Czym dla kobiety jest niezależność?

Czym dla kobiety jest niezależność? Każda z nas jest w stanie wymienić te rzeczy, które dla niej stanowią jej istotę.

niezaleznosc a samochod

Bo niezależność to wolność, swoboda i otwartość. Okazuje się, że także mobilność, o
której miałyśmy okazję porozmawiać 14. marca podczas spotkania prasowego w N31
Restaurant&Bar by Robert Sowa: „Niezależność, szybkość i realizacja marzeń – mobilność w oczach Polek”.

Dlaczego taki temat?

Bo okazuje się, że w kobiecym sposobie postrzegania mobilności pojawiają takie słowa jak „niezależność” , a także „wolność” i „otwartość”. Jest to dowód na to, że nowoczesne technologie są dla kobiet zdobyczą, którą utożsamiają z własnymi zmieniającymi się potrzebami.

Mobilność kojarzy się nam – kobietom przede wszystkim z ruchem – przemieszczaniem się i zmianą miejsca. Negatywny wydźwięk pojawia się tylko w kontekście konieczności bycia dyspozycyjnym bądź zmiany miejsca zamieszkania.

Samochód i jego pozycja w klasyfikacji

Samochód był najczęściej wymienianym spontanicznie hasłem, kojarzącym się respondentom z mobilnością – wskazało go ponad 21% ogółu respondentów, w tym 28% kobiet. Panie wskazywały samochód o połowę częściej, niż mężczyźni. Internet oraz technologie komunikacji stanowiły drugą istotną grupę skojarzeń – sam internet wymieniony został przez 13% respondentów. Wskazało na niego 20% kobiet i 6% mężczyzn.

W spotkaniu oprócz zaproszonych gości udział wzięły Edyta  Barmentloo dyrektor Departamentu Marketingu  Volkswagen Financial Services Polska, która wskazywała, jak ważnym elementem codziennego życia kobiet staje się samochód. – Dzisiaj na samochód nie musimy odkładać pieniędzy, nie musimy kupować auta za gotówkę.
Istnieje wiele form finansowania zakupu samochodu, które pozwalają kobietom przede wszystkim korzystać z mobilności. Sama jestem mamą i wiem, jak posiadanie samochodu ułatwia mi życie – mówiła podkreślając, że obecnie auto nie służy kobietom tylko do odwożenia dzieci i robienia zakupów. – Przestajemy ograniczać swoją rolę do tak zwanej Matki Polki; po urlopie macierzyńskim, kiedy dzieci rosną i nie wymagają już naszego tak dużego zaangażowania i opieki stawiamy na siebie, na nasz rozwój zawodowy. I tu mobilność staje się bardzo istotną częścią naszego życia.

Samochód, a podział ról

Wiele emocji podczas spotkania wywołała w aspekcie mobilności dyskusja o podziale ról w związku. – Dlaczego to my zawsze musimy być odpowiedzialne za nawigację, przy okazji karmić dzieci, zabawiać je i organizować czas podczas podróży? – padały pytania, gdy okazało się, że rzeczywiście w większości przypadków podczas dłuższych podróży to mężczyzna prowadzi auto, a kobieta zajmuje się całą organizacją. – Pewnie dlatego, że jest to dla nas za trudne, prowadzenie auta pozwala skupić się tylko na tym jednym – żartował współprowadzący z Małgorzatą Ohme Sergiusz Pinkwart, a w jego słowach z pewnością pojawiło się sporo prawdy.

Agnieszka Wieczorek z Krotoski-Cichy, Autoryzowanego Dealera Audi i Volkswagen, podkreślała, że dla kobiet przy zakupie samochodu nie jest już ważny jedynie kolor lakieru. – Kobiety kupują samochody bardzo świadomie. Dzisiaj najważniejsze jest dla nich bezpieczeństwo. Wiedzą do czego auto jest im potrzebne, w jakim obszarze swojego życia je wykorzystują i coraz częściej decydują się na zakup auta samodzielnie, nie potrzebują akceptacji swojej decyzji ze strony mężczyzny.

Bardzo często bywa tak, że kobieta wchodząc do salonu rozgląda się i mówi: „Takiego auta szukam” wskazując na konkretny model, podczas gdy mężczyźni bardzo długo wybierają samochód, zwracając uwagę na detale, które dla kobiety nie są aż tak istotne.

Panie zgodnie podkreślały, że pod względem niezależności kobiet, a co za tym idzie także ich mobilności, nie odbiegamy od europejskich standardów. – Powinnyśmy coraz częściej i głośniej rozmawiać o mobilności kobiet. Skoro dla nas posiadanie auta jest synonimem niezależności, ważne byśmy miały świadomość, że różne formy finansowania jego zakupu sprawiają, że nie jest to dzisiaj trudno osiągalny luksus, ale standard, do którego każdy z nas może mieć dostęp. – podsumowała dyrektor Edyta Barmentloo.

 

Badanie Ipsos dla Volkswagen Financial Services