Odszyfrowanie samochodowych komunikatów wcale nie musi być trudne, podstawową kwestią jest zwrócenie uwagi na kolor świecącej się kontrolki. Każda z trzech barw: zielona, pomarańczowa i czerwona już na pierwszy rzut oka pozwala odgadnąć jak istotna jest informacja i czy powinniśmy kontynuować jazdę.
Co oznaczają kolory?
W takcie użytkowania auta kierowcy najczęściej towarzyszą zielone (lub niebieskie) symbole, które oznaczają uruchomione funkcje samochodu, jak np. kierunkowskazy czy światła. Pełnią one rolę informacyjną i nie sygnalizują usterek, dlatego nie wymagają naszej interwencji. Z większą uwagą powinniśmy obserwować pomarańczowe kontrolki, które mogą oznaczać działanie systemów lub urządzeń, ale także niegroźne awarie lub „potrzeby” samochodu – jak np. rezerwa paliwa.
Ta grupa kontrolek pełni rolę ostrzegawczą, sygnalizowane w ten sposób problemy nie uszkodzą od razu samochodu, jednak potrzebują sprawdzenia lub naprawy w najbliższym możliwym terminie. Czerwony kolor na desce rozdzielczej auta to jasny komunikat – zatrzymaj samochód. Świecące się na czerwono kontrolki zazwyczaj zwiastują poważną awarię, ich zignorowanie może być niebezpieczne i bardzo kosztowne.
Wyposażanie samochodów w zaawansowane sterowniki i komputery służy lepszej komunikacji kierowcy z samochodem, który prowadzi. Przez system kontrolek i informacji tekstowych toczy się między nimi rozmowa. Samochód sygnalizuje poważne awarie, ale również informuje o zdarzeniach, które nie unieruchomią pojazdu, ale mogą mieć wpływ na komfort czy bezpieczeństwo jazdy, np. spadek ciśnienia w oponie, kończący się płyn do wycieraczek. Kierowca powinien być uważny na pojawiające się komunikaty, ta rozmowa dotyczy jego bezpieczeństwa – mówi Radosław Jaskulski, instruktor Škoda Auto Szkoła.
Nigdy nie lekceważ tych kontrolek!
Kontrolka oleju silnikowego
– informuje o zbyt niskim poziomie oleju. Co robić? W tym przypadku należy natychmiast wyłączyć silnik, jego dalsza praca może spowodować poważne uszkodzenia, których naprawa będzie słono kosztować.
Temperatura silnika
– temperatura płynu chłodzącego silnik jest zbyt wysoka (lub brak płynu chłodzącego). Co robić? Należy niezwłocznie zatrzymać auto w bezpiecznym miejscu, zgasić silnik oraz uzupełnić brakujący płyn. Niezbędna jest też wizyta u mechanika, który skontroluje sprawność i szczelność układu chłodzenia.
Kontrolka ładowania akumulatora
– pojawienie się czerwonej „skrzynki z plusem i minusem” oznacza problemy układu ładowania. Co robić? Zwykle wystarczy doładować akumulator, w poważniejszych przypadkach może być konieczna wymiana baterii lub innych części układu na nowe.
Układ hamulcowy – czerwony wykrzyknik informuje o zaciągniętym hamulcu ręcznym. Gdy po zwolnieniu hamulca kontrolka nie gaśnie, może również oznaczać niski poziom płynu hamulcowego. Co robić? W tej sytuacji niezbędne jest dolanie brakującego płynu. Nie zaszkodzi też spotkanie z mechanikiem, awaria hamulców zagraża bezpieczeństwu podróży.