zmieniając miejsce zamieszkania. Debra będzie chciała wykorzystać Kim do osiągnięcia własnego celu. W spektaklu znajdziemy wątki kryminalne, dramatyczne i komediowe, które splotą się w jedną intensywną całość, a choroba będzie tylko pretekstem, żeby opowiedzieć o człowieku samotnym, wykluczonym, zagubionym, niejednoznacznym i pełnym sprzeczności – czyli o każdym z nas.

Koncepcja reżyserska

Aleksandra Popławska stawia na minimalizm realizacyjny, aby maksymalnie ubarwić postaci i wydobyć potrzebne emocje. Przy całej wyrazistości i poczuciu humoru którym obdarzony jest dramat, chce podkreślić zwłaszcza te sceny w których możemy zajrzeć każdemu z bohaterów w dusze, „dobrać się” do jego intymności. Praca z aktorem będzie poległa na znalezieniu balansu pomiędzy prawdą postaci, jej wrażliwością a zawartym w niej komizmem.

Chcąc wydobyć to, co istotne, wraz ze scenografem Tomkiem Mreńcą postanowiliśmy stworzyć prostą umowną przestrzeń oraz ograniczyć liczbę rekwizytów do niezbędnego minimum. Rekwizyty powinny zachować ponadczasowy charakter, nie wskazywać na konkretną epokę ani przestrzeń geograficzną. Powinny być minimalistyczne i nie zwracać na siebie uwagi. To co ma przyciągać uwagę widza to człowiek, jego osobowość i emocje. Idąc tym tropem z kostiumografką Marią Matyldą Wojciechowską przygotowujemy koncepcje kostiumów, które mogłyby być noszone zarówno dziś, jak i w latach dziewięćdziesiątych, w Polsce ale i New Jersey. Kostiumy vintage z nutą retro tak naprawdę mają nam stworzyć nowy, niepowtarzalny i osobliwy świat, tak jakby Bogota, dzielnica w New Jersey była osobną planetą – tłumaczy reżyserka. – Oświetlenie spektaklu chcemy ubogacić projekcjami, które będą budowały nam tło oraz podkreślały elementy scenografii. Projektor będzie stosowany również jako źródło światła i swoją chłodną barwą będzie stanowił uzupełnienie ciepłego światła reflektorów. Wszystkie te działania nie mają być popisem wspaniałych artystów, których zaprosiłam do współpracy, ale mają pomóc w wydobyciu tego, co według mnie w teatrze jest i zawsze było najistotniejsze – opowieści o kondycji człowieka – dodaje.

Tytuł: Kimberly Akimbo
Autor: David Lindsay-Abaire
Tłumacz: Daniel Wyszogrodzki
Reżyseria: Aleksandra Popławska
Występują: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Marek Kalita, Edyta Ostojak, Marianna Linde,
Dominik Mirecki
Scenografia: Tomasz Mreńca
Muzyka: Daniel Spaleniak, Tomasz Mreńca
Producent: Teatr Stary w Lublinie
Premiera: 12.09.2020 Teatr Stary w Lublinie