
Fundacja Wisławy Szymborskiej podjęła wyjątkową współpracę z siecią odzieżową Medicine, której owocem jest kolekcja „Możliwości”. Dzięki tej kolaboracji twórczość jednej z polskich noblistek ma możliwość dotrzeć do szerszego grona odbiorców, nie tylko czytelników poezji.

Fundacja Wisławy Szymborskiej na temat kolekcji
– Akademia Szwedzka, przyznając w 1996 roku Literacką Nagrodę Nobla Wisławie Szymborskiej, zwróciła uwagę na charakterystyczny rys jej poezji: ironiczną precyzję. Podobną ironię oraz połączenie filozofii z poczuciem humoru można znaleźć na jej kolażach zwanych wyklejankami. Kolekcja Fundacji Wisławy Szymborskiej x Medicine skierowana jest przede wszystkim do miłośników Szymborskiej i jej ironii, ale wyobrażam sobie, że ktoś, kto nigdy nie czytał wierszy noblistki, a zachwyci się jakimś cytatem lub kolażem – sięgnie po jej książki. Bardzo bym sobie tego życzył! – wyznał prezes fundacji, a także były sekretarz Szymborskiej, Michał Rusinek.
Marka Medicine wyprodukowała także video promocyjne, które zawiera zapis odczytania wiersza noblistki pt. „Możliwości” przez takich artystów jak Andrzej Seweryn, Marek Napiórkowski, Dorota Miśkiewicz, a także wyżej wspomniany już Michał Rusinek.
Idea kolekcji


Nazwa linii, będąca jednocześnie tytułem wiersza, nie jest przypadkowa. Umieszczenie tekstowych, a także graficznych cytatów Szymborskiej na produktach marki Medicine podkreśla to, jak bardzo uniwersalne były treści poetki. Nie tracą one na aktualności, natomiast w nowych kontekstach dają świeże możliwości interpretacyjne.


Projekt Medicine i Fundacji Wisławy Szymborskiej pokazuje, jak literatura, sztuka plastyczna i moda potrafią ze sobą współgrać i tworzyć razem coś wyjątkowego.

