Polskie marki odzieżowe w obliczu pandemii

Z jakimi problemami boryka się w obecnych czasach polski rynek modowy?

Polskie marki odzieżowe w obliczu pandemii

O funkcjonowaniu polskiej branży odzieżowej w dobie koronawirusa opowiadania Anna Tober, założycielka marki VOLNA.

Co zmieniło się w naszym podejściu do kupowania ubrań w trakcie pandemii?

  • Anna Tober: Na pewno w trakcie zamknięcia sklepów wzrosła sprzedaż online. Również zmieniły się nasze potrzeby – zamiast eleganckich ubrań do pracy, na różne uroczystości i imprezy kupowaliśmy głównie odzież casualową. Teraz powoli sytuacja wraca do normy, ale przewiduje się, że trend odejścia od ubrań eleganckich będzie się pogłębiał. Dres wygrywa z garniturem.

Kupujemy mniej czy więcej niż przed pandemią?

  • Wiele osób zaczęło bardziej kontrolować swoje wydatki, ma to związek z niepewnością o domowe finanse. Z drugiej strony wiele sieciówek odzieżowych już teraz zaczęło masowo wyprzedawać towar zalegający im od marca na magazynach. Nie jest to dobre zjawisko dla małych polskich marek, nie możemy konkurować z nimi ceną. Mam nadzieję, że klienci docenią jednak naszą jakość, serce wkładane w przygotowywanie kolekcji oraz to, że dużo małych firm szyje na miejscu, w Polsce.

No właśnie, co z tym szyciem ubrań w Polsce, czy to naprawdę takie ważne?

  • Szycie w Polsce w dobrych szwalniach jest o wiele droższe niż np. w Azji, ale daje to wiele korzyści. Wiemy wtedy, że nie była wykorzystywana praca dzieci, a szycie odbywało się w bezpiecznych warunkach. VOLNA szyje tylko w Polsce, w lokalnych, zaprzyjaźnionych szwalniach, które działają legalnie, a ich pracownicy mają opłacany ZUS. Dzięki bliskości szwalni możemy na bieżąco zamawiać brakujące modele i nie szyjemy na zapas, a tym samym nie marnujemy materiału. Promujemy odpowiedzialną modę.

Odpowiedzialna moda to chwilowa tendencja czy stały trend?

  • Jest to dość nowy, ale stale rosnący trend. Coraz więcej osób zaczyna się zastanawiać z czego i w jakich warunkach powstały ich ubrania. Okres pandemii sprzyja pytaniom o sposób, w jaki kupujemy rzeczy, czy robimy to kompulsywnie kierując się ceną, czy zastanawiamy nad ich jakością, aby posłużyły nam dłużej. My szyjemy z ekologicznych materiałów wysokiej jakości. Dążymy do tego, żeby nasze ubrania powstawały z certyfikowanych dzianin i tkanin, takich jak tencel, wiskoza Ecovero i bawełna organiczna. Dlatego też dodajemy do naszych ubrań delikatne bawełniane metki, a zawieszki wykonane są z kartonu pochodzącego z recyklingu. Wysyłane ubrania pakujemy nie w plastik, ale w tekturę z materiałów wtórnych, które mogą być dalej przetwarzane.

Ubrania marki VOLNA to bardzo proste modele. Kobiety chcą je nosić?

  • Tak, widzimy coraz większy powrót do klasyki. Kupowanie „ciucha na jeden sezon” powoli wychodzi z mody. Proste koszulki, koszule i sukienki w zestawieniu z różnymi dodatkami zawsze wyglądają dobrze. Poza tym nie chcemy, żeby było nudno – zawsze dodajemy do projektu jakiś oryginalny element.

Dlaczego powstała marka?

  • VOLNA powstała, ponieważ wiemy, jakim problemem jest znalezienie prostych i kobiecych ubrań z ekologicznych materiałów. Połączenie ponadczasowych krojów, pięknych kobiecych fasonów i ekologicznych materiałów sprawia, że nasze ubrania mogą być bazą każdej garderoby. Chcemy, żeby nasze ubrania dawały Ci pewność, że w każdej sytuacji dobrze wyglądasz. Chcemy, żebyś czuła się kobieco nie rezygnując ze swobody. Dlatego stawiamy na jakość – testujemy modele i materiały, bo nie zgadzamy się na to, żeby w dzisiejszych czasach ubranie było towarem jednorazowego użytku, trafiającym na śmietnik z powodu wyjścia z mody czy uszycia z materiałów niskiej jakości.

Jak powstała nazwa firmy? Co było inspiracją?

  • Nazwa nasunęła się nam w sposób naturalny. Z jednej strony jako nawiązanie do nurtu „slow fashion” i ogólnie „slow life”. Tworzymy bez pośpiechu, starannie tworzymy nasze formy i gruntownie testujemy je dla danego rodzaju materiału tak, aby pasowały na kobiety o różnych figurach. Z drugiej strony to po prostu wolność, czyli swoboda wynikająca z wygody i ponadczasowości naszych ubrań. VOLNA nie goni za sezonowymi trendami, po prostu wyciągasz sukienkę czy bluzkę z szafy i wiesz, że zawsze będziesz w niej świetnie wyglądać i dobrze się czuć. Bardzo cenimy sobie minimalizm – zarówno pod względem ilości jak i formy. Uwalniamy szafy od nadmiaru ubrań a ubrania od nadmiaru formy.
Polskie marki odzieżowe w obliczu pandemii
Polskie marki odzieżowe w obliczu pandemii
Polskie marki odzieżowe w obliczu pandemii