Poczucie zniechęcenia i brak inspirujących bodźców zawodowych dotyczy wielu pracujących Polaków. W badaniu Pracuj.pl, co piąty respondent przyznał, że doskwiera mu „tumiwisizm” w pracy, a co czwarty skarżył się na „rutynizm”. Brak motywacji do pracy wpływa negatywnie na jej efekty, a tym samym na rozwój i poziom satysfakcji pracowników. Dlatego warto, nie tylko angażować się w swoje obowiązki i podejmować nowe wyzwania, ale także szukać zawodowych okazji.
20 proc. Polaków ma poczucie, że nie angażuje się dostatecznie w wykonywaną pracę – wynika z raportu Pracuj.pl „Czas na zawodowe zmiany”. Rutyna w obecnym miejscu pracy dotyczy 24 proc. ankietowanych. Jeszcze więcej, bo aż 36 proc. badanych, ma poczucie, że w obecnej pracy stoi w miejscu.
Dokonaj bilansu zysków i strat
W przypadku osób, dla których rozwój zawodowy odgrywa ważną rolę, „tumiwisizm” może być wyraźnym sygnałem, że warto dokonać analizy wykonywanej pracy i zastanowić się czy spełniamy się dzięki wykonywanym obowiązkom i realizujemy nasze cele zawodowe. Powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, co lubimy w pracy, a czego nie, co nas zniechęca, a co motywuje do działania. Spadek zaangażowania jest w dużej mierze przejawem niezadowolenia z jakiegoś aspektu naszej pracy.
Rozwiń skrzydła i poszukaj nowych możliwości
Kiedy poznamy już powody popadnięcia w „tumiwisizm” i „rutynizm” zacznijmy im przeciwdziałać. Skupmy się na tych aspektach naszej pracy, które napędzają nas do działania. Obserwujmy swoją pozycję w strukturze firmy, postarajmy się zrozumieć jej cele, zacznijmy śledzić poczynania doświadczonych współpracowników. Spróbujmy także przedyskutować z szefem skorygowanie profilu naszych obowiązków, aby bardziej odpowiadał naszym kompetencjom i oczekiwaniom. Wyjdźmy z inicjatywą i zaproponujmy rozwiązania. Zaangażujmy się w nowe projekty, które pozwolą rozwinąć zainteresowania i umiejętności. Wreszcie pomyślmy nad uzupełnieniem lub zaktualizowaniem naszych kompetencji zawodowych i poszerzeniem wiedzy.
Może już czas na zmianę?
W przypadku, kiedy bardzo trudno nam zmotywować się do efektywnej pracy, warto zastanowić się czy to nie odpowiedni moment na jej zmianę. Popadnięcie w „rutynizm” i „tumiwisizm” może skutkować przegapieniem zawodowej szansy w innym miejscu pracy. Myśląc o zmianie nie warto czekać do ostatniego momentu, tylko stale aktualizować swoją wiedzę o ofertach pracy oraz dbać o dostęp potencjalnych pracodawców do aktualnych informacji o nas. Postawmy na regularną obserwację rynku, a tym samym oczekiwań pracodawców. W szukaniu innych możliwości zawodowych pomagają aktualne oferty dostępne na Pracuj.pl. Dzięki ich regularnemu śledzeniu i wnikliwej ocenie kryteriów zatrudnienia, będziemy mieli pewność, że nie przegapimy zawodowej szansy.
W najnowszej kampanii Pracuj.pl zachęca Polaków do przyglądania się swojej karierze, bycia na bieżąco z trendami rynkowymi oraz analizy ofert pracy dostępnych w serwisie. Kampania jest oparta na zabawie słowotwórczej wykorzystującej takie słowa jak „tumiwisizm”, „rutynizm” czy „bezperspektywizm”. Niestandardowa forma przekazu ma zwracać uwagę na symptomy, które mogą być znakiem, że nadszedł czas na zmianę pracy.
*Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Pracuj.pl przez TNS Polska, na reprezentatywnej próbie 1000 aktywnych zawodowo Polaków (kwiecień 2016).
Powoływanie się na wyniki badania jest możliwe wyłącznie za podaniem źródła: Raport Pracuj.pl „Czas na zawodowe zmiany”.