Top zalet seniorów w pracy

Liczba pracujących emerytów wzrosła o około 30% w ciągu ostatnich czterech lat – wynika z najnowszych danych ZUS. Aż 56% takich osób stanowią kobiety, a 9 na 10 jest wieku 60-65 lat i więcej.

Top zalet seniorów w pracy

Wieloletnie doświadczenie, opanowanie, przywiązanie do stanowiska i firmy, większa elastyczność ze względu na mniej intensywny tryb życia, niższe koszty pracy – to główne zalety starszych pracowników.
Nastawienie na pracowników 50+ to bardzo dobry sposób radzenia sobie z niedoborem rąk do pracy, szczególnie w branżach i na stanowiskach, które wymagają większego doświadczenia. Dzisiejsi 50-latkowie są w dużo lepszej kondycji psychofizycznej, niż osoby w takim wieku jeszcze 20 lat temu. Żyjemy coraz dłużej, coraz lepiej dbamy o swoje zdrowie, a szeroki dostęp do wiedzy i środków masowego przekazu ułatwia nadążanie za tzw. nowinkami technologicznymi. Widać to w najnowszych danych ZUS, które pokazują duży skok aktywności zawodowej emerytów. To zjawisko, z którego polscy pracodawcy powinni czerpać pełnymi garściami, dając starszym pracownikom zatrudnienie na dobrych warunkach i korzystając z ich wiedzy i doświadczenia przy rozwijaniu tych młodszych – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Personnel Service, ekspert rynku pracy.

Wieloletnie doświadczenie

Lata doświadczenia to umiejętność szerokiego spojrzenia na każdą sytuację. Osoby, które „widziały już wiele”, potrafią łatwiej i szybciej znaleźć rozwiązanie problemu. Wielowymiarowo analizują sytuację, wskazują różne możliwości i rzadziej popełniają pomyłki. Jeśli do tego są otwarte na „świeże” pomysły młodszych i potrafią o nich konstruktywnie dyskutować, mogą stanowić ogromną wartość dla instytucji. Umiejętne budowanie zespołu zgodnie z modelem „uczeń – mistrz” często pozwala firmom osiągać lepsze wyniki.

Opanowanie

Duże doświadczenie przekłada się na opanowanie w podejściu do pojawiających się zadań i
problemów. Chłodniejsze spojrzenie pozwala dojrzalszym pracownikom lepiej ocenić sytuację i zaproponować sprawdzone rozwiązanie. W instytucjach opartych przede wszystkim na bardzo młodych pracownikach seniorzy mogą równoważyć nadmierne emocje, ograniczając liczbę popełnianych błędów.

Przywiązanie do stanowiska lub firmy

W starszych pokoleniach nikogo nie dziwi praca w jednej firmie lub na jednym stanowisku przez dziesiątki lat, a nawet pozostawanie w tej samej instytucji od początku kariery zawodowej do emerytury. Wśród młodszych, żądnych zmian i szukających coraz lepszych możliwości, takie przywiązanie do pracodawcy wręcz zanika. W związku z tym współcześnie wiele przedsiębiorstw boryka się z dużą rotacją pracowników, potrzebą częstego wdrażania kolejnych i ryzykiem związanym z niepewnością jak nowa osoba poradzi sobie w firmie. Dlatego zatrudnienie starszego pracownika może być najkorzystniejszym rozwiązaniem, szczególnie na kluczowych stanowiskach, na których częste zmiany mogą w większym stopniu wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Większa elastyczność i zaangażowanie

Osoby 50+ i starsze często mają już dorosłe dzieci, które żyją własnym życiem. Nierzadko tę „lukę” w obowiązkach i więcej czasu wolnego chętnie wypełnią zajęciami, które pozwolą im zaspokoić potrzeby samorealizacji i bycia potrzebnym. Dzięki tym czynnikom są w stanie lepiej dopasować się do wymogów i warunków pracy, angażując się w nią w większym stopniu, niż młodsi, których czas w