Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja

Honda Civic to jeden z najczęściej kupowanych samochodów na świecie. Jak prezentuje się dziesiąta generacja tego kultowego modelu?

honda civic
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek

Honda Civic X sprzedawana jest w wersjach hatchback i sedan. Od poprzedniej generacji różni się całkiem sporo. Auto wydłużono o 14 cm i poszerzono o 3cm, a nadwozie zostało obniżone o 2 cm, co wpłynęło na przyczepność. Jak sprawdza się hatchback z silnikiem 1.5 VTEC Turbo?

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek

Sportowy charakter

Honda oferuje nam dwie pojemności silnika benzynowego 1.0 oraz 1.5. Domyślnie skrzynia biegów jest manualna, dopłata za opcję automatyczną CVT wynosi 5 tysięcy złotych. Testowana przeze mnie wersja Sport Plus wyposażona była w silnik 1.5 VTEC Turbo z przekładnią CVT. Jego maksymalna moc to 182 KM. Auto przyspiesza do 100km/h w 8,5 sekundy. Według danych producenta średnie zużycie paliwa to 6,7 l na 100 km. Ale dobrze wiecie, czytając moje testy, że nie mieszczę się w granicach spalania, określonych przez producenta.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek

Bezstopniowa przekładnia CVT umożliwia idealne dopasowanie przełożenia do chwilowego obciążenia silnika. To sprawia, że ostra jazda może być utrudniona, ale nie niemożliwa.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze Hondy Civic jest ciemne, fotele pokryte materiałową tapicerką, a kierownica i drążek zmiany biegów obite skórą. Przestrzeń jest dosyć duża, nawet wysokie osoby nie powinny narzekać na ilość miejsca na nogi. Auto zostało wyposażone w cyfrowy prędkościomierz i obrotomierz oraz system multimedialny z ekranem dotykowym 7″. Przyzwyczaiłam się do panelu zarządzania w Hondach, ale najbardziej mi odpowiada zarządzanie za pomocą przycisków klasycznych i pokręteł. Wymaga mniej skupienia, niż żonglowanie na ekranie. Posiada on funkcje Android Auto™, Apple CarPlay™ oraz nawigację Garmin. Standardem jest również dwustrefowa automatyczna klimatyzacja. 

honda civic
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek
honda civic
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek
honda civic
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek

Bagażnik przy rozłożonych siedzeniach ma pojemność 420l, po ich złożeniu otrzymamy 1187l. Ciekawym rozwiązaniem jest roleta, która zwija się w bok i nie trzeba jej demontować podczas przewożenia większych ładunków. Wygodny patent.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 KM – sport i elegancja. Foto Anita Bożek

Podstawowe parametry techniczne:

  • Liczba drzwi: 5
  • Masa własna: 1389 kg
  • Ładowność: 401 kg
  • Długość: 4518 mm
  • Szerokość: 1799 mm
  • Wysokość: 1434 mm
  • Rozstaw osi: 2697 mm
  • Rozstaw kół przód/tył:  /  mm
  • Pojemność zbiornika paliwa: 46 l
  • Pojemność bagażnika: 420/1187 l

Osiągi:

  • Moc maksymalna: 182 KM/6000 obr./min
  • Moment maksymalny: 220 Nm/1700-5500 obr./min
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km

Systemy bezpieczeństwa

  • System ograniczający skutki kolizji – powiadamia kierowcę o zagrożeniu kolizją z innym pojazdem lub pieszym
  • System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu – wykrywa sytuacje, w których samochód zjeżdża z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu i wysyła sygnały ostrzegawcze.
  • System rozpoznawania znaków drogowych – rozpoznaje znaki drogowe, które następnie prezentowane są na wyświetlaczu.
  • Inteligentny ogranicznik prędkości – wykorzystuje ogranicznik prędkości oraz system rozpoznawania znaków drogowych, aby automatycznie dostosować prędkość jazdy do limitu prędkości, jaki obowiązuje na danym odcinku drogi.
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny – przewiduje sytuację, w której pojazd z sąsiedniego pasa ruchu ma zamiar zajechać nam drogę, a następnie odpowiednio wcześniej redukuje prędkość jazdy.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo – podsumowanie

Za podstawowego Civica 1.0 zapłacimy ponad 93 tysiące złotych, co jest dosyć wysoką kwotą, ale jak pamiętacie testowany Jazz w podstawie kosztował ok 80 tysięcy. Wersja testowana to koszt 120 tysięcy złotych. Hatchback jest droższy od sedana, jednak czy możemy sobie odmówić sportowego pazura podczas jazdy?